Gå til innhold

Første helelektriske hurtigbåt er klar for drift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (1 time siden):

Hydrogen-el 160 nautiske mil, 35 knop 200 passasjerer, batterier - 11 nautiske mil, 27 knop 147 passasjer?  Skulle gjerne visst litt mer om rutene til hydrogenbåten også. 

Hydrogen ?
Den går på batterier 🙂

Verdas første elektriske hurtigbåt, Medstraum, vil spare Kolumbus for mange tonn CO₂-utslepp – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (20 minutter siden):

At dette er den første helelektriske hurtigbåten stemmer ikke.

Fra før har vi Rygerelektra i Ryfylke:
Rygerelektra (braa.no)

Rygerelektra - Rødne Fjord Cruise (rodne.no)

Utviklingen med utslippsfrie båter går fort! Hvorvidt Rygerelktra med 18 knop er en hurtigbåt kan diskuteres da marshastighet ellers ligger på 28 til 35 knop (katamaraner og sekstitallets hydrofoiler). Men bortsett fra hastigheten er det jo en hurtigbåt. Gleder meg til karbonfiber hurtigbåter på neddykkede foiler basert på flytende hydrogen og brenselceller. Så får vi de neste 20 år se hva som er optimal teknologi. Nå er vi i en utprøvinginsfase der mye spennende skjer! Et Mekka for dyktige og kreative ingeniører. En skulle vært ung igjen!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Hvorvidt Rygerelktra med 18 knop er en hurtigbåt kan diskuteres da marshastighet ellers ligger på 28 til 35 knop (katamaraner og sekstitallets hydrofoiler). 

Da vi fikk nye byferjer i Stavanger i 1975 ble de kalt hurtigbåter.
De gikk 15 knop 🙂
De gamle gikk 10.....

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

At dette er den første helelektriske hurtigbåten stemmer ikke.

Fra før har vi Rygerelektra i Ryfylke:
Rygerelektra (braa.no)

Rygerelektra - Rødne Fjord Cruise (rodne.no)

Det er feil. Elektra er bygd etter HSC koden, men er ikke klassifisert som ene elektrisk hurtigbåt. Den skal i teorien ikke gå over 20 knop, men gjør det når den er tom. 

 

Verdens første elektriske hurtigbåt er Fjordøy på Røværsambandet. Men det ser ikke ut som TU er interessert i å skrive om det, selv om jeg hsr tipset flere ganger. Det er også interessant hvorfor kolumbus ikke vil det ska ut. Kan det ha noe å gjøre med at de eier medstraum, mens norled eier fjordøy? 

Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Hvorvidt Rygerelktra med 18 knop er en hurtigbåt kan diskuteres da marshastighet ellers ligger på 28 til 35 knop (katamaraner og sekstitallets hydrofoiler).

Kravet er 20 knop, Elektra gjør 19.9 teoretisk. Setene i båten er heller ikke i samsvar med HSC. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 7/20/2022 at 3:11 PM, Sjørøver said:

Det er feil. Elektra er bygd etter HSC koden, men er ikke klassifisert som ene elektrisk hurtigbåt. Den skal i teorien ikke gå over 20 knop, men gjør det når den er tom. 

Verdens første elektriske hurtigbåt er Fjordøy på Røværsambandet. . 

Både "Fjordøy" og "Rygerelektra har dieselmotorer, og er vel derved å betrakte som "hybrider".

https://rodne.no/wp-content/uploads/2020/04/Rygerelektra_innvendig.pdf

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Og hvilken effekt har de? Hvor stor fart kan den holde om de blir koblet inn? De er der kun for sikkerhet. Nå gjør du deg bare vanskelig. 

Vel jeg prøver bare å finne ut hvorfor "Medstraum" regnes som "Verdens første". Og hvorfor de tilsynelatende slipper unna dette sikkerhetskravet.  Jeg synes det er fornuftig å ha et par små dieselmotorer jeg.  Jeg skulle gjerne hatt en liten motor i elbilen min også. Men jeg så med BMW i3, at den versjonen som hadde en liten hjelpemotor ble regnet  som hybrid. Så da er det kanskje det samme for båter. 

Det kan ha noe med lengden å gjøre også. Det er en egen forskrift som gjelder båter over 24m.   https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-01-05-6

Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Men jeg så med BMW i3, at den versjonen som hadde en liten hjelpemotor ble regnet  som hybrid. Så da er det kanskje det samme for båter. 

For elektra sin del, så er ikke den klassifisert som hurtigbåt selv om den er bygget etter de samme kravene. Den får ikke ha sofaer ombord om den er klassifisert som hurtigbåt. 

 

Fjordøy får ikke være verdens første pga prestisjejag hos kolumbus, som eier medstraum og betaler for ombyggingen av fjordøy samtidig. Fjordøy eies av Norled. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...