Gå til innhold

Hva er ditt forhold til CD-keyer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, jeg husker et spill jeg innstallerte, et skikkelig gammelt cm spill, cm italia, så der var kopibeskyttelsen "Hva er resultatet i kampen på side 11 i bruksanvisningen." Skulle ha tatt over for cd-keyer :p

Ja, det husker jeg godt... Var vel en 8-9 år og fatta ikke hva en manual var, så vi satt lenge hver gang og testet naturlige resultater :D Var ganske morsomt, og det var stor prestisje å tippe riktig resultat. Sjefspill!

Lenke til kommentar

Jeg skriver alltid ned CD-keys i ei txtfil jeg har liggende i Mine Dokumenter.

Er noe jeg har blitt vant til å gjøre, så er jeg sikker på at jeg har dem et sted uansett om jeg mister coveret eller bookleten til spillet/programmet.

Når jeg formatterer C: tar jeg ALLTID backup av my documents uansett.

 

Og nei, jeg vil IKKE tilbake til gamledagers kopibeskyttelser.

Det lagde ofte mye mere problemer for de som faktisk kjøpte spillet enn de som hadde en cracka versjon!

F.eks. man måtte ha tynne papp-kodehjul som skulle snurres i posisjon for å finne rett kode HVER gang man skulle spille (monkey island 2).

Eller skrive inn et ord fra tilfeldig sted i manualen hver gang man starta spillet, eller enkelte ganger midt inne i spillet (eye of the beholder). Hadde man rota bort manualen var spillet uspillbart midt inni. Festlig.

 

Bøker som var printa med rødt blekk over alle sidene så man måtte bruke spesiell medfølgende rød linse for å lese innholdet. Som selvsagt var esensiell for spillet.

(Spellboka i Elvira-mistress of dark). "huh, mista du den røde linsa? too bad for you bucko, da får du ikke spille mer!"

 

Eller strategispill, der man oftest måtte identifisere en vag siluett av en tanks/fly/tog hver gang man starta. "Husker ikke hvilket tog DETTE er? Fuck off, da får du ikke spille spillet du har kjøpt!!! Æddabædda!"

 

Det mest ekstreme eksempelet på hysterisk kopibeskyttelse var i spillet Shuttle (1992 elns). Det var en romfergesimulator. Hvis du tasta en feil kode (måtte taste inn en haug med 4-bokstavskoder under launch av ferga), ble spillet resatt og man måtte gjennom hele 3-dagers treningsperioden igjen pånytt!

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Hmm.. for det første: trodde Gamer.no-folket (les TST), her på forumet var imot ulovlig kopierte spill? Måtte gjette resultatet på CM Italia........ skuffende :ermm:

 

for det andre: hvordan kan folk få vite cdkey ved bruk av dette programmet som nevnes (AIDA32)? Grunnen til at man spør etter en cdkey er vel at man har lyst å installere spillet, men ikke finner igjen manualen/lappen cdkey var skrevet på...

 

Bare noen tanker...

Lenke til kommentar

Jeg legger alltid til CD-keyen til en txt fil som jeg har backupet på serveren min, så etter en reboot henter jeg bare fila ned fra webserveren så er jeg berga. Kanskje litt risky, men tviler på at folk orker å hacke inn på den for å prøve å finne fila.

Lenke til kommentar
Jeg legger alltid til CD-keyen til en txt fil som jeg har backupet på serveren min, så etter en reboot henter jeg bare fila ned fra webserveren så er jeg berga. Kanskje litt risky, men tviler på at folk orker å hacke inn på den for å prøve å finne fila.

oi ja!!!

 

nå skal jeg prøve ;)

Lenke til kommentar
Jeg bruker et visst program som har de key'ene jeg trenger, har jo bøttevis med keys et eller annet sted, men i løpet av noen år blir det lett rot. Får jeg en ny key fra et program, legger jeg det inn i mitt key program. Forbasket irriternde å ikke få innstallert win98 (som er ofte det første jeg legger inn på ny maskin) bare fordi jeg ikke finner key'en. Da er slike programmer godt å ha.

 

Har selvfølgelig lovlig og egenkjøpt key/lisens da!

Hvorfor i all verden bruker du Win98?

 

Edit: Så specsa dine nå :)

Endret av cremaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...