Gå til innhold

Smart sikring (230V trefas) til basseng


Anbefalte innlegg

I kjelleren har vi et basseng som per i dag styres av et tidsur som slår på pumpesystem og oppvarming til en fast angitt tid.

Jeg kunne tenke meg å få byttet ut tidsuret med en smart sikring eller noe slikt, eller noe annet som enkelt og greit kan slå strømmen av eller på når jeg ber om det via Homey. Tanken er da å varme opp bassenget når strømmen er billigst.

Det eneste jeg kan finne for formålet er Aeotec Heavy Duty, men denne er visstnok ikke kompatibel med 230V trefas(?).

Finnes det noe jeg kan bruke? Må kunne brukes med Homey.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gullars skrev (23 minutter siden):

I kjelleren har vi et basseng som per i dag styres av et tidsur som slår på pumpesystem og oppvarming til en fast angitt tid.

Jeg kunne tenke meg å få byttet ut tidsuret med en smart sikring eller noe slikt, eller noe annet som enkelt og greit kan slå strømmen av eller på når jeg ber om det via Homey. Tanken er da å varme opp bassenget når strømmen er billigst.

Det eneste jeg kan finne for formålet er Aeotec Heavy Duty, men denne er visstnok ikke kompatibel med 230V trefas(?).

Finnes det noe jeg kan bruke? Må kunne brukes med Homey.

Bruk en kontaktor? Også bruker du heavy duty til å slå av og på kontaktor eller tilsvarende dings

Lenke til kommentar

Er ikke helt kjent med hva en kontaktor er. Brukes den til å slå av/på en sikring? I så tilfelle høres det jo riktig ut, men hvorfor trenger jeg da eventuelt en heavy duty i tillegg?

Har for øvrig forsket litt mer i sikringskapet til bassenget (se bilder). Tidsuret (av denne typen: https://www.micromatic.no/produkt/ur-mm7596-uke-2k-bt--96083?code=LA1046BT) brukes tydeligvis til å slå av/på den smale sikringen like til venstre for tidsuret. 
 

Noen som har forslag til et smart produkt som kan erstatte tidsuret?

 

91F53583-6517-47F7-A2F1-0CE7720AE57E.jpeg

BF46E4EE-17A1-4926-A8D2-5F163CC8064E.jpeg
 

edit: nevnte sikring til venstre for tidsuret er tydeligvis en lastbryter, om det har noe å si.

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Gullars skrev (2 timer siden):

Er ikke helt kjent med hva en kontaktor er. Brukes den til å slå av/på en sikring? I så tilfelle høres det jo riktig ut, men hvorfor trenger jeg da eventuelt en heavy duty i tillegg?

Har for øvrig forsket litt mer i sikringskapet til bassenget (se bilder). Tidsuret (av denne typen: https://www.micromatic.no/produkt/ur-mm7596-uke-2k-bt--96083?code=LA1046BT) brukes tydeligvis til å slå av/på den smale sikringen like til venstre for tidsuret. 
 

Noen som har forslag til et smart produkt som kan erstatte tidsuret?

 

91F53583-6517-47F7-A2F1-0CE7720AE57E.jpeg

BF46E4EE-17A1-4926-A8D2-5F163CC8064E.jpeg
 

edit: nevnte sikring til venstre for tidsuret er tydeligvis en lastbryter, om det har noe å si.

Kontaktor er en magnetisk bryter. Som kan bryte alle de 3 fasene dine. Men magneten må styres av og på, da kan du bruke heavy duty eller en annen egnet  bryter(er ikke mye last så trenger ikke heavy duty).

 

Ser dog ikke ut som det brytes 3 faser i dag? På last bryteren.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Kontaktor er en magnetisk bryter. Som kan bryte alle de 3 fasene dine. Men magneten må styres av og på, da kan du bruke heavy duty eller en annen egnet  bryter(er ikke mye last så trenger ikke heavy duty).

 

Ser dog ikke ut som det brytes 3 faser i dag? På last bryteren.

Jeg vet at jeg har trefas 230V inn i huset, men mulig at det ikke er trefas inn til bassenget? Sikringskapet jeg viste bilde av her er dedikert til bassengområdet. I så tilfelle står jeg vel friere mht. valg av løsning..?

 

For øvrig kom jeg over denne: https://www.eldirekte.no/shelly-pro-4pm/cat-p/c/p1500020058?gclid=CjwKCAjwkMeUBhBuEiwA4hpqEO6IOVZuWE_yvdNwHXENHKXmIn9K1rljCGcAnnLH0wDHWBK2Y-OTcBoCZmYQAvD_BwE

 

Vil den kunne fungere som erstatning for koblingsuret mitt? Synes jo til og med å være kompatibel med Homey.

Lenke til kommentar
Gullars skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at jeg har trefas 230V inn i huset, men mulig at det ikke er trefas inn til bassenget? Sikringskapet jeg viste bilde av her er dedikert til bassengområdet. I så tilfelle står jeg vel friere mht. valg av løsning..?

 

For øvrig kom jeg over denne: https://www.eldirekte.no/shelly-pro-4pm/cat-p/c/p1500020058?gclid=CjwKCAjwkMeUBhBuEiwA4hpqEO6IOVZuWE_yvdNwHXENHKXmIn9K1rljCGcAnnLH0wDHWBK2Y-OTcBoCZmYQAvD_BwE

 

Vil den kunne fungere som erstatning for koblingsuret mitt? Synes jo til og med å være kompatibel med Homey.

Det vill det sannsynligvis gjøre ja. Det er ikke 3 faser i skapet du viser over.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (17 minutter siden):

Det står 20A på den ved tidsuret, mens den Shelly saken har bare 16A, så spørs om hvor mye strøm som skal gå der.

På den jeg har fra før av (https://www.micromatic.no/produkt/ur-mm7596-uke-2k-bt--96083?code=LA1046BT) står det under spesifikasjoner «Pot frie, veksel 16A 250V», så da er kanskje denne også kun 16A? I så tilfelle bør det vel gå fint, eller..?

Lenke til kommentar
Gullars skrev (2 minutter siden):

På den jeg har fra før av (https://www.micromatic.no/produkt/ur-mm7596-uke-2k-bt--96083?code=LA1046BT) står det under spesifikasjoner «Pot frie, veksel 16A 250V», så da er kanskje denne også kun 16A? I så tilfelle bør det vel gå fint, eller..?

Om den er max 16A den også så bør det fungere. Men du skulle nesten ha sjekket opp lastene for å være sikker. Skal vell uansett sikres med sikring?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Det vill det sannsynligvis gjøre ja. Det er ikke 3 faser i skapet du viser over.

Dette har jeg veldig lite peiling på… Vet det er trefas 230V inn i huset. Men har som nevnt et eget sikringskap i bassengområdet, og det er kanskje vanlig at slike deler av anlegget kun er enfas?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Om den er max 16A den også så bør det fungere. Men du skulle nesten ha sjekket opp lastene for å være sikker. Skal vell uansett sikres med sikring?

Jeg vil tro at resten av oppsettet kan stå urørt. Alt fungerer jo i dag — tingen er bare at jeg ønsker å gå fra tidsstyring til smartstyring basert på strømpriser. Hvis jeg har skjønt det riktig vil jeg tro at en av sikringene 1-6 på første bilde sikrer anlegget, mens lastbryteren (7) og tidsuret kun kobler av/på pumpe og varme.

Dermed burde det vel være tilstrekkelig å skifte ut tidsuret uten å måtte gjøre noe med det øvrige?

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (Akkurat nå):

Det eneste du trenger å gjøre er å bytte tidsurreleet med et smart rele ja. Dette er uansett jobb for elektriker, men du står fritt til å kjøpe produktet selv. Det er vel sannsynligvis 16A rele det som er det fra før.

Skal naturligvis hyre inn elektriker for jobben, men trenger bare å finne ut hva jeg skal kjøpe :)

Lenke til kommentar
Gullars skrev (22 minutter siden):

…men hvis det uansett ikke er trefas i dette skapet vil det kanskje også fungere med Aeotec Heavy Duty også? Denne tar jo opp mot 40A. Vil det ha noen praktisk betydning? Prismessig ligger de ganske likt, så går for det som vil fungere best hos meg.

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

Det vill fungere ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...