Gå til innhold

Dell med AR-app til kunder som vil reparere PC-en eller serveren selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lenovo har tradisjonelt sett hatt detaljerte reperasjonsbeskrivelser og videoer liggende ute i mange år (over 10 år i hvert fall). Løsninger der man kan stoppe opp og ikke trenger å stå å holde en telefon, og se gjennom stegene før man går i gang...
Lenke til kommentar
NULL skrev (5 minutter siden):

Lenovo har tradisjonelt sett hatt detaljerte reperasjonsbeskrivelser og videoer liggende ute i mange år (over 10 år i hvert fall).

Lenovo vet hvordan ting skal gjøres mht. manualer. Vi har hatt massevis av forskjellige Lenovo laptop'er på jobb, og hver eneste modell har hatt sin servicemanual tilgjengelig på nettet, med detaljerte instrukser på hvordan åpne maskinen og bytte deler.

...I motsetning til Asus, hvor de i følge support ikke har manualer - altså de har ikke manualer i det hele tatt. Det finnes ikke. Det var ihvertfall svaret jeg fikk da jeg lurte på en servicemanual til min 10 år gamle Asus N73Jn. De ville jeg skulle sende den inn. :shrug:

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, PaladinNO said:

Lenovo vet hvordan ting skal gjøres mht. manualer. Vi har hatt massevis av forskjellige Lenovo laptop'er på jobb, og hver eneste modell har hatt sin servicemanual tilgjengelig på nettet, med detaljerte instrukser på hvordan åpne maskinen og bytte deler.

Jupp. Har fått plukket med meg noen maskiner som skulle "kondemneres" og satt sammen via disse servicemanualene - i tillegg til at de gjør det enklere på noen maskiner når ting som wifi-kort eller SSD skulle blitt oppgradert. Ikke alle Lenovo T-modellene som er "helt åpenbare" med mindre man ikke vet noen triks fra serviemanualene... 

Lenke til kommentar
NULL skrev (12 minutter siden):

I tillegg til at de gjør det enklere på noen maskiner når ting som wifi-kort eller SSD skulle blitt oppgradert. Ikke alle Lenovo T-modellene som er "helt åpenbare" med mindre man ikke vet noen triks fra serviemanualene... 

Ugh, noen av Thinkpad modellene var så irriterende - bytte WiFi-kort eller bytte fra HDD til SSD og så få beskjed om at komponentene ikke er kompatible og maskinen nektet å boote pga. BIOS-sperrer... :yucky:

WiFi-kortet var greit nok, da tok jeg bare ett fra en annen defekt, tilsvarende maskin, men noen sto lenge med HDD fordi den ikke ville boote med en SSD. Vi (dvs. sjefen) fant ut etterhvert at det gikk an å komme rundt problemet med Clonezilla image push over network, men SSDen står oppført som en HDD i Windows etterpå. ^^

Fortsatt bedre enn måten å fikse en Dell på.

dremel_f0138220ja_elektriske-dremel-verk

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PaladinNO said:

Ugh, noen av Thinkpad modellene var så irriterende - bytte WiFi-kort eller bytte fra HDD til SSD og så få beskjed om at komponentene ikke er kompatible og maskinen nektet å boote pga. BIOS-sperrer... :yucky:

WiFi-kortet var greit nok, da tok jeg bare ett fra en annen defekt, tilsvarende maskin, men noen sto lenge med HDD fordi den ikke ville boote med en SSD. Vi (dvs. sjefen) fant ut etterhvert at det gikk an å komme rundt problemet med Clonezilla image push over network, men SSDen står oppført som en HDD i Windows etterpå. ^^

Fortsatt bedre enn måten å fikse en Dell på.

Det gjelder ikke bare Lenovo, men også en rekke andre pc-er. Noe av årsaken er så vidt jeg forstår er knyttet til FCC-godkjenning i USA. Samtidig kan man da undre seg over hvorfor ikke flere pc-er er slik. Inntrykk at det er oftere slik whitelisting på bedriftsmodeller enn konsumentmodeller.

Har i hvert fall noen HP-pc-er som er akkurat likedan. 

Aldri opplevd det ved overgang fra HDD til SSD (ei heller lest at noen har hatt issues med dette). Når er vel riktignok har jeg vel ikke gjort det på en Thinkpad siden det ble gjort på W520-en for vel ca. 10 år siden. I teorien ser jeg visse potensielle sikkerhetsfordeler også ved å låse dette ned. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (10 minutter siden):

Aldri opplevd det ved overgang fra HDD til SSD (ei heller lest at noen har hatt issues med dette). Når er vel riktignok har jeg vel ikke gjort det på en Thinkpad siden det ble gjort på W520-en for vel ca. 10 år siden. I teorien ser jeg visse potensielle sikkerhetsfordeler også ved å låse dette ned. 

Det var kun på enkelte modeller, i mer "high-end" sjiktet dengang de var nye. Og ja, det var pga. sikkerhet, men det var irriterende ut av en annen verden at selv som admin så hadde man ikke muligheten til selv å hviteliste flere komponenter ved oppgraderinger.

Det burde ikke være så vanskelig å bytte deler, få beskjed om det er gjort maskinvareendringer -> bli bedt om å godkjenne endringene, inn med BIOS / "master"-passord, og alt fungerer igjen.

W520 hørtes forøvrig kjent ut - dette var på en skole, så det var ikke akkurat siste nytt av maskiner som ble brukt. T410 ble lenge brukt som elevmaskiner. Men det er gått over til Chromebooks nå.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PaladinNO said:

Det var kun på enkelte modeller, i mer "high-end" sjiktet dengang de var nye. Og ja, det var pga. sikkerhet, men det var irriterende ut av en annen verden at selv som admin så hadde man ikke muligheten til selv å hviteliste flere komponenter ved oppgraderinger.

W520 hørtes forøvrig kjent ut - dette var på en skole, så det var ikke akkurat siste nytt av maskiner som ble brukt. T410 ble lenge brukt som elevmaskiner. Men det er gått over til Chromebooks nå.

Thinkpad W = Workstation. I praksis var W520 ganske lik T520, men med Quadro-GPU og fire minnesokler for å støtte mer minne. Knapp maskin, selv om PSU-en vel veide et kilo bare den. Fungerer den dag i dag, har vel stått på 24/7 de 3-4 siste årene....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...