Gå til innhold

Kjøp av hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke en eneste Grado ble testet. Det sier sitt om testen for min del. Og nei, de er ikke bare dyre, ta en titt på SR 60.. har lyttet på SR 125, og det var bortimot en åpenbaring.

Grado er veldig bra ja, spesielt på akustisk musikk, men de er vonde å ha på seg, og de litt høyere frekvensene 2 til 8k kanskje?) kan være litt vel overdrevne synes jeg, virker som de booster de litt for å få den "utracrispe" lyden de har. Sennheiser er bedre enn koss slik jeg ser det, både sennheiser, akg og grado er veldig bra, er mer smak og behag hva man foretrekker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er Microplex så mye dyrere enn databutikken? Microplex er jo ikke så dyrt i forhold til vanlige butikker, så det er vel rettere sagt, hvorfor er databutikken så billig?

Databutikken.com tar en formue for portoen.

Obs selger bare noen få Koss. Iaffalt her på den lokale.

Hvordan kan Sennheiser HD212 Pro Sammenlignes med HD497 og Koss UR40 ?

Lenke til kommentar

Faktisk har jeg lest minst 4 tester med Grado hodetelefoner, og det ble ikke nevnt noen steder at de er ubehagelige å ha på hodet. Det var en tidligere modell, kan være det du har prøvd, ATWindsor?

 

I samme øyeblikk som jeg tok SR 125'ene på hodet, la jeg merke til at det virket litt rart m.h.t. passform, men etter noen minutter merket jeg ikke mer til dem. Angående spiss lyd, høres det merkelig ut, for de har fått stormskryt for nettopp å være behagelige i toppen og jevnt over helt ned i bassområdet.

 

Men det er selvfølgelig individuelt! Mine AKG 141 er for min del for mørke i lyden, så jeg foretrekker nok noe som er en del lysere i lydbildet generelt. SR i så måte gav meg bakoversveis :thumbs:

 

Kan du spesifisere litt mer hvordan du synes de var skarpe i toppen? Bare litt nysgjerrig, ikke ment som kritikk av noe slag!

 

Det var forøvrig litt morsomt at i en av testene omtalte de en litt eldre modell laget av Panasonic (...) som en personlig favoritt. De nevnte også diverse hodetelefonforsterkere, prøvde du med en slik? Han som lånte meg sine SR 125 har en Roed (tror jeg det staves) forsterker som han bruker med de telefonene og et par til rundt 9000,-.

 

Jeg liker veldig mye forskjellig av musikk, f.eks. Lenny Kravitz, Suzanne Vega, Anne Grete preus, Joni Mitchell, Peter Gabriel, Tears for fears, NIN, Metallica, Vangelis, Genesis, Jean M. Jarre, Joan Armatrading m.m. :thumbup:

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
Faktisk har jeg lest minst 4 tester med Grado hodetelefoner, og det ble ikke nevnt noen steder at de er ubehagelige å ha på hodet. Det var en tidligere modell, kan være det du har prøvd, ATWindsor?

 

I samme øyeblikk som jeg tok SR 125'ene på hodet, la jeg merke til at det virket litt rart m.h.t. passform, men etter noen minutter merket jeg ikke mer til dem. Angående spiss lyd, høres det merkelig ut, for de har fått stormskryt for nettopp å være behagelige i toppen og jevnt over helt ned i bassområdet.

 

Men det er selvfølgelig individuelt! Mine AKG 141 er for min del for mørke i lyden, så jeg foretrekker nok noe som er en del lysere i lydbildet generelt. SR i så måte gav meg bakoversveis  :thumbs:

 

Kan du spesifisere litt mer hvordan du synes de var skarpe i toppen? Bare litt nysgjerrig, ikke ment som kritikk av noe slag!

 

Det var forøvrig litt morsomt at i en av testene omtalte de en litt eldre modell laget av Panasonic (...) som en personlig favoritt. De nevnte også diverse hodetelefonforsterkere, prøvde du med en slik? Han som lånte meg sine SR 125 har en Roed (tror jeg det staves) forsterker som han bruker med de telefonene og et par til rundt 9000,-.

 

Jeg liker veldig mye forskjellig av musikk, f.eks. Lenny Kravitz, Suzanne Vega, Anne Grete preus, Joni Mitchell, Peter Gabriel, Tears for fears, NIN, Metallica, Vangelis, Genesis, Jean M. Jarre, Joan Armatrading m.m.  :thumbup:

Synes grado er ekle å ha på seg til å være så dyre høretelefoner, sennheiser feks er en drøm å ha på hodet, merker de nesten ikke engang, mens grado sr 80 feks, er relativt ukomfortable, greit nok i kortere tidsperioder, men under hva jeg forventer av den prisklassen. Greit nok at hodeform spiller inn, men har tilgode å møte neon med ett hode som ikke passer en sennheiser :).

 

Vet ikke om skarpe i toppen er helt riktig å si, mer "overdrevne" om du skjønner hva jeg mener, som en bassboost, bare at det er øvre mellomtone eller noe (er ikke så god på slik terminologi), misforstå meg rett, det er sinnsykt digg å høre på grado på akustisk musikk og sånn. Og denne "boosten" (kanskje andre ting bare er for svakt i det området, hva vet jeg), er veldig fin til den slags, men til elktronisk musikk feks, og litt "grovere" musikk, synes jeg ikke lyden passer så bra. Det blir jo såklart en prioritering, hvordan musikk en vil skal høre best ut. Å høre sennheisere etter grado er som å ha ett teppe over øra på mage måter (selv om man hører de samme detaljene).

 

Det er det som er så morsomt med høretelefoner (synes jeg) at alle er veldig bra, selv om lyden er radikalt forskjellig på det store produsentene.

 

Desverre har jeg ikke hatt mulighet til å foreta lengre lytting på en skikkelig hodetelefonforsterker med noen hodetelefoner. Bare litt i butikker og slikt :(

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tviler på at noen herfra har bestilt de, er nok ikke så mange som vet om dem.

 

Har tenkt å bestille meg noen selv snart...

Folk som har hørt dem sier at de er en litt mer nøytral versjon av de vanlige Grado øretelefonene, og det er mange som syns de gir veldig mye for pengene. I USA koster jo Gradoer mye mindre, men for oss europeere er dette et veldig godt tilbud etter hva jeg har fått med meg.

 

Tror nok du er tollpliktig på øretelefoner...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor mye jeg kan si om dem før jeg kjøper dem, men det jeg har hørt av andre er at Grado sr-125 har en ganske presis, men slående bass. Midtpartiet har blitt karekterisert som fremhevet og det er en del folk som mener at diskanten kan bli litt vel skarp.

 

Det er slettes ikke sikkert at du kommer til å være enig, så den eneste måten å finne ut hvordan bassen er for deg er å høre den.

Lenke til kommentar

Ja, det avhenger av hvem som lytter til dem. Bassen er god i SR125, men blir slått av Portapro, som tross alt er laget for å gi en mest mulig vanvittig bass. Hør på Massive Attack med "Angel", og du skjønner at det kan være en ide å sette ned lyden snart.. eller bare digge det vilt (som jeg alltid gjør). At det GÅR an å prakke så mye bass inn i fjærlette hodetelefoner..

 

En ting er sikkert: Det beste ville være å kjøpe fler hodetelefoner til de forskjellige musikktypene. Akkurat som jeg foretrekker å bruke forskjellige gitarer til forskjellig musikk, gjelder egentlig det samme her.

 

Som en jeg snakket med her om dagen nevnte, det beste er å kjøpe hodetelefoner fra utlandet. De bedre modellene er så dyre i norge at det overhodet ikke lønner seg å kjøpe dem her. Faktisk sparer du en god del på å kjøpe dem fra utlandet, alle utgifter medregnet.

 

Vi bor nå en gang i bakvendtland.

 

Prøvelytt en eller fler av Grado modellene uansett. Jeg må innrømme at de godt kunne ha vært mer komfortable, men jeg var så vant til de "ikke-eksisterende" Portapro da jeg satte SR 125 på hodet.

 

Det er mye lettere å få virkelig god lyd med et par hodetelefoner enn et par frittstående høyttalere, det er sikkert og vist. Lyden blir holdt i spann mye bedre når man bruker hodetelefoner.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
Jeg syns bassen til portapro er ganske dårlig... Det sr-125 har mindre bass er bare positivt for min del, portaproenes bas er overdrevet og ikke så bra gjort i mine ører.

Der er jeg faktisk enig, portapro er alt for overdreven i den øvre bassen, men litt mer bass en grado gjør ingenting sålenge det er "ordentlig" lagd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, jeg vil prøve å forklare dette en gang til..

 

Koss Portapro: Utendørs bruk, jobb, reise

 

Grado: Hi-fi lytting hjemme

 

 

Kan godt gjenta det om folk ikke forstår. Schvær bass er fett når man er utendørs, og man går liksom ikke og analyserer detaljene i lydbildet med tett bytrafikk 2 meter fra seg eller hur? :D Det var liksom poenget mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...