Gå til innhold

Leie ut privat båt til eget AS.


rtoevik

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et AS som skal tilby kursing og opplæring for de som ønsker å ta båtførerbevis. AS`et har ikke nok egenkapital til å kjøpe nødvendig båt og jeg vil derfor leie ut min private båt til AS`et. Slik jeg tolker reglene er det ikke et problem å få til dette så lenge det foreligger en kontrakt mellom meg og AS`et. Tenker da å spesifisere i kontrakten at leien er basert på hvor mye båten blir brukt, altså ikke en fast månedsleie.

Spørsmålet er, hva med utgifter til båtplass og naust? Båtplassen trengs jo for å kunne oppbevare båten og naustet for å lagre utstyr. Går det greit å ta en årlig leiesum for naust og båtplass? 

Kan jeg spesifisere i kontrakten at AS`et skal betale for vedlikeholdsutgifter på båt og motor? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rtoevik skrev (På 17.7.2022 den 2.00):

Hei.

Jeg har et AS som skal tilby kursing og opplæring for de som ønsker å ta båtførerbevis. AS`et har ikke nok egenkapital til å kjøpe nødvendig båt og jeg vil derfor leie ut min private båt til AS`et. Slik jeg tolker reglene er det ikke et problem å få til dette så lenge det foreligger en kontrakt mellom meg og AS`et. Tenker da å spesifisere i kontrakten at leien er basert på hvor mye båten blir brukt, altså ikke en fast månedsleie.

Spørsmålet er, hva med utgifter til båtplass og naust? Båtplassen trengs jo for å kunne oppbevare båten og naustet for å lagre utstyr. Går det greit å ta en årlig leiesum for naust og båtplass? 

Kan jeg spesifisere i kontrakten at AS`et skal betale for vedlikeholdsutgifter på båt og motor? 

En privatperson kan fakturere et firma, men det er en begrensning på 50.000,- for denne faktureringen. Over 50.000,- blir du mva pliktig.

Dersom summen overstiger dette, vil jeg anta en regnskapsfører kan gi tips om det er mulig å komme unna.

 

Lenke til kommentar

Dette var da en ganske interessant vinkling. Det som jo også forekommer, det er det motsatte, at man bruker et aksjeselskap for å eie båt eller hytte. Her ser det ut til å være skatteskjerpinger på gang:

https://www.raeder.no/aktuelt/forslag-om-nye-regler-for-beskatning-av-private-formuesgoder-eid-av-aksjeselskap/

https://cms.law/no/nor/nyheter/forslag-til-nye-skatteregler-for-selskaper-med-eiendeler-som-er-egnet-til-aksjonaerens-private-bruk

Når det gjelder det motsatte: Å leie ut egen båt til aksjeselskapet, så blir det jo litt annerledes.

Rent prinsippelt så kan man jo i amge typer virksomhet dele opp i et "eierselskap" og et "driftsselsap". 

Velger man en slik struktur, så skulle man jo selv kunne være eier av båten og leie den ut til driftsselsapet. Dette kan jo være en utleie med eller uten vedlikehold.

Hvis båten brukes av aksjeselskapet meste parten av året, så skulle det vel ikke være noe i veien for at aksjeselsapet både står for utgiftene til naust og vedlikehold i sin helhet. 

Dersom båten brukes mest privat, så vil det vel være mer naturlig at "privat eier" står for utgifter til naust og vedlikehold.

Hvis båten er "hovedsaklig næring" så skulle man tro at man kan trekke det aller meste av driftsutgifer fra driftsinntektene, og så sitter man som privatperson med en "nette leieinntekt" for båten.

Noen som har mer eller bedre informasjon?

Skattemyndighetene bør vel være den rette instans for å svare litt mer inngående på hvor skillet melom "privar bruk" og "bruk i næring" går.

Har man kapitalinntekter på å eie båten og en drift av aksejeselskapet som går i null, så skulle man tro at dette både er lovlig og gunstig.

Hvis driften eventuelt går veldig dårlig, så kan man legge ned aksjeselskapet og så fremdeles beholde båten.

Noen som har mer eller bedre informasjon?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...