Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboens tilstandsrapport mangler feil


Gjest 5745b...89a

Anbefalte innlegg

Gjest 5745b...89a

Hei

Naboen under skal selge og jeg leser gjennom tilstandsrapporten og ser at det ikke er informert om visse ting. Vi bor i et sameie på 4 boenheter.

I fjor informerte jeg om en lekkasje i taket som må fikses. Vi ble enige om å leie inn arbeidere på å fikse dette innen 2 år. Vi vet at potensiell kostnad på å fikse dette blir mellom 50k - 75k. 

Jeg vet også at jeg og naboen under har vært plaget med maur, men i tilstandsrapporten har naboen huktet av på «nei» om de har hatt problemer med maur. 

Jeg og naboen deler vannpumpe, og den må skiftes om ikke så lenge, pumpen er bygget inn bak kjøkkeninnredningen til naboen, så deler av kjøkkenet må rives ut for å skifte pumpen. Den må skiftes da vi begge sliter med dårlig trykk.

Jeg må også innrømme at vi er interessert i å kjøpe leiligheten til naboen, men føler de har holdt informasjon sjult for andre kjøpere. Kan jeg informere megler om dette. Jeg føler jeg er i en rar posisjon da jeg har en interessekonflikt. Jeg vil jo ikke spolere salg av leiligheten heller, men føler dette er informasjon kjøpere burde vite.

Anonymous poster hash: 5745b...89a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er interessert, kan du ikke legge inn et bud med forbehold om at tingene du nevner blir utbedret? Tror de andre interessentene blir gjort klar over av budet ditt er med forbehold, og de vil være interessert i å høre hva slags forbehold det er.

Tingene du nevner ville i alle fall gjort at jeg kikket videre på andre leiligheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 5745b...89a
1Dr.E skrev (3 timer siden):

Hvis du er interessert, kan du ikke legge inn et bud med forbehold om at tingene du nevner blir utbedret? Tror de andre interessentene blir gjort klar over av budet ditt er med forbehold, og de vil være interessert i å høre hva slags forbehold det er.

Tingene du nevner ville i alle fall gjort at jeg kikket videre på andre leiligheter.

Noe jeg stusser veldig på er at når jeg kjøpte min boenhet inneholdt tilstandsrapporten «mangler» som går under sameiets felles ansvar (tak og trapp på fellesområdet). Men når han i underetasjen skal selge, står der ingenting, selv om vi deler like mye ansvar for utbedring. Er dette vanlig når det gjelder salg i sameier? 

Anonymous poster hash: 5745b...89a

Lenke til kommentar

Det beste er alltid om alle parter vet alt om salgsobjektet før salg, da slipper man krangel i etterkant. Disse tingene du nevner kan jo også gå utover deg om det blir krangel og tvist mellom kjøper og selger. Spesielt hvis du må være med å dekke regning for nytt/restaurert kjøkken...

Det er mulig det er nevnt i andre dokumenter enn tilstandsrapporten da...

Dersom du gir beskjed til megler så er vel de pliktige til å informere, men lurt å sende dette på mail slik at det kan dokumenteres i ettertid. 

Lenke til kommentar

Da jeg solgte gjorde jeg kjøper oppmerksom på at det hadde vært vannskade i kjelleren etter brannslukking på nabotomta noen år før. Han jeg kjøpte av opplyste om det samme til meg, og at det ikke hadde vært fuktproblemer siden den gang. Mine år i huset tilsa det samme; gjennomslag i grunnmur/såle den gang, men ikke siden.

Jeg fortalte kjøper at det hadde vært mugg bak gulvlistene da jeg bytta dem året før, fortalte dette til mannen som var der for å lage tilstandsrapport også.

Tror mange "lyver" ved å la være å opplyse om sånt, og heller lar det bli nestemann sitt problem.

Jeg hadde sovet meget dårlig om jeg hadde solgt noe videre der jeg visste at kjøper potensielt ville oppdaget, og i verste fall blitt økonomisk lidende for noe jeg allerede visste om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Guest 5745b...89a said:

Jeg må også innrømme at vi er interessert i å kjøpe leiligheten til naboen, men føler de har holdt informasjon sjult for andre kjøpere. Kan jeg informere megler om dette. Jeg føler jeg er i en rar posisjon da jeg har en interessekonflikt. Jeg vil jo ikke spolere salg av leiligheten heller, men føler dette er informasjon kjøpere burde vite.

Jeg ville aldri kjøpt leiligheten dersom dette ikke opplyses. Jeg tror ikke du kan klage på dette etter kjøpet, for dette er ikke ukjent for deg selv om det ikke er opplyst fra selger. 

Lenke til kommentar

Er jo selger som er ansvarlig for å opplyse om dette i egenerklæringen.  Takstmenn oppdager mye men ikke alt. Nest etter selger er takstmann den som har mest juridisk ansvar (megler forholder seg til takstmann og selgers egenerklæring).  F.eks. ved reklamasjon så er ikke megler part i dette.  Det går mot selger (evt takstmann hvis det er veldig klare feil  i taksten).

I bunn og grunn når mangler er tilbakeholdt av selger så gjelder ikke minimums-summen (dvs at det må utgjøre x% av boligverdien)  og reklamasjonsfristen økes til når du oppdager mangelen.  Beste er jo om det blir en oppdatert egenerklæring i salgsoppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...