Gå til innhold

Bekjempelse av fremmede arter


Anbefalte innlegg

Hvorfor gjør ikke politikere og andre myndigheter mer for å bekjempe fremmede svartelistede arter som Parkslirekne, Kanadagullris, Ullborre, Lupiner osv?

Det eneste myndighetene gjør er stort sett å "monitorere situasjonen" og be innbyggere om å registrere funn i artsobservasjoner.no
Og jeg tipper den vanlige borger neppe engang har fått med seg denne beskjeden eller vet hvordan Kanadagullris ser ut.

Hvorfor gjøres ikke mer?
Mulige tilak:

  • Innføre regler der det er ulovlig med slike planter i privat hage, med bøter dersom ikke aktiv bekjempelse kan vises til.
  • Kampanjer etc i media
  • Sette flere folk til det fra kommunen. Involvere NAV. Dette er en oppgave som med et par timers veiledning kan utføres av alle uten alvorlig funksjonshemming. Dette burde passe folk som har sosial angst osv perfekt, de kan gjøre en jobb for samfunnet uten å måtte forholde seg til andre - tvert imot, de kan gå i naturen. Man kan også jobbe i eget tempo og etter egne behov. Er du ufør pga kraftig migrene eller andre vondter som gjør det umulig å være i en jobb der du må møte opp fast, kan man bidra i denne svært viktige jobben når helsa tillater det.
    For en del grupper kan det kanskje til og med være positivt å komme seg ut i naturen og ikke minst kjenne på følelsen av å bidra. Hadde en del folk på NAV blitt satt igang med dette vil jeg hevde de bidrar mer positivt til samfunnet enn mange "ordentlige" yrker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Drogin said:

Hvorfor gjør ikke politikere og andre myndigheter mer

De har nok med å møte opp til offentlige 'viktige' saker, realisere ambisjoner, og andre ting de vil gjøre i livet.

Ikke fokuser på at samfunnet skal fikse noe for deg. Det fungerer ikke. Bare fortsett på utredningen din over, stå på og eventuelt få med deg flere for å få det kjent for så mange som mulig. Bruk en positiv tone der du ikke involverer myndigheter fordi da har du bare kastet ballen til dem igjen som du har ingen garanti for at gjør noe som helst. Men det har du hvis du gjør det selv.

Nevn litt om hvorfor de er svartelistet også, slik at flere som meg som ikke har peiling lærer nye ting.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 time siden):

Lupiner

Vi driver aktivt i heimen for å fjerne hagelupiner akkurat nå.

Er en liten privat hage i "bondeinnladsnorge", og lupinene så fine ut da vi fraktet noen hjem fra lenger sør i landet for rundt 20 år siden. Men over tid har svina overtatt de begrensede hageområdene vi opprinnelig plantet dem i, og drevet aktiv invasjon av andre deler av hagen. De har fortrengt en god del av det fastboende gresset, så grenser ser de ikke ut til å bry seg noe om.

Det lokale forsvaret har ikke holdt stand, så vi har i sommer bokstavelig talt revet problemet opp med rot og levert det til gjenvinning i svarte, lukkede sekker. Jeg spurte hvordan de ville jeg skulle gjøre det da jeg kom på den lokale FIAS-stasjonen og forklarte hva jeg hadde med, men de sa de sprøyter området hvor de lagrer hageavfall så jeg skulle bare tømme ut sekkene der.

Lupiner ser fine ut (spesielt de røde, hvite og blå), men hvis det er slik at de påvirker / dreper humler på noen måte så skal de vekk!

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ulovlig å plante, flytte og dele 28 av plantene på fremmedartslista (det som het svartelista før 2018). Det er ikke krav om å fjerne disse som allerede er etablert etter at loven trådde i kraft, men man har ansvar for at disse ikke sprer seg. Skogskjegg kan f.eks. fint stå i en hage hvis det ikke er en av motsatt kjønn i nærheten. Men hvis den sprer seg kan kommunen forlange bekjempelse eller i ytterste konsekvens fjerning.

Skjer det ofte? Jeg vil tro at den bestemmelsen aldri blir brukt, dessverre.

Så jeg er helt enig. Det er grusomt å gå tur i "naturområdene" inntil boligfelt hvor folk har dumpet hageavfall siden 80-tallet. Det er skvallerkål og strandvindel mange meter innover skogen. Ser aldri lupiner, så det er jo sikkert store geografiske variasjoner.

Noen steder står det skilt inntil skogen som sier at det er forbudt å dumpe hageavfall. Det skjer vel når noen rapporterer om det, men tviler på at kommunen holder oppsyn.

Jeg vet at vegvesenet har sommerjobber hvor man fjerner lupiner og registerer uønska arter. Men det strekker jo ikke til.

Jeg tror det er for mye å håpe på at NAV involverer seg. Jeg har derimot tro på at det hadde gått an å få til et frivillighetsbasert prosjekt, og at det er bra å involvere skoler (på samme måte som vi hadde ryddedag, og fjernet søppel i nærområdet.)

Jeg har gått rundt i skogen og fjerna laurbærhegg før, men blir demotivert av å se hvor jævlig mye hagerømlinger som finnes enkelte plasser. Jeg får lyst til å skrive et vennlig brev og legge i postkassen til hver enkelt husstand som oppfordrer til å ta et tak. Få ungene med på laget og la sameiet punge ut 50 kroner for hver søppelsekk med ugress.



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...