Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe ny gaming pc


Anbefalte innlegg


Hei

Håper jeg kan spørre om litt råd og erfaringer omkring oppgradering eller kjøp av gaming pc. Jeg har hatt en pc i 8 år, kjøpt i 2014 og vært veldig fornøyd. Nå er skjermkortet ødelagt og jeg vet ikke om systemet holder ut mange år til med ny GPU eller om det er bedre å kjøpe alt sammen nytt.

Jeg spiller mye, men ikke de største hardeste spillene. Eksempel på spill jeg liker er Ark Survival Evolved, Crusader kings 3, Planet Zoo. Gjerne med youtube, discord eller andre ting som kjører samtidig.


Systemet mitt nå ser slik ut:

Hovedkort: ASUS SABERTOOTH Z87 Socket 1150
CPU: Intel® Core i7-4770K Processor
GPU: MSI GeForce GTX770 OC TWIN
RAM: 16GB DDR3
Strømforsyning: CORSAIR 850TX
SSD: Kingston SSDNow 120 GB V300 SATA3
Lagring: Digital caviar 1TB
 

Er det mulig å si noe om hvor lang levetid som er vanlig på CPU, strømforsyning osv? Kan jeg kjøpe et nytt skjermkort som er bedre enn det forrige men som samtidig passer til resten av systemet mitt? Eller er det på tide med ny CPU, SSD eller andre deler også siden alt sammen er 8 år nå?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU, HK, RAM må nok byttes ut på sikt, men man MÅ ikke gjøre det med en gang. Hva med å kun kjøpe nytt skjermkort nå og teste om det gjør jobben, siden det er det du har umiddelbart behov for?

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Hvilket som helst skjermkort kan brukes. Eksempler på greie valg av Geforce kan være GTX 1060, GTX 1650 Super, GTX 1660, RTX 3050.

Litt vanskelig å si om det er bedre å bytte alt. Er man fornøyd med cpu ytelsen så går det nok å bruke den. En ny SSD på 500MB eller 1TB hadde sikkert også vært fint.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...