Gå til innhold

Kjøpt nye vifter til kabinettet, men usikker på i hvilken retning jeg skal montere de


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har kjøpt to stk. Be Quiet! Pure Wings 2 PWM 120mm som jeg skal bytte ut med de to viftene som fulgte med kabinettet mitt (NZXT H510). Også lurer jeg på hvilken vei jeg skal montere viftene? Jeg er usikker på push/pull og hva som fungerer best. Også er jeg i tillegg usikker på om hvilken retning jeg må montere viftene for å få enten push eller pull. Jeg tenkte å montere viftene på samme plass som de som fulgte med kabinettet.

Håper noen snille nerder kan hjelpe meg 😀

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem, jeg har vært luftkjølingsnerd i over 15 år. :cool:

Jeg kjører alltid med et lett overtrykk i PC-ene mine, med luft INN foran (push) og luft UT bak (pull).

Overtrykk, dvs. mer luft inn enn ut, øker temperaturen i PC-en og på komponentene med et par grader, men du slipper det meste av støvproblemer siden luften blir blåst vekk fra kabinettet.

Undertrykk, dvs. mer luft ut enn inn, suger inn luft (og støv) gjennom alle åpninger i kabinettet, og selv om det kjøler noe bedre, så vil det samle seg seg støv inni kabinettet mye fortere.

Luftretningen på vifter er alltid slik:

https://www.komplett.no/img/p/1200/918601_1.jpg?view=gallery&orientation=horizontal

full

Håper dette hjelper deg.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er piler på disse be.quiet viftene som viser retningen luften går ja. Men luften blir sugd inn på siden med be quiet!-logoen, og ut på andre siden.

Men må spørre: Hvor er viftene plassert i kabinettet ditt? Luften burde komme inn i front eller i bunnen. Og ut bak eller i taket 😃

Lenke til kommentar

Tusen takk! Jeg overså visst pilene... 

En vifte sitter i toppen av kabinettet og en vifte sitter bak. Hvilken av de burde være pull og hvilken av de burde vær push? Jeg tror desverre ikke det er mulig å feste den ene viften i front siden kabinettet ikke har ventilering i front. 

Lenke til kommentar
anothercat skrev (29 minutter siden):

Tusen takk! Jeg overså visst pilene... 

En vifte sitter i toppen av kabinettet og en vifte sitter bak. Hvilken av de burde være pull og hvilken av de burde vær push? Jeg tror desverre ikke det er mulig å feste den ene viften i front siden kabinettet ikke har ventilering i front. 

Utifra bildene på Komplett (var lettere å se på bildene av den hvite versjonen)

1132473_6.jpg

...så ser det ut til å være plass til 2 stk. 120mm eller 2 stk. 140 mm i front. Ser det er ventilasjonshull foran på venstre side.

1132473_4.jpg

Med 2 vifter ville jeg plassert 1 vifte i midten foran som INN-luft (push) og en vifte i bakkant som UT-luft (pull).
Med 4 vifter ville jeg hatt 2 foran og en i toppen som inntak og 1 vifte ut bak.

I mitt kabinett har jeg 3 vifter som inntak i front og en vifte ut i bakkant, men mitt har mulighet for helt åpen front. Med lukket front, slik som NZXT 510, ville jeg hatt maks 2 vifter i front.

Lenke til kommentar

Okei, da prøver jeg meg på en forran som push og en bak som pull også ser vi hvordan det blir. Mulig jeg kjøper fler vifter etter hvert.

Tusen takk for hjelpen! Skal prøve å montere i morgen så hører dere fra meg 🙂

 

Endret av anothercat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...