Jump to content
NoisyPepper

Hvordan får jeg tilbake pengene for en reklamasjon når jeg betalte med faktura?

Recommended Posts

Jeg bestilte en vare fra bauhaus.no med faktura og returnerte varen på reklamasjon. Butikken skrev 19. mai at de hadde gjort tilbakebetaling, men jeg har fortsatt ikke mottatt pengene. Jeg kontaktet kundestøtte 30. mai, og de ba meg om å kontakte banken min for å høre om de kanskje vet hva som har skjedd. Banken skrev at de heller ikke se den transaksjonen inn på min konto, og jeg skrev dette til butikken 4. juni, men har ikke mottatt svar. Er det forbrukerrådet jeg må opprette en sak hos?

Share this post


Link to post

Hvor skal man begynne?

1. Forbrukerrådet hjelper med mekling. Basert på det du selv skriver så bestrider ikke selger at du skal ha pengene igjen, så det er helt bortkastet.

2. Selv hvis du vil gå via mekling hos Forbrukerrådet så er det kun vits å gjøre hvis du ønsker å inngå kompromiss. Hvis meklingen ikke fører frem så vil de eskalere saken til Forbrukerklageutvalget (også gratis for begge parter). Men de har i skrivende stund en backlogg av saker på flere år (nok til at så og si alle tvister som omhandler heving av kjøp ender opp med at innklager fjerner dette kravet siden man da blir sittende med gjenstanden man vil ha hevet i årevis og alt det innebærer av oppbevaring, forsikring, vedlikehold etc). Alternativet du får beskjed om i standardsvaret er rettsystemet (og de kostnadene det medfører). Einnsyn.no har alle saker fra både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet (som nå heter Forbrukerklageutvalget) hvis du vil se på lignende saker.

Personlig hadde jeg mast mer på de før jeg begynte å vurdere rettslige skritt, men du kan også strengt tatt sende de en faktura og ta den til inkasso hvis den ikke blir betalt innen rimelig tid.

Edited by ali q

Share this post


Link to post
11 hours ago, ali q said:

Personlig hadde jeg mast mer på de før jeg begynte å vurdere rettslige skritt, men du kan også strengt tatt sende de en faktura og ta den til inkasso hvis den ikke blir betalt innen rimelig tid.

Hvordan sender jeg en faktura?

Share this post


Link to post
NoisyPepper skrev (16 timer siden):

Jeg bestilte en vare fra bauhaus.no med faktura og returnerte varen på reklamasjon. Butikken skrev 19. mai at de hadde gjort tilbakebetaling, men jeg har fortsatt ikke mottatt pengene. Jeg kontaktet kundestøtte 30. mai, og de ba meg om å kontakte banken min for å høre om de kanskje vet hva som har skjedd. Banken skrev at de heller ikke se den transaksjonen inn på min konto, og jeg skrev dette til butikken 4. juni, men har ikke mottatt svar. Er det forbrukerrådet jeg må opprette en sak hos?

Ville først spurt Bauhaus om rutinen ved kreditering av ordre betalt med faktura. Ser at de bruker Resurs Bank. Ofte vil nettbutikkene tilbakebetale til selskapet som håndterer betalingen da de ikke vet om kunden har betalt, da det er en sak mellom kunden og finansieringsselskapet. Derfor er det stor sansynlighet for at dette kan løses hvis du kontakter Resurs Bank, som du har betalt til.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
On 6/9/2022 at 6:20 PM, Mr D said:

Ville først spurt Bauhaus om rutinen ved kreditering av ordre betalt med faktura. Ser at de bruker Resurs Bank. Ofte vil nettbutikkene tilbakebetale til selskapet som håndterer betalingen da de ikke vet om kunden har betalt, da det er en sak mellom kunden og finansieringsselskapet. Derfor er det stor sansynlighet for at dette kan løses hvis du kontakter Resurs Bank, som du har betalt til.

Hva gjør jeg når Resurs bank ikke tilbakebetaler pengene eller ikke svarer på e-postene jeg sender dem? Jeg ringte 12 dager siden, og de ba meg om å sende kontonummer og sum kr på e-post. Det har gått 9 dager siden jeg sendte første e-post. Jeg purret på svar 5 dager siden.

Share this post


Link to post
On 6/9/2022 at 2:17 AM, NoisyPepper said:

Jeg bestilte en vare fra bauhaus.no med faktura

Kan ikke se at du har skrevet *hvordan* faktura ble betalt?

Tilbakebetalingen går vel normalt samme "vei" men i motsatt retning, og tar gjerne lenger tid.

Share this post


Link to post
3 hours ago, BearCat said:

Kan ikke se at du har skrevet *hvordan* faktura ble betalt?

Tilbakebetalingen går vel normalt samme "vei" men i motsatt retning, og tar gjerne lenger tid.

Hvordan betaler man faktura med en annen metode enn overføring i banken?

Edited by NoisyPepper

Share this post


Link to post
1 hour ago, NoisyPepper said:

Hvordan ... 

Manuell behandling i nettbank, automatisk behandling i nettbank, kontant over disk, belastning av kredittkort (kontra debet kort), brevgiro, telegiro og kontofon... eller Vipps eFaktura for de som er yngre enn meg 😉
Alt betalt med en gang den er mottatt (eller innen fristen), delbetaling over tid osv.

Edited by BearCat

Share this post


Link to post
1 hour ago, BearCat said:

Manuell behandling i nettbank, automatisk behandling i nettbank, kontant over disk, belastning av kredittkort (kontra debet kort), brevgiro, telegiro og kontofon... eller Vipps eFaktura for de som er yngre enn meg 😉
Alt betalt med en gang den er mottatt (eller innen fristen), delbetaling over tid osv.

Jeg mottok kontonummer og KID-nummer på faktura, som jeg betalte til med overføring. Er det mulig å betale slike fakturaer med belastning av kredittkort i stedet for? 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...