Gå til innhold

Nå kan du forvandle PC-en eller Mac-en din til en Chromebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testa den et par dager på en gammel laptop. Fungerer overraskende bra. Med Linux-støtten får du installert det meste av apps som ikke er tilgjengelig "native". En liten morsomhet jeg har oppdaget er at du i startmenyen kan sortere apps alfabetisk eller etter farge, det har jeg aldri sett noe sted før. 

 

Endret av paaland
Lenke til kommentar
paaland skrev (På 22.7.2022 den 23.01):

Har testa den et par dager på en gammel laptop. Fungerer overraskende bra. Med Linux-støtten får du installert det meste av apps som ikke er tilgjengelig "native". En liten morsomhet jeg har oppdaget er at du i startmenyen kan sortere apps alfabetisk eller etter farge, det har jeg aldri sett noe sted før. 

 

Hvordan får du installert apper på Flex?

Synes det fungerte utmerket på min gamle Xiaomi-laptop, men savnet apper - så installerte Chrome OS. 

Lenke til kommentar

I en verden hvor alle kaster enkle download på deg for å få deg til å gidde og sjekke ut noe, krever Google at du gir fra deg en god del personlige detaljer.

Dette er ikke tilfeldig.

De bruker dette for å kvalitetssikre at de har riktig info om deg og at de klarer å koble deg bedre opp mot systemene sine som igjen samler opp massive mengder med personlige data på individ-nivå, som nok er på overdrive i dere eget system (Flex).

Bruker du browseren Chrome så logges f.eks hvert eneste tastetrykk du gjør i URL-feltet i tillegg til tasterytmen din bare som et eksempel.

Tenk deg om før du bruker "gratis"-tjenestene til store tech-giganter om du bryr deg det minste om privatlivet ditt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
7 hours ago, dmbardal said:

Hvordan får du installert apper på Flex?

Synes det fungerte utmerket på min gamle Xiaomi-laptop, men savnet apper - så installerte Chrome OS. 

I utgangspunktet er Chrome OS Flex for nettbaserte apper. Men du kan slå på det de kalle Linux utvikler støtte. Da får du et virtuellt Debian 11 miljø hvor du kan installere linux apps via apt som vanlig. Chrome OS har xwindows server så du kan gjøre linux UI applikasjoner som terminal, visual studio code m.m. Har til og med installert Brave nettleseren så jeg bruker ikke Chrome på Chrome OS. Integrasjonen er veldig bra, du kan dobbelt-klikke på en .deb fil i Chrome OS og den blir installert i Linux-miljøet. Du får ikoner i start-menyen for å starte dem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...