Gå til innhold

Utdannelse i voksen alder


Gjest ef262...908

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Gangleri said:

Men å forventa at nokon skal flytta fleirfoldige kilometer får å jobba i kasso i ein matbutikk blir teit, 

Hvorfor er det teit? Hvorfor er det greit at andre som jobber skal betale for deg som ikke gidder flytte for å få en jobb? 

Det er vanskelig å finne balansen da man ikke nødvendigvis skal måtte ta det første og beste, men det er latterlig at vi har mange slike evige navere når vi trenger mye folk i Norge. 

Synes det er ganske patetisk at folk sitter hjemme å klager over at alt er så vanskelig når det er mengder med ledige jobber hvis man gjør litt innsats for å få den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (42 minutter siden):

Hvorfor er det teit? Hvorfor er det greit at andre som jobber skal betale for deg som ikke gidder flytte for å få en jobb? 

Det er vanskelig å finne balansen da man ikke nødvendigvis skal måtte ta det første og beste, men det er latterlig at vi har mange slike evige navere når vi trenger mye folk i Norge. 

Synes det er ganske patetisk at folk sitter hjemme å klager over at alt er så vanskelig når det er mengder med ledige jobber hvis man gjør litt innsats for å få den. 

Fordi butikkarbeide er for da meista dårligt betalte dritt jobbar kor kun gode arbeidskameratar og greie kundar gjer da utholdbart, og å endevenda live sitt og musta alt av kontaktar får ein ditt jobb er berre tull, ta deg heller eit trukk/sveise/akvakultur-kurs.
Vist du har problem med da, så stem på eit parti så vil gjera noko med da, eller spons vidareutdanning til dei så ikkje vil flytta får å jobba på Rema 1000 berre fordi dei har vore arbeidsledige i ein månad eller tre.

Nokre evige navara er da fordi da faktisk er enkelt å lata som om du søke jobb og så gå heima og kosa deg resten av veko.
Første gongen eg var arbeidsledig så gjekk eg dei første vekene konstant og venta på telefon eller at NAV-kontakten skulle senda melding, lære fort da at da var heller ein skjeldanheit at dei tok kontakt anna enn sendte deg ei jobbutlysning på NAV.no du kunne søka på. Treng ikkje eingong møta opp på intervju og lata så du er ein motbydlig tosk sånn så i gamle teikneseriar.

Kun dei under 30 blir stilt skikkelige krav til, og da er kun vist dei faktisk har eit ""tilbud"" oppe og går lokalt, kor dei kan sei du skal møta opp eller musta stønaden, og ditta skjedde kun itte at F*P trumpa da gjønnom.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gangleri said:

Første gongen eg var arbeidsledig så gjekk eg dei første vekene konstant og venta på telefon eller at NAV-kontakten skulle senda melding

De gangene jeg har vært arbeidsledig har jeg vært på alt av vikarbyråer o.l og tatt det jeg har fått inntil jeg har fått noe bedre. Jeg har flytta to ganger for å få jobb. En gang før jeg fikk familie og en gang med hele familien.

Det samme gjorde faren min da bedriften han jobbet på ble nedlagt. Jeg var vel ca 12 år da vi flyttet langt pga av jobb og måtte starte å finne venner på nytt. 

Det er ikke nødvendigvis enkelt, men det er slik det bør være.

Endret av Reg2000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest c308f...854

Man får ta jobber som finnes, ikke være så kravstor. Butikkjobber er bra betalt her i landet. 

Er selv straks 50 år og i en fast jobb, desverre med en meget usikker framtid. Har kommet inn på et masterstudie over 4 år. Håper jeg klarer å fullføre. Da jeg har personer rundt meg med behov for min tilstedeværelse. 

Det er en utfordring at vi har mye krav om utdannelse. Selv høyskole og videreutdanning med lang ansiennitet er ikke lenger så sterkt kort. Man må ha en master. Dette er innen helse og sosial.

Skal man ha og holde på jobber i dag er det kurs, kurs og atter kurs, samt skole, skole og mer skole som teller. Selv i de mer lavtlønte yrker. 

Anonymous poster hash: c308f...854

Lenke til kommentar

Generelt sett øker det sannsynligheten for å få jobb og også bedre betalt. Det øker også prestasjonsnivået, utdannelse har også en positiv effekt bl.a. på hjernen. 

Det er mye kunnskap og kompetanse som er ferskvare, det er også mye som går ut på dato. 

Anbefaler derfor folk flest å spe på med etter- og videreutdanning. Også de som er i jobb. 

De beste lederne tar eksempelvis jevnlig både kurs og nye studiepoeng. 

For egen del kan det også gi mer mening og spenning i livet, det er sjeldent kjipt å lære noe nytt. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest ef262...908
On 7/30/2022 at 8:30 PM, Guest c308f...854 said:

Man får ta jobber som finnes, ikke være så kravstor. Butikkjobber er bra betalt her i landet. 

Er selv straks 50 år og i en fast jobb, desverre med en meget usikker framtid. Har kommet inn på et masterstudie over 4 år. Håper jeg klarer å fullføre. Da jeg har personer rundt meg med behov for min tilstedeværelse. 

Det er en utfordring at vi har mye krav om utdannelse. Selv høyskole og videreutdanning med lang ansiennitet er ikke lenger så sterkt kort. Man må ha en master. Dette er innen helse og sosial.

Skal man ha og holde på jobber i dag er det kurs, kurs og atter kurs, samt skole, skole og mer skole som teller. Selv i de mer lavtlønte yrker. 

Anonymous poster hash: c308f...854

"Butikkjobber" er vel de med flest søkere, hvis man ser på reelle søkere (med det mener jeg at man er kvalifisert til det man søker på). Saken er at det er mangel på rett kompetanse til mange jobber, det er derfor det er høy ledighet. Ikke fordi "ingen vil ha butikkjobber" - faktisk er de veldig populære blant (unge) studenter.

Tror de jobbene ofte ikke blir lyst ut, heller. Det er noen som kjenner noen som trenger en liten jobb etc. Det er ikke behov for å lyse det ut.

10 hours ago, Dotten said:

Generelt sett øker det sannsynligheten for å få jobb og også bedre betalt. Det øker også prestasjonsnivået, utdannelse har også en positiv effekt bl.a. på hjernen. 

Det er mye kunnskap og kompetanse som er ferskvare, det er også mye som går ut på dato. 

Anbefaler derfor folk flest å spe på med etter- og videreutdanning. Også de som er i jobb. 

De beste lederne tar eksempelvis jevnlig både kurs og nye studiepoeng. 

For egen del kan det også gi mer mening og spenning i livet, det er sjeldent kjipt å lære noe nytt. 

Lykke til :)

Ja, det er jo sant.

Takk for det!

Anonymous poster hash: ef262...908

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet kan bli funnet ved at TS veier sine andre muligheter mot jobb og utdanning. Hvis motivasjonen er økonomisk er det kanskje ikke nok yrkesaktive år igjen til at det svarer seg. Kanskje finnes det jobber man kan begynne i umiddelbart og få økt kompetanse ved hjelp av opplæring eller kurs.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest ef262...908 skrev (På 30.7.2022 den 14.52):

Er det noe vits å ta utdannelse i voksen alder? Får man jobb da?

Anonymous poster hash: ef262...908

Kommer an på yrket det vet du... Er bransjer som skriker etter folk. Og bransjer som kun håndplukker...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 30.7.2022 den 17.33):

Har vært innom litt forskjellige bransjer, men teologi har vel ennå ikke vært prøvd.

Aner ikke om dette stemmer nå i dag, men har i alle fall hørt en gang i tiden at det er et meget godt arbeidsmarked for teologer.

Kan vel ikke si at jeg har noen førstehånds kjennskap til bransjen, men sånn rent logisk resonert: Skulle det være noen ulempe om man er litt oppe i årene og også har gått livets skole før man kommer ut i en stilling som sogneprest eller fengselsprest, eller hva det nå måtte være? Her skulle man jo nesten tro at livetss skole er like verdifullt som teologistudiet.

Går ut fra at det ikke er slik at man må begynne i stilling som korgutt eller noe slikt og jobbe seg oppover i gradene.   

Kanskje det er lurt å spørre en innsider med bransjekunnskap?

https://karrierestart.no/yrke/128

Jeg er også godt voksen, men teologi og krusfikser holder jeg meg langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...