Gå til innhold

Hvorfor bygge svindyre t-bane/bybane-nettverk, i stedet for dedikerte bussveier?


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Frank Olsen said:

Kjører de helt uten fører eller sitter det en der og "halvsover" klar til å trø på bremsen dersom noe skjer slik man opererer i Stavanger ?

Helt uten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trondheim har hatt førerløs tuslebussrute i noen år, det er lett å jogge forbi denne. Men fullskala stor buss i blandet trafikk? Nja, nei ...

  • 2 uker senere...
Skrevet

...bybane. Under jorden eller i totalt dedikerte felt helt adskilt fra folk slik at den kan holde høyere gjennomsnittshastighet enn en buss, og ikke treffer biler.

Bybanen her jeg bor bruker 34 minutter på en strekning jeg sykler på 25 eller som bussen bruker 17 minutter på.

  • 1 måned senere...
Skrevet
Frank Olsen skrev (På 25.5.2022 den 13.00):

Dette bygges jo i Stavanger/Sandnes nå.
Europas lengste bussvei faktisk 🙂
Men det er ikke særlig populært lokalt, og dyr blir den også, 10 milliarder.

«Superbussen» skal bli like god som bybane - Tu.no

Jeg drar opp denne igjen jeg 🙂

Her kan man se hvordan det går med bussveien i Stavanger / Sandnes som jo skulle være ferdig i 2020:
Skulle bli lengst i Nord-Europa. Nå våger ingen å spå når Bussvegen er ferdig – Rogaland (nrk.no)

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...