Gå til innhold

avdragsfrihet på bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Llandari skrev (På 10.8.2022 den 20.01):

Husk at for de fleste går inntekta kraftig ned når man blir pensjonist. Grunnen til at man likevel klarer seg, er at man ikke lenger har et boliglån å betale på, slik at utgiftene også er betraktelig lavere.

Inntekten går ned ja, men utgifter blir mindre...som fk en her sier reise  til/fra jobb...og nå har vi to biler ( begge med lån) og da trenger vi bare en bil, og sparer en god del penger med det ! Har nå en del husdyr, som blir mindre og kanskje ingen mer til den tiden...sparer også der. Skulle jeg betale boliglån som i dag, skulle det være ingen problem når jeg blir pensjonist...andre som leie må ofte betale mye mer. 

Endret av Martin4me
Lenke til kommentar
Gjest 4d42f...bf3 skrev (På 10.8.2022 den 21.14):

Den største ulempen er vel at lånet totalt sett blir dyrere. Det fortsetter jo å tilkomme renter på alt du ikke har nedbetalt. Hvis du ikke betaler avdrag, vil lånet aldri bli mindre, og du vil fortsette å betale renter på det for alltid. Hvis du betaler avdrag, vil selvsagt lånet bli mindre, og du vil gradvis betale mindre i renter, og til slutt være gjeldfri.

Men, som du selv er inne på: Hvis du har råd (og lyst) til å fortsette å betale renter, er det ingenting i veien for det, så lenge banken er med på det. Personlig ville jeg heller betalt ned lånet nå, og tatt opp seniorlån når jeg ble eldre (seniorlån er designet nettopp slik at de ikke betales, da banken får leiligheten når du dør), men det handler vel mest om personlig preferanse.

Anonymous poster hash: 4d42f...bf3

Ja, skjønner det at man betaler rente for resten av livet, og at lånet blir ikke mindre...og at renter går opp. Da blir det samme som man leie egentlig...Leie går også opp hvert år, og man får ingen egen kapital. Spørsmål er: hva kan jeg gjøre med kapital, alle avdrag ,  hvis jeg blir gjeldfri? Sitter det fast i huset, slik at jeg kan gjøre ingenting med det ( og hvis det er slik, er da ikke bedre å bruke de penger for noen annet ( kjøpe en båt eller bobil, og betale lån for det, for eksempel?), dvs. betaler altså ingen avdrag men bare rente?) ? Ang seniorlån må jeg undersøke det...det er samme som flexilån eller rammelån?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Martin4me said:

Sitter det fast i huset, slik at jeg kan gjøre ingenting med det ( og hvis det er slik, er da ikke bedre å bruke de penger for noen annet ( kjøpe en båt eller bobil, og betale lån for det,

Det du beskriver kalles middelklasse livet der man stadig tar opp nye lån for å kjøpe ting som tar penger ut av lommeboken og som etterhvert taper verdi. Rent forbruk og du må hele tiden drive å betale både renter, avdrag, forsikring og vedlikehold, samtidig som verditapet går sin gang på kjøretøy/ ting&tang.

Lenke til kommentar
On 8/14/2022 at 5:41 PM, Martin4me said:

Sitter det fast i huset, slik at jeg kan gjøre ingenting med det ( og hvis det er slik, er da ikke bedre å bruke de penger for noen annet ( kjøpe en båt eller bobil, og betale lån for det, for eksempel?)

Er det noe der suger mer penger ut av en enn en bil må det vist være en båt :)  (så hadde pengene det nok bedre med å sitte fast i huset..)  

Men pengene sitter ikke mere fast enn der finnes muligheter for å ta de ut, enten rammelån som du er inne på eller seniorlån, og der er som sådan ikke noe i veien med nogen av de bare man planlegger for at pengene faktisk kan holde livet ut.  Jeg har selv over 7 millioner "sittende fast i huset" og skulle jeg gå tom for vanlige oppsparte midler som pensjonist er det greit å vite at man har litt i bakhånden.  Til den tiden kan det jo også være at man kan akseptere mindre plass og heller vil bo et annet sted og dermed også ved et salg av boligen vil frigjøre en del midler. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...