Gå til innhold

Den rette og smale sti


Anbefalte innlegg

13 Enter ye in at the strait gate: for wide is the gate, and broad is the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat:

14 Because strait is the gate, and narrow is the way, which leadeth unto life, and few there be that find it.

Matthew 7:13-14 KJV

Jesus sier her at det er få som finner den rette og smale sti. Men hva er egentlig den rette og smale sti?

Det virker for meg hvert fall tydelig hva den rette og smale sti ikke er. Å bli oppslukt i livets distraksjoner... alt dramaet, alle "problemene", alle meningene. Å søke kortsiktige nytelser fremfor det sanne, og evige. Ofte så kjenner man det vel selv når man vandrer vekk fra den rette og smale sti. Ikke minst fordi man lider, men kanskje også fordi det er en salgs indre viten som forteller en at man har divergert fra noe høyere.

Hva er den rette og smale sti for deg?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal vi debattanter velge smale stier? Hvordan oppfatter du tekstene i Bibelen er til? (2.Tim.3.16-17 + 1.Tim.2.5) 

Når jeg leser Matt.7.13 havner jeg plutselig i 5.Mos.30.15 om et valg mellom liv og død- det samme valget finner man igjen mellom Adam og Kristus i Rom.5.12-19 og hver sine valg (1.Kor.15.22-23)

De få står det om i 1.Kor.1.26 (disiplene) som er de utvalgte. Om utvelgelsen kan du lese videre herfra. Også i Apg.15.14f. Simon har forklart hvordan Gud for lenge siden sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. 15 Dette stemmer med profetiens ord...

Apropos porten... Jesus beskriver seg selv først som en tyv om natten i Åp.16.14-16 men hos Joh.10.1-10 forakter han tyven som bare er kommet for å stjele, drepe og ødelegge og er en som har kommet seg inn et annet sted enn gjennom porten... og vi gjenkjenner jo dette allerede fra Matt.24.23...

De må finne en smalere sti som går inn gjennom porten...

Lenke til kommentar
On 5/26/2022 at 3:08 PM, Sentinelle said:

Jesus sier her at det er få som finner den rette og smale sti. Men hva er egentlig den rette og smale sti?

Det virker for meg hvert fall tydelig hva den rette og smale sti ikke er. Å bli oppslukt i livets distraksjoner... alt dramaet, alle "problemene", alle meningene. Å søke kortsiktige nytelser fremfor det sanne, og evige. Ofte så kjenner man det vel selv når man vandrer vekk fra den rette og smale sti. Ikke minst fordi man lider, men kanskje også fordi det er en salgs indre viten som forteller en at man har divergert fra noe høyere.

Hva er den rette og smale sti for deg?

Du er nok inne på noe ja.
Smal eller narrow, er verb formen for substantivet som ofte brukes i NT for trengsel. Paulus i Apg 14:22 " Vi må gå inn i Guds rike gjennom mange trengsler". Her er Guds Rike ment med den fysiske oppstandelsen av de som hører Jesus til/det å ha nådd frem, det er ikke når vi tar del i Guds rike her å nå. Så de sier med andre ord det samme.


Trengsler er ofte former for lidelse og bør være i denne kontext for å være en som hører til og følger Jesus. Du lider kanskje urettferdig, eller du lider ved å bli utstøtt, mobba, ikke passe inn, annerledes meninger og livsførsel. Du kan bli jugd om og folk vitner falskt om deg. Du strekker deg lengre for andre enn å bygge opp dine selviske lyster, planer og drømmer. Du elsker dine fiender og låner bort uten å forvente deg tilbake. Mao også mange ting fra bergpreknen som er i sammenhengen til sitatet du hentet.

Kanskje noen vil at du skal drikke deg full og feste med dem, men du velger å si nei og bli utenfor siden du vet at det er noe som ikke ringer sammen med en sunn og edru tro og livsførsel. 
Mange av disse tinga er trengsel for kjødet (som bibelen ofte betegner det). Ofte er det vanskeligere og værre og vandre på "trengsel stien", det er ikke naturlig for kjødet og lystene våre. Men noen ganger kan ting gå mer på skinner når enn lever nærere Gud i bønn og dagligliv. Noen har blitt trent opp/trent seg opp til å være drevne på visse ting som er godt i Guds øyne. Det kan gjelde ikke kristne også.  

Enkelt forklart. Min vilje vs Guds vilje. Jesus er troens opphavsmann og fullender. Han hadde mulighet til å ikke følge hans Far's vilje, men døde til seg selv og sin vilje og fulgte sin Far.  Ergo, han fikk og gikk igjenom trengsel / en smal sti. Det frister mer å følge egen vilje, det lette, det raske, majoriteten / bred sti. Jesus valgte da å lide og død for andre enn fristelsen av å slippe. En Kristen er det samme som disippel, det er å være en Jesu lærling/etterfølger, og bli mer og mer lik han. Men forstått riktig. Feks, Jesus fulgte deler av Moseloven, vi ikke kan og skal følge, men som han oppfylte. Jesus døde på korset, det skal ikke vi prøve å etterligne bokstavlig.
 

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (På 26.5.2022 den 15.08):

13 Enter ye in at the strait gate: for wide is the gate, and broad is the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat:

14 Because strait is the gate, and narrow is the way, which leadeth unto life, and few there be that find it.

Matthew 7:13-14 KJV

Jesus sier her at det er få som finner den rette og smale sti. Men hva er egentlig den rette og smale sti?

Det virker for meg hvert fall tydelig hva den rette og smale sti ikke er. Å bli oppslukt i livets distraksjoner... alt dramaet, alle "problemene", alle meningene. Å søke kortsiktige nytelser fremfor det sanne, og evige. Ofte så kjenner man det vel selv når man vandrer vekk fra den rette og smale sti. Ikke minst fordi man lider, men kanskje også fordi det er en salgs indre viten som forteller en at man har divergert fra noe høyere.

Hva er den rette og smale sti for deg?

Når jeg kjenner Guds fred og hans Ånd i bønn og tilbedelse. Da blir jeg trygg på at han er med meg og at jeg ikke har gått meg vill. Min erfaring er at det blir lettere og lettere å gå med Jesus etter hvert som du går lenger med han,  og jo mer tid du bruker på å søke han og være med han. Da er det også lettere å bli i hans vilje.

Det Gud mest av alt ønsker, er å ha en nær personlig relasjon til oss. Når vi har det, vil det naturlig komme ett ønske om å gjøre hans vilje som han leder oss. I samvær med han så fyller han oss med sin ånd. Da er han i oss, og vi i han. Det er nøkkelen til å være i hans vilje, og gå den smale veg, mener jeg. Da blir vi ledet av han til å være i hans vilje.

Jakob 4:8 NB

Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere.
 

Jeremia 29:13-14 N11BM

Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. 
 

Anbefaler å høre på Eric Gilmour snakke om Guds nærvær og å tilbringe tid med Gud.

Salme 91:1-16 Den som bor i den Høyestes ly, skal bli i Den Allmektiges skygge. Jeg vil si til Herren: «Min tilflukt og min festning, min Gud, som jeg stoler på.» For han skal fri deg fra fuglefangerens snare og fra den dødelige pesten. Han skal dekke deg med sine drev, og under hans vinger skal du finne tilflukt; hans trofasthet er et skjold og skjold. Du skal ikke frykte nattens redsel, heller ikke pilen som flyr om dagen, ...

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Princessmonoke skrev (4 minutter siden):

Er sterk tro en slags nyttig og ufarlig psykose? 

Det virker deilig å kunne tro på noe slikt. 

Tro på Gud handler ikke om religion med tradisjoner, men en relasjon til Gud.

Han ønsker en dyp relasjon til oss. Det krever at vi investerer tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 5/26/2022 at 3:08 PM, Sentinelle said:

13 Enter ye in at the strait gate: for wide is the gate, and broad is the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat:

14 Because strait is the gate, and narrow is the way, which leadeth unto life, and few there be that find it.

Matthew 7:13-14 KJV

Jesus sier her at det er få som finner den rette og smale sti. Men hva er egentlig den rette og smale sti?

Det virker for meg hvert fall tydelig hva den rette og smale sti ikke er. Å bli oppslukt i livets distraksjoner... alt dramaet, alle "problemene", alle meningene. Å søke kortsiktige nytelser fremfor det sanne, og evige. Ofte så kjenner man det vel selv når man vandrer vekk fra den rette og smale sti. Ikke minst fordi man lider, men kanskje også fordi det er en salgs indre viten som forteller en at man har divergert fra noe høyere.

Hva er den rette og smale sti for deg?

Kan være kognitiv bias omkring en selv...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sentinelle skrev (På 26.5.2022 den 15.08):

Hva er den rette og smale sti for deg?

Ikke aktuell engang!

Jeg fokuserer ikke så mye på smale og kronglete stier, men fokuserer mer på den brede autostraden det skal bli når døperen Johannes står frem som vist i Luk.3.3-6 : Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette! Hver dal skal fylles og hvert fjell og haug skal senkes. De krokete veier skal rettes og de steinete stier jevne, og alle mennesker skal se Guds frelse. (Jes.40.3-5)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...