Gå til innhold

Endring av Norge nå


Anbefalte innlegg

Flere som ikke helt forstår hvorfor vi har den styringsformen vi har?

Tenker da på at vi har alt for mange partier og sjeldent mer en rundt 20 prosent oppslutning på de som styrer landet.  
og stemmer man ett parti så får man ofte med seg flere andre partier man ikke liker inn på tinget. 
 

også til noe man ikke forstår. MDG var under sperregrensen og fikk null makt i følge stemminga til det norske folk. Enda sitter dem og bestemmer. 
Det her gir null mening. Er det som i barnehagen at ingen skal føle seg utenfor å det er synd på alle? 
Hvem er det som er fornøyd med dagens regjering eller har vært på mange år? 
 

For min del så er stortingsvalget her til lands tull. 
 

En ting som glemmes og som aldri burde glemmes er jo: Politikerne er folkevalgte. Altså de skal jobbe for folket, derfor de er der!
 

Samt de vinner valg på valgløfter de bryter når de er valgt.  Uten form for straff. 
 

Samt de virker helt upåvirket av at de skuffer det norske folk gang på gang. 

Å til sist. Vi folket har null stemmerett over hva de bestemmer når de er valgt. 
 

Alt er jo bare helt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elpapi skrev (13 timer siden):

Flere som ikke helt forstår hvorfor vi har den styringsformen vi har?

Nei, det lærte jeg på skolen.

Men uansett: At vi har mange ulike partier er bare sunt for demokratiet. Nå er de politiske forskjellene på norske partier nokså liten - sammenliknet med andre land. Så her stemmer man stort sett på hvilken politisk retning man ønsker. Venstre, høyre eller midt mellom - samt hvor langt i hver retning man ønsker å gå.
 

Elpapi skrev (13 timer siden):

også til noe man ikke forstår. MDG var under sperregrensen og fikk null makt i følge stemminga til det norske folk. Enda sitter dem og bestemmer. 

Det er forskjell på fylkesvalg og stortingsvalg. Under fylkesvalget i Oslo i 2019, fikk MDG hele 15,3% oppslutning. Mens under stortingsvalget i fjor 4%. Neste fylkesvalg er om et år. Så da får vi se hvordan det går med MDG i Oslo da. 
 

Elpapi skrev (13 timer siden):

Samt de vinner valg på valgløfter de bryter når de er valgt.  Uten form for straff. 
 

Samt de virker helt upåvirket av at de skuffer det norske folk gang på gang. 

Å til sist. Vi folket har null stemmerett over hva de bestemmer når de er valgt. 
 

Alt er jo bare helt feil.

Du skriver løfter. Det blir feil. Alle politiske partier har et partiprogram med saker de skal jobbe for. Når de sitter og prater om programmene sine, er dette først å fremst å anse som forslag. Før et forslag kan gjennomføres er det en lang og nøysom saksgang - og ikke sjelden stopper det opp av ymse årsaker underveis. Alt etter hvor realistisk forslagene er. 

Man må huske at alle partier ønsker å vinne stemmer. Da er det lett å leke populist (hei hei Trygve) - men til syvende og sist skal det ganske mye til for å gjennomføre store radikale endringer i et byråkratisk land som det Norge er.

Men; de som "blir lurt" av valgflesk blir nok ganske skuffet ja. 

Når det er sagt!

Jeg stemte selv på venstresia.... Men når jeg ser hvor tafatte og rotete den gjengen er - så er jeg også ganske skuffet. Rett å slett fordi de virker så uorganiserte og fjollete der de kaster ball etter hverandre. Politikken isolert sett er jeg for. Men de som styrer skuta; kan godt legge til kai syns jeg. Jeg savner Erna & Co. Hu hadde i allefall (til dels) kontroll og var klar i sin tale. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn er parliamentarismen. Den har sine egne styrker og sine egne svakheter. Alternativet blir liksom et USA-lignende topartisystem, og det tror jeg ikke vi er tjent med. Da går polariseringen kun på én akse, fra venstre til høyre, og da spiller man rett inn i fanget på ytterkantene.

Den største svakheten ved systemet i Norge, i min oppfatning, er at vi har skjevfordeling i representanter. En stemme i en storby i Norge er verdt mindre enn en slave var i USA for 200 år siden. En slave hadde riktignok ikke stemmerett, men ble regnet som 3/5 av en hvit mann. En stemme i en storby er verdt cirka 2/5 av en stemme i Finnmark. I og med at store overføringer går fra byene til nettopp Nord-Norge og distriktene, vil jeg påstå at vi har et slags distriktsautoritærisme i Norge. Kanskje ikke så rart med tanke på Norges historie, hvor vi har hatt bondearistokrati, fordi det har vært så lite dyrkbar jord.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (På 2.6.2022 den 21.22):

Den største svakheten ved systemet i Norge, i min oppfatning, er at vi har skjevfordeling i representanter. En stemme i en storby i Norge er verdt mindre enn en slave var i USA for 200 år siden. En slave hadde riktignok ikke stemmerett, men ble regnet som 3/5 av en hvit mann. En stemme i en storby er verdt cirka 2/5 av en stemme i Finnmark. I og med at store overføringer går fra byene til nettopp Nord-Norge og distriktene, vil jeg påstå at vi har et slags distriktsautoritærisme i Norge. Kanskje ikke så rart med tanke på Norges historie, hvor vi har hatt bondearistokrati, fordi det har vært så lite dyrkbar jord.

En mann (kvinne), en stemme hadde absolutt vært å foretrekke.

Man kan argumentere for at landsens folk, etniske minoriteter, kvinner, eldre og rødhårede skal få «litt ekstra å si». Eller så kan man anerkjenne at demokrati handler om å la gjennomsnittet gjøre det som er til gjennomsnittets beste.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...