Gå til innhold

Skroter egne serverrom og flytter ut i nettskyen: – Vi tror ikke vi sparer fem flate øre på dette


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg reagerer veldig på den nasjonalee nettskystartegien (1996) som helt klart omtaler økonomi som en fordel for skytjenester. Jeg har ikke hørt om noen som helst som har tjent på skytjenester bortsett fra selskaper som har behov for veldig stor opp/nedskalering i korte tidsrom. Kommuner og stat har veldig stabile tjenester og lite behov for dette.

 

Lenke til kommentar
coret3x skrev (51 minutter siden):

Jeg må si jeg reagerer veldig på den nasjonalee nettskystartegien (1996) som helt klart omtaler økonomi som en fordel for skytjenester. Jeg har ikke hørt om noen som helst som har tjent på skytjenester bortsett fra selskaper som har behov for veldig stor opp/nedskalering i korte tidsrom. Kommuner og stat har veldig stabile tjenester og lite behov for dette.

 

Hvis du tror stat og kommune har enkle og stabile tjenester sammenlignet med en bedrift så tar du feil. 

Når det gjelder økonomi så kan dette regnes på mange måter, og skalering er ikke den eneste fordelen med skyen. Eksempelvis kan en runde i media etter en brøler etterfulgt av en saftig bot, som det allerede er noen eksempler på, gjøre et kraftig innhogg i kommuneøkonomien. På samme måte kan datatap etter feil eller angrep, samt andre konsekvenser av angrep være kostbart. Og, for mange er dette ting det er lettere å unngå i skyen. Sky i seg selv ikke immunitet mot dette, men det handler også mye om hvorvidt man er i stand til å være oppdatert på ethvert aspekt av driften lokalt. 

Videre er stadig flere tjenester og fagsystemer i seg selv blitt skybaserte fra leverandør, og med stadig flere ting som nappes ut av serverrommet så blir det å opprettholde infrastruktur og kompetanse, som er like viktig om det er 10 eller 1000 applikasjoner, fort forholdsvis dyrt.

IT folk får stadig nye oppgaver, og mye av ekspertisen og kompetansen kan så flyttes fra tradisjonell drift til effektivisering, digitalisering, automasjon/robotisering, nye former for samkjøring og behandling av datagrunnlag og analyse av disse, osv osv, ting som kan gi andre positive effekter man ikke hentet ut tidligere. 

Bare som noen eksempler. Om man ikke endrer noe, og sidestiller tjeneste for tjeneste, server for server, en til en, så klarer man fort å finne ut at skyen koster mer. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...