Gå til innhold

De ti beste drillene for lett og tung bruk


Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Gammel tråd, men etter å ha brukt Bosch Grønn i flere år før jeg gikk over til en Makita DDF480RMJ en periode - fordi jeg trengte en drill som faktisk kunne brukes - så har jeg nå gått fullt over til Dewalt (DeWalt?).

Kom over et tilbud på en DCD991P2 (18 V, 95 Nm, testens DCD791's "storebror") til litt over 3000 Kr. med 2 stk. 5 Ah batterier som jeg har brukt et par år nå. Kommer inkludert med ekstra håndtak og har 3 hastigheter.

Har ikke brukt den til de store hobbyprosjektene ennå (brukte Makita-drillen da jeg holdt på som verst), men Dewalt DCD991 har gjort alt jeg bedt den om uten problemer.

Kjøpte nylig en DCF601 skrutrekker (12V, 8 Nm) kompakt trekker til de minste jobbene, men jeg anbefaler enten kjøp av litt lengre bits for bruk med denne. Vanlig bitholder fungerer fint, men da øker lengden på verktøyet og poenget med en kompakt trekker blir noe borte. En bitholder øker også bredden rundt bit'en for trange jobber.

Jeg bruker nå et Dewalt DT70734T-QZ FlexTorq 50 mm bitset sammen med kompaktrekkeren. Men f.eks. Makita B-66880 tilbyr også lengre bits til en noe lavere pris.

Mitt siste innkjøp var en Dewalt DCF899 mutterttrekker (18V, 950 Nm). Var beregnet til hjulskift på hustandens 2 biler med 3 dekksett hver, men med dertil egnede adaptre kan DCD899 brukes som totalt overkill skrutrekker.

Med et Dewalt DT7508-QZ 1/2" til 1/4" hex (standard bitstørrelse) adapter (er beregnet på slagverktøy) og DT70734T bitsettet - som også er beregnet på slagverktøy - har jeg alt jeg trenger for omtrent alle jobber en hobbysnekker kan komme over.

Ulempen med DCF899 er at den er TUNG, selv om den omtrent koser seg med 160 mm T25 skruer i tørt treverk.

Så jeg bruker Dewalt DCF601 for skruer 0-40 mm
DCD991 for skruer 40 - 100 mm
DCF899 for skruer 100+ mm

Et annet skruverktøy jeg har sett på er Dewalt DCF887 (18 V, 205 Nm), en slagskrutrekker, som skrukompanjong til DCD991 hvis jeg trenger både bor (forboring) og skru ved samme jobb. Det er ikke noe jeg trenger pr. nå, men som et tips / senere behov.

Vedrørende betegnelsene til Dewalt - N, NT, P2 osv. - så er N uten lader, men med koffert og NT er uten lader og uten koffert.
Pakkene uten koffert er overraskende nok ofte dyrere enn varianten med koffert. Så jeg har noen Dewalt kofferter til overs, for jeg synes Makitas "MakPac" (1, 2, 3 og 4) kofferter er MYE bedre og mer praktiske enn Dewalts.

P2 (eller annen bokstav) indikerer batterikapasitet ("P" er 5 Ah) og 2 er antall batterier.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...