Gå til innhold

Koble gaming PC mot 4K TV i annet rom


Anbefalte innlegg

HeI!

Trenger tips og innspill. Jeg har gamingPC-en stående i en annen etasje, men ønsker å koble denne mot 4K TV-en i stuen.
Håpet er å kunne spille nye titler, samt emulatorer/retroarch for eldre konsoll.

Det er allerede cat5e med veggkontakt i begge ender.
Her kan jeg trekke ny kabel, som jeg ønsker.

Jeg skal hovedsaklig bruke TV-en når jeg spiller med kontroller.
Bluetooth rekker fra stuen og opp til PC-en.
Jeg må minimum ha overføring av lyd og bilde.
Jeg planlegger å skaffe meg et WIFI6 aksesspunkt.

Noen muligheter jeg har hørt om selv:

* Steamlink
* Hdmi-til-ethernert converter i hver ende
* USB-C (Trekke om) (usikker hvordan dette fungerer i praksis)
* Fiber (Trekke om)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TVen i stua har innebygget SteamLink men dette ble alt for tregt for å ha en fornuftig latency på knapperespons. Rundt 250 ms ble i meste laget. Funker helt greit til ikke/lav-interaktivitet slik som bilder, musikk og film.

Problemet er at en må både encode fullframe i video på klienten og så decode det til skjerm på TV etter å ha overført bilde via ethernet.

Jeg endte opp med en optisk HDMI-kabel. Fungerer flott på ganske lange strekk. Valgte en som støtter 4K.

Disse kablene må kobles rett vei, ellers fungerer dem ikke. SOURCE kobles i PC.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Problemet ditt er kanskje å få en kontroller til å fungerer på så lang avstand til et annet rom. Mulig du får en 2,4 GHz kontroller som f.eks Dual Shock 4 (PS4) eller en Xbox One/X controller til å funke.

Hvis alt bare er retro-greier er den kanskje best å bare kjøpe en billig lokal maskin du kan koble direkte til TV.

Bruker selv en Asus VM62N VIVO PC (small formfactor) som fungerer helt ypperlig til slikt, men du kan også bruke hva som helt som har 3D-support i GPU.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg bruker Nvidia Shield til dette og det fungerer utmerket over kablet nettverk, dessuten så er det en knakende god strømmeboks som også kan kjøre emulatorer for eldre konsoller som f.eks. NES, SNES, Atari, Sega og RetroArch.

Endret av El burro
Tillegg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...