Gå til innhold

fuktskade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min far mistet sin 6100 i snøen på torsdag, og fant den i dag igjen (mandag), da snøen smeltet vekk (Den var begravet, så han så den ikke når han lette...)

Den virker helt fint igjen nå den ja... :thumbs:

 

(Han hadde sånn teit "veske" på den da, men uansett, så er jo de farligste områdene, som f.eks. bunnen uten beskyttelse)

Lenke til kommentar

Fuktskader er og blir no dritt, på alt man har av elektronikk. Men det som er forbausende er at mye av tingene faktisk overlever...

For omtrent et år siden badet jeg med min Siemens Sl45 (hadde den i lomma i badebuksa når jeg stupte uti :p ), og den funket like fint etter en dag med tørking! Den var riktig nok avslått når jeg badet med den, men allikevel!

Her om dagen presterte jeg også å miste min iPod i do! :roll: Fikk akkurat tak i øretelefonene før den forsvant ned den lange tunnelen med lys i enden, og dro den opp igjen. Så !skylte! jeg den i vasken litt (nei, ikke det smarteste man kan gjøre, men hvem vil vel gå rundt med noe i lomma man fant i do? :p ). Det kunne godt ha blitt 3000 rett i dass ( ;) ), men etter 2 dager på varmekablene på badet funket den faktisk helt fint :thumbs:

 

Poenget blir vel kanskje at man ikke skal gi opp helt, selv om man tror alt håp er ute! Mye av dagens elektroniske dingser tåler mer enn det kan se ut til! :D

Lenke til kommentar

Jeg har en fin historie her..

 

Min fetter leverte sin 8310 inn pga vann- og fantaskade.

den hadde da ved to tilfeller fått fuktighet på seg.

 

Han gikk deretter til en netcom butikk, siden han har totalforsikring.

 

De så på mobilen, testet den, og gav han deretter ny mobil, samt at de ikke ville beholde den som var ødelagt.

 

Den ødelagte mobilen havnet hos meg.

 

Jeg renset den med qtips og vann.

 

Deretter fungerte den.

 

Eneste som var trøbbel med var menytasten, hvilket jeg lærte meg en egen teknikk på, slik at jeg var den eneste som klarte å komme inn på menyen.

Ergo, hverken damen eller venner plukket på sms osv.

 

SÅ vannskade er ikke bare negativt..

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Vel, om f.eks en mobil skal overleve en dukkert er det veldig viktig at du tar ut batteriet fra enheten med en gang du har fisket den opp pga fare for overspenning.

 

Deretter kan det være lurt å kjøpe en boks med elektrospray og skrutrekkere (hvis man ikke har) for å få vekk all vannet på innsiden, ikke noe absolutt men et must som sagt.

 

Uansett er det viktig å tørke telefonen lenge før du setter i batteriet for å se om det er liv i den igjen, gjerne et par dager.. Hvis du er max uheldig så funker den ikke igjen men hvis du er heldig så funker den som før, med den faren for å ruste innvendig selvsagt ( skjedde med en kamerats t100). Men så oftest går det bra.. :thumbup:

Lenke til kommentar

For det første: Nokia 5210 er en møkkatelefon. Dårlig batterikapasitet og ingen funksjoner, men den er i det minste god for en støyt.

 

For det andre: Fuktskader/vannskader er alltid skummelt, akkurat som med lynnedslag, som ikke forårsaker noe synlig skade. Nettopp pga latente feil, altså feil som kan dukke opp og forsvinne, noe som gjør det til ett #¤"#¤)# for oss teknikere å finne uttav det. Så derfor bør du forsikre telefonen din, slik at du faktisk får en ny i stede for å bruke den gamle til du ikke får den på garantien, pga fukt.

 

Fukt oppstår jo bare ved å ha den i innerlommen på en jakke f.eks, så det er viktig å være obs på dette. Så en kar som hadde telefonen sin i en liten plastikkpose....Han fikk klar beskjed om at det er idioti, for svetter du en dråpe vann nedi, så har du en mobil med fuktskade....

Lenke til kommentar
Skal vi se...

Mobiler jeg har hatt i vaskemaskin:

Motorolla t200 eller 900 elelr whateva : Døde

Nokia 6510: Overlevde, 2 ganger!!

Nokia 7250; Overlevde

Nokia 5210 Overlevde ikke

Sånn bare for å ha spurt... åssen klarer du å stappe mobilen i vaskemaskinen så mange ganger?? :thumbup:

Hehe... Du veit... den ligger i lomma, så legger mamma den i vaskemaskina

Lenke til kommentar

Fukt blir det i en telefon uansett..Sikkert noen her som har gått med kalde briller ut i varmt og fuktig klima..da kan jeg si det kommer dugg på brillene..akkurat det samme vl jo skje med en mobil. Tenk deg en varm og litt fuktig sommerdag..du kjører bil med air condition. tar du telefonen med deg ut i varmen da vil det jo dugge inne i den...helt naturlig..

Lenke til kommentar

En kompis kastet engang mobben sim i dass. Var av eldre type siemens ett-eller-annet 35 mener jeg. Den var borte i et døgn før den kom frem igjen. Fyren tok den opp, vasket den nøye. Tørket, og slo på.. vips, den virket like godt som før.

 

Han kvittet seg imidlertid raskt med den siden hver gang han tok den opp så skygget folk unna :p

 

Mh

Raymond Pettersen

Lenke til kommentar

Mitt blideste tidspunkt var vel når min T68m(i) lå i ryggsekken og flasken med vann sprakk. Merket det va vått på ryggen etter ca 30 minutter. Der lå mobilen og fløt i en innsjø av vann sammen med lommeboken.

 

en annen T68i gikk gjennom en bru og rett ned på et tykt islag, ironisk nok 10 minutter før jeg kom frem til lefdal i Sandvika og skulle kjøpe 5210 som viste seg å ha hovedkrt feil.

 

enden på visen for T68ien var brukket hovedkort og knust skjerm.

 

en 7210 jeg hadde gikk i do ved et uhell (den fikk jeg høre mange ganger etterpå)

 

heldigvis hadde jeg forsikring=)

Lenke til kommentar
Mitt blideste tidspunkt var vel når min T68m(i) lå i ryggsekken og flasken med vann sprakk. Merket det va vått på ryggen etter ca 30 minutter. Der lå mobilen og fløt i en innsjø av vann sammen med lommeboken.

 

en annen T68i gikk gjennom en bru og rett ned på et tykt islag, ironisk nok 10 minutter før jeg kom frem til lefdal i Sandvika og skulle kjøpe 5210 som viste seg å ha hovedkrt feil.

 

enden på visen for T68ien var brukket hovedkort og knust skjerm.

 

en 7210 jeg hadde gikk i do ved et uhell (den fikk jeg høre mange ganger etterpå)

 

heldigvis hadde jeg forsikring=)

Hvordan forsikring hadde du??

Lenke til kommentar
For det første: Nokia 5210 er en møkkatelefon. Dårlig batterikapasitet og ingen funksjoner, men den er i det minste god for en støyt.

Nokia 5210 er ingen drittelefon. Riktignok har den ikke så mange funksjoner, men så koster den jo ikke like mye som 6600 heller? Trenger du en helt grei telefon som tåler en støyt, er dette kongen.

 

*edit: Endret sitat

Endret av sirpetterjones
Lenke til kommentar
Nokia 5210 er ingen drittelefon. Riktignok har den ikke så mange funksjoner, men så koster den jo ikke like mye som 6600 heller? Trenger du en helt grei telefon som tåler en støyt, er dette kongen.

 

Å si at det er en bra telefon er uansett en overdrivelse. Telefon har ikke bare dårlig batteri, og lite funksjoner. Den har også elendig høytaler, og mikrofon i likhet med mange andre Nokia telefoner.

 

Men ja, den er jo billig, og den tåler en støyt. Men det er de to eneste tingene jeg er enig med deg i :p

Lenke til kommentar

Når jeg var i militæret så hadde jeg en 7110 mobil. Inn i 20+ ut i 20- en hel vinter forårsakte at den irret innvendig og at motstander hadde løsnet av kretskortet til skjermen.

Da jeg trengte mobil der jeg var utplassert så burde jeg bedt forsvaret å erstatte den, men kjenner en på er service verskted og fikk han bare til å sende me ny skjerm.

Lenke til kommentar

mye fuktskader i norge skylles tempratur forskjellen slik at d blir kondens; og dermed fukt....

 

Appropos evighetstelefoner: Jeg synes selv at 3330 er den beste modellen på det området... Tøler jævlig mye... En venn av meg kasta den ned fra tribunen på granåsen (var på skitur og batteriet gikk slutt) og den virka fortsatt; da snakker vi om et fall på 5-10 meter og lengde i kastet på 20-30 meter.... Og hvis noen spør så datt alt ut igjen ja; men vi plukka d sammen og den virka (kanskje bedre også :p ) Eneste som skjedde var at en liten "krok" på bakdekslet knakk (men den delen er syltynn) har fått telefonen nå og skal vel ligge hjemme et sted..

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...