Gå til innhold

Bli ansatt i kommunen


Gjest c6381...00b

Anbefalte innlegg

Gjest c6381...00b

Snakket med gaming-folket nå nettopp og vi havnet inn på temaet vikariater i kommunen. 

I kommune må man jobbe noen år før kommunen må gi en vikar fast ansettelse. Spørsmålet er enkelt: 
Kan en sjef overstyre dette og si "vi trenger folk, du har jobbet her i ett år og elsker jobben. Vil du ha fast jobb så fikser jeg det nå."?

 

Anonymous poster hash: c6381...00b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var selv ansatt i kommune og jobbet på bofellesskap. Var så mange sykmeldte på arbeidsplassen at jeg ofte jobbet vakt for en vikar som jobbet for en ansatt. Jobbet på den tiden 125% i over ett år, men det var ikke snakk om fast ansettelse. Leder ville vi skulle gjøre alt for å bli på jobb, så da jeg selv ble dårlig og ikke kunne være på den beboeren jeg var satt opp på, men greide å være på et par andre beboere, så hørte jeg med en annen ansatt om vi kunne bytte vakt. Det var enten det eller å dra hjem for min del. Den andre ansatte hadde null problem med å bytte vakt, men jeg fikk kort tid etter en telefon fra den sure lederen som mente jeg ikke kunne bytte vakter sånn helt uten videre. Hun hadde da vært i et møte i kommunen, så jeg klarte ikke å spørre henne om tillatelse. Hun mente da jeg hadde gått bak ryggen hennes.

Jeg endte opp med å bli sykmeldt, fordi leder nektet å tilrettelegge. Hun mente jeg ikke hadde krav på det og at jeg heller burde bli ufør(?)... Mens jeg var sykmeldt ble det kalt inn til personalmøte der dette med sykmeldinger kom opp. HR var kommet på banen og sa at vikarer måtte gjøre alt de maktet for å bli på jobb, selv om de ikke følte seg bra. Det var vel da jeg bestemte meg for 1: Aldri dra tilbake til den arbeidsplassen og 2: Være brutalt ærlig på møtet. Jeg svarte tilbake at det ikke var så lett når leder ikke ville tilrettelegge for de som var syke. Andre ansatte var enige, men leder ble fly forbanna.

Jeg endte opp med å si opp stillingen min dagen etter og dro aldri tilbake. Da var jeg så sliten etter å ha jobbet lange vakter for andre på minstelønn (160 kroner i timen i 2018), at jeg ikke hadde takket ja til fast jobb samme hva. 

Vet at det ikke var svar på det du spurte om, men jeg lurte jo på det samme en stund. Jeg ble satt opp på turnus også da jeg jobbet der, men jeg var vikar i stillinger der de ikke hadde ansatte. Kan jo slenge med at jeg har ulcerøs kolitt og jeg fikk akutt diarè dagen jeg var satt opp på beboeren jeg ikke kunne være med. Vedkommende trengte nemlig 24/7 tilsyn og det var ikke en do i nærheten. 

Lenke til kommentar
Gjest c6381...00b skrev (13 timer siden):

I kommune må man jobbe noen år før kommunen må gi en vikar fast ansettelse. Spørsmålet er enkelt: 
Kan en sjef overstyre dette og si "vi trenger folk, du har jobbet her i ett år og elsker jobben. Vil du ha fast jobb så fikser jeg det nå."?

Ein kan heilt fint starte i ein kommunal jobb som fast tilsett, ein må ikkje gå vegen om midlertidig tilsetting.
Det aller vanlegast er fast tilsetting, gjerne med prøvetid dei 6 fyrste månadane.

Innafor blant anna helse og omsorg så er det ofte størst behov for vikarar så derfor blir det også ofte lyst ut vikarstillingar. Så i den sektoren så vil det være færre utlysningar på faste stillingar.

I ein kommune, og det offentlege forøvrig, så kan ikkje sjefen gi jobben til kven som helst.
Faste stillingar skal som hovudregel være eksternt utlyst, og det er den best kvalifiserte søkaren som skal få stillinga.
Så slik "sjefen fikser deg fast jobb" utan ekstern utlysing, eller minimum intern utlysing vil normalt sett bryte kvalifikasjonsprinsippet som offentlege verksemder skal følgje.

Lenke til kommentar

Svaret til trådstarter er tja. Stillingen må lyses ut, det er ofte proforma utlysninger i kommunen. Stilligen kan være tiltenkt en allerede ansatt. Men stillingen må lyses ut, dersom en søker da er sterkere på alle plan vil denne gå foran. Så sjefen kan ikke ansette noen uten å lyse det ut internt først, så eksternt ut. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker man en spesifikk person i jobben så tilpasser man jobbannonsen til den man vil ha.

Har f.eks. ønsket person ikke fagbrev som helsefagarbeider men har andre kvaliteter (som er/kan være relevant for arbeidet) kan f.eks. tekst først ha vært:

 

Stillingen krever : Fagbrev som helsefagarbeider.

Til:

Stillingen krever: Fagbrev som helsefagarbeider er ønskelig, men ikke nødvendig. Erfaring og annen relevant utdanning kan kompensere for manglende fagbrev. Ønskelig med erfaring fra bofellesskap.

S

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...