Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dempe lyd fra kjøkkenvifte


Anbefalte innlegg

Kan ikke mye om dette temaet og håper noen kan gi meg litt tips.

Har flyttet inn i en studioleilighet der det er et ganske kraftig ventilasjonssystem. Kjøkkenviften er koblet på dette systemet, så det er ingen motor på denne men den har en luke som åpnes når den er i bruk. Inni røret er det trekk hele tiden.

Ventilasjonsslangen er koblet på en plastdel øverst på viften men er ikke helt tett, derfor er det en konstant støy.

Det er en slags aluminiumsfolie som er brukt til å feste slangen og plastdelen på kjøkkenvifta sammen, og når jeg presser dette sammen stopper støyen ganske godt opp. Spørsmålet mitt er da hvordan jeg kan få dette så tett og lydløst som mulig.

Har sett på fugemasse/fugeskum som jeg har tenkt at kanskje kan gjøre dette systemet mer tett, men jeg aner strengt tatt ikke hva jeg driver med. Spurte vaktmesteren men han avfeide hele problemet, kalte meg sensitiv og sa at det ikke var noe å gjøre. Ble provosert og ba ham om å gå. Telefonen viser 58 db når skapet over kokeplatene er åpen, skapet demper ikke mye av støyen.

Noen forslag? Blir faktisk gal av denne lyden.

Endret av Seen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (På 13.5.2022 den 9.58):

Før du begynner med noe permanent, hva med helt vanlig gaffatape for å se om dette faktisk fungerer i det lange løp?

 

Aldrack skrev (På 15.5.2022 den 23.09):

 

Takk til dere begge! Kjøpte den Miele-tapen og gaffatape og fikk tetta det helt. Fullstendig stille, jeg takker dere begge!!

Nå er problemet at jeg hører kjøleskapet veldig godt. Har dere noen tips for det også kanskje? Det er alltid noe.. haha!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Seen skrev (33 minutter siden):

 

 

Takk til dere begge! Kjøpte den Miele-tapen og gaffatape og fikk tetta det helt. Fullstendig stille, jeg takker dere begge!!

Nå er problemet at jeg hører kjøleskapet veldig godt. Har dere noen tips for det også kanskje? Det er alltid noe.. haha!

Om det er mye støv i "kjøleribbene" på baksiden kan det hjelpe noe å støvsuge disse. Eventuelt avising innvendig kan også hjelpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det kommer til kjøleskap (jeg gjetter på at det er et kombiskap med kjøleskap og en større fryseboks/del) så sørg for at skapet er i vater. Du kan finne veiledning til slikt på nettet.

Forsøk å forsiktig tippe og flytte noe på skapet frem og tilbake først og forsøk å kjenn etter om det endrer evt. støyer.

Videre så undersøk eksteriørbunnen. Kombiskapet som er i min leilighet så er det en rimlig stålplate i bunnen av skapets eksteriør. Denne platen har ikke har noen støtte/support i midten og dette kan føre til ekstra synge lyder/toner fra skapet.
Antakelig  fra aktivitet fra kompressor og eller viftene i skapdelene.

Jeg sakset ut noen klosser fra en lyddempingsplate og la dem under bunnen av skapet og det fikset syngelyden.
Det som er viktig da er at en forsikrer seg at plassering av gjenskaper under skapet ikke hindrer luftstrømming/ventilasjon for skapet.

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-1000-x-500-mm-2000050236

Generelt så tror jeg at en må være på vakt når det gjelder kombiskap når romløsningen er åpen kjøkken og stue -løsning.
Det er nok ikke noen fasit på det og det kommer nok an på skapet i seg selv, romets dimensjoner osv.
Hvis en er leitaker og skapet tilhører leiligheten så kan det kanskje diskuteres med utleier. Lykke til med det ;)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...