Gå til innhold

Over 10.000 produserer nå sin egen strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Den gjennomsnittlige plusskunden matet inn 504 kWh til strømnettet i første kvartal i år.

Med 10 000 plusskunder blir det 5 GWh. Ikke all verden, men husk at dette er januar-mars. 2. kvartal blir selvsagt mer innbringende. Det sagt, så er det litt synd at plusskundenes forbruk av egenprodusert kraft ikke regnes med, for dette vil jo nødvendigvis ikke trekkes fra nettet. Det er altså kraft som tidligere var bundet opp hos disse kundene, som nå er frigjort til andre formål.

Finnes det noe anslag på hvor stor andel av plusskundenes kraft som blir forbrukt av kunden selv?

Sitat

Under én prosent av plusskundene mater inn strøm fra vannkraftverk. Til gjengjeld har disse en jevnere produksjon gjennom året, og står dermed for 11 prosent av den totale innmatingen fra plusskundene de siste tre årene.

Det skyldes nok ikke bare jevnere produksjon, men også høyere installert effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Med 10 000 plusskunder blir det 5 GWh. Ikke all verden, men husk at dette er januar-mars. 2. kvartal blir selvsagt mer innbringende. Det sagt, så er det litt synd at plusskundenes forbruk av egenprodusert kraft ikke regnes med, for dette vil jo nødvendigvis ikke trekkes fra nettet. Det er altså kraft som tidligere var bundet opp hos disse kundene, som nå er frigjort til andre formål.

Finnes det noe anslag på hvor stor andel av plusskundenes kraft som blir forbrukt av kunden selv?

Det varierer veldig. Jeg ligger på ca. 40%, men anlegget skal utvides nå og da havner jeg nok nede på omkring 25%. Jo større anlegg, jo lavere egenforbruksandel. For tiden lønner det seg ikke å bruke produksjonen selv (bortsett fra i morgen da...) så det er bare å eksportere for fullt ;)

De med små anlegg i 3-4kW klassen kan ligge helt opp mot 75%. 

Lenke til kommentar

Så om jeg gjetter på gjennomsnittlig 50% så bommer jeg kanskje ikke kjempemye? I så fall blir totalproduksjonen (solgt + eget forbruk) i størrelseorden dobbelt så mye som det nettselskapene oppgir her. Dette er det egentlige netto-bidraget.

Eksempel inspirert av artikkelen: Norske plusskunder produserte ~10 GWh i første kvartal, derav halvparten brukt selv (i stedet for vannkraft) og den andre halvparten solgt (i stedet for eller i tillegg til vannkraft).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...