Gå til innhold

MS Azure - Konfigurering av servere


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørende et par virtuelle servere på Microsoft Azure. Det fungerer i utganspunktet helt problemfritt, men det er et par ting jeg lurer på.

Da jeg opprettet den ene Linux serveren, så valgte jeg bare 30GB harddisk (SSD) for denne Linux serveren. Det var jo egentlig litt lite. Kan jeg nå oppgradere og velge større harddisk, uten at dette får negative konsekvenser, eller kan jeg riskikere å måtte installere det hele på nytt? (Ubuntu 20.04 server.)

Jeg ser også at jeg har velgt "dynamisk ip" uten at jeg var helt klar over det og la merke til det i ettertid. Jeg har rebootet flere ganger og dette har gått helt fint. Selveren har kjørt et halvt år eller noe slikt med "dynamisk ip" som dog ikke har endret seg. Den har i praksis vært "statisk" fram til nå.

(Mistenker at den bare vil endre seg med en litt lengre periode med nedstegning, men det er jo egentlig bare basert på gjetting.)

Det som jeg lurer på, det er: Hvis jeg nå velger "statisk ip", vil den da hente inn en helt ny ip fra en annen "ip-range" slik at den konfigureringen som er nå ryker, eller vil den beholde den ip-en den har nå, i rollen som "statisk". (Misstenker jo at den vil komme til å endre IP, slik at det blir en hel del rekonfigurering, eller eventuelt en ny installasjon, men er langt fra sikker på det.)

Er det noen som vet eller har erfaring fra MS Azure, hvorvidt man kan utvide størelsen på HD dynamisk og om man kan skifte fra dynamisk til statisk ip uten at det medfører et skifte i ip-adresse og ny konfigurering?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken på den servern som jeg bruker hele tiden ser ut til å være fakturert med 5,23 dollar. Det ville jo være problemfritt å doble eller firedoble den prisen. 

Husker ikke om den dynmamiske IP'en koster 2 dollar eller hva det er. En statisk IP pleier normalt ikke å koste mer en noen få dollar, kanskje maks 5 dollar, så jeg synes ikke det er så viktig.

Mesteparten av den måndlige avgiften er knyttet opp mot selve den virtuelle maskinen mht nettverk/prosessor/ram bruk.

Regner med at prisen for en oppgradering av HD og statisk IP er så liten at det ikke er noen større aktuell problemstilling. 

Har en annen virtuell maskin som stort sett står nedstengt. Den har 128 GB HD og det koster 19 dollar pr mnd, altså "ikke noe å bry seg om".

Det som jeg er mer opptatt av det er om en oppgradering til større HD og overgang til statisk ip vil medføre et behov for rekonfigurering eller eventuelt en nyinstallasjon. Det vil jo kreve både nedetid og arbeidstimer.

Lenke til kommentar

Mange takk. Fant eksakt riktig meny for "rezise" ved hjelp av linken, men skulle gjerne visst med sikkerhet at dette ikke gir behov for rekonfigurering. Er nok 99% sikker på at det ikke vil være nødvendig, men er nok også tilstrekkelig i tvil til at jeg først vil gjøre klar for reinstallasjon før jeg prøver.

Når det gjelder overgang fra dynamisk til statisk ip, så er jeg mer i tvil. Ville vel si at det er 50% sjanse for at den beholder den samme ip'en og 50% for at den får en ny. Det vil jo evnetelt kreve litt rekonfigurering og i verste fall reinstallasjon.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mulig du må partisjonere opp den nye plassen på serveren etterpå, og med mindre du bruker metoden i linken min så vil serveren bli deallokert og allokert på ny når du resizer. Så nedetid på opp til et par minutter. Ellers skal det ikke skje noe skummelt.

Anbefaler deg å lage deg en sandbox-miljø så du kan finne ut av ting uten å være redd for å ødelegge noe. Børt jo ikke gjøre ting for første gang rett i produksjon...

Lenke til kommentar

Du beholder IPen om du gjør om til statisk så lenge du ikke deallokerer maskinen.

Du mister en dynamisk IP (ekstern IP) når en maskin deallokeres (Stop i portalen), ikke når den slås av eller restartes.

Når du resizer disken må du som nevnt extende partisjonen gjennom OSet etterpå. Du bør ta et snapshot av disken i Azure først så du har backup.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kakeshoma said:

Du mister en dynamisk IP (ekstern IP) når en maskin deallokeres (Stop i portalen), ikke når den slås av eller restartes.

Takker. Det var det som jeg trodde.

23 minutes ago, Kakeshoma said:

Du beholder IPen om du gjør om til statisk så lenge du ikke deallokerer maskinen.

Det var det som jeg håpte på.

23 minutes ago, Kakeshoma said:

Når du resizer disken må du som nevnt extende partisjonen gjennom OSet etterpå. Du bør ta et snapshot av disken i Azure først så du har backup.

Det kan jo godt gi litt trouble. Bør være forberedt for eventuell nyinstallasjon, dvs gjøre klar bacuper.

42 minutes ago, MailMan13 said:

Anbefaler deg å lage deg en sandbox-miljø så du kan finne ut av ting uten å være redd for å ødelegge noe. Børt jo ikke gjøre ting for første gang rett i produksjon...

Testet først i "sandbox-miljø" men tydeligvis ikke godt nok. Er ikke vant til MS Azure og man skal jo lage noen småtabber for å komme inn i tingene.

Ellers takk for gode og hurtige tilbakemeldinger.

Konklusjonen er at jeg avventer litt med å utvide på grunn av problemstillingen med å rezise hd via operativsystemet. Dette kan tenkes å gi noen småproblemer, der løsningen bør være på plass, før man starter opp.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...