Gå til innhold

[LØST] PCIe riser cable til RTX 3080


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle putte denne.

Det er en ide jeg driver å snuser på for å få 10 Gbit nettverk på hovedmaskinen. Grunnet "T.H.I.C.C. AF™" GPU (RTX 3080 Aorus Xtreme) så er PCIe_x16_2 tildekket, og det nederste sporet er deaktivert grunnet 3x NVMe SSD-er.

Jeg spurte Asus support om alternativer, men de bare bekreftet at det ikke var noen. Se vedlagt skisse av oppsett.

Spoiler

_PCIe_setup.thumb.jpg.4fbd5fb53e4bcae65223872f677c0219.jpg

SATA 5 / 6 er er deaktivert pga. SSD i spor M2_1
Nederste PCIe-spor er deaktivert pga. SSD i spor M2_3

Kabinettet er et Be Quiet 802 som støtter kun vertikalmontering av ~2-slot kort (mitt er 3,5-slot), og det finnes ingen vertikalbrakett fra fabrikk så det må bli en egen løsning. Har en ca. plan om en custom brakett, men jeg må først finne en riser cable.

Så jeg lurer på muligheten for å bruke en PCIe riser cable og montere skjermkortet vertikalt, f.eks. denne:
https://www.multicom.no/cooler-master-riser-cable-pcie-40/cat-p/c/p1002304366

...for å få skjermkortet ut fra hovedkortet, og så montere et 10 GbE PCIe x4 kort i det ledige sporet som skjermkortet nå fysisk dekker til.

Er det noen som vet om alternative riser cables for et RTX 3080 som garantert virker, og må den være PCIe 4.0 kompatibel for full ytelse?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det var liten respons på dette, så kjøpte jeg denne for å prøve:
https://www.dustinhome.no/product/5011233116/universal-vertical-gpu-holder-kit-ver2

Hovedkortet leverer bare PCIe 3.0, så en PCIe 4.0 kabel vil nok være unødvendig. Men jeg fant ut at grunnet fysiske begrensninger i høyden pga. CPU-kjøleren må jeg ha en vannkjøler / AIO for å få plass til skjermkortet vertikalt. Og det er et prosjekt i seg selv.
https://www.diskusjon.no/topic/1922691-h150i-capellix-sette-pumpehastighet-uten-icue/

Grunnet andre fysiske begrensinger vil det heller ikke være plass til et 10 GbE NIC bakom det vertikale adapteret som jeg hadde håpet på (det ville også delt båndbredde med skjermkortet, og PCIe 3.0 x8 VIL begrense ytelsen siden jeg spiller i 4K og mer enn det), så det må jeg nok slå fra meg.

Hva jeg prøver å få til er noe slikt, men hadde ikke forventet at det krevde en AIO:

Spoiler

 

nz1v9pb2vtr51.jpg?width=4032&format=pjpg

bqqyqil3m5481.jpg

 

Med utgangspunkt i å droppe 10 Gbit i hovedmaskinen (har fortsatt 5 Gbit på hovedkortet), så har jeg bestilt en PCIe x1 forlenger og tenker å snike inn et lydkort istedet. Savner Asus Xonar Essence STX-kortet jeg hadde i maskinen før, for maks volum er ikke det samme.

Jeg ser nå 2 alternativer for å få 10 Gbit i hovedmaskinen:
- Bytte hovedkort til Z490 Extreme som har onboard 10 Gbit NIC.
- Erstatte NVMe_3 med en SATA SSD, for det vil reaktivere PCIe_x16_3 (noen som vil kjøpe en 2 TB NVMe SSD...?).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...