Gå til innhold

Første gang på besøk til Alcudia, Mallorca


Anbefalte innlegg

Da har endelig økonomien vår blitt såpass at man i en alder av 41 endelig kan unne seg litt ferie. Vi skal til Alcudia og drar nå den 14 og blir i en uke

Er det lurest og ta ut penger der nede, eller bør man ta ut før man reiser? Jeg Har blitt rådet til begge deler, avhengig av hvem man spør, så er litt lost. Noen sier man slipper gebyrer om man tar ut der nede, mens andre sier det motsatte.

Og om noen har anbefalinger om plasser man bare MÅ få med seg, så blir jeg glad. Vi er ikke party mennesker, så den biten er ikke viktig.;) 

Og om noen har ytterligere reisetips, så mottaes de med takk.<3

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut i minibank der nede. (Helst unngå minibanker fra Euronet, disse er plassert på turistområder og ofte på flyplassen).

Når du tar ut penger, får du spørsmål om såkalt "fixed rate" - altså at de gir deg en kurs i norske kroner. Trykk NEI på dette (rød knapp), da påslaget på valutaen ofte er et tosifret siffer. 
Hver gang du får spørsmål om du ønsker å betale med NOK eller EURO. Velg alltid lokal valuta - altså; Euro.

Når du kjøper valuta i Norge betaler du også et gebyr. Dette gebyret velger banken/selger - og ikke sjelden ligger den godt over markedspris. Dersom du kjøper valuta med Visa/Mastercard, betaler du "bare" et valutagebyr på ca 2,75% som er bakt inn i kursen.

Ønsker du å unngå disse 2,75% kan du skaffe deg et tredjepartskort, slik som Revolute der du oppretter en konto i euro. Men jeg vil ikke anbefale deg dette; da du er litt nybegynner på dette med valutabruk. Så spill heller safe, og ta ut penger i en lokal Spansk minibank. :)

God tur!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta heller med deg et kredittkort, da det er den sikreste måten å bli dekket av forsikringen om du skulle bli utsatt for svindel. Jeg tar hverken med meg cash eller debetkort/bankkort når jeg reiser utenlands.

Alcudia er forresten et fantastisk sted for voksne mennesker som ikke er ute etter ren festing. Jeg har vært der flere ganger og det er spesielt fint for småbarnsfamilier. Om dere ikke har barn og ønsker fred og ro, så finnes det flere hotell der nede som er "adults only".

God tur!

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 12.5.2022 den 19.23):

Ønsker du å unngå disse 2,75% kan du skaffe deg et tredjepartskort, slik som Revolute der du oppretter en konto i euro

1,75% er standard så da har du veldig fårlig bank.

AVINOR er i konflikt etter at noen klaget på utlysningen av minibanker på flyplasser i Norge. Derfor er for tiden ingen minibanker tilgjengelig der så å få tak i valuta i Norge er ganske så krongelete.

Bruk derfor det billigste alternativet som er debitkort i vanlige minibanker i utlandet.

Det er greit å ha litt lokal valuta som backup, ellers bataler jeg det meste i utlandet med kredittkort. Man har flere gratis kredittkort hvor man tjener på alle kjøp.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
robertaas skrev (27 minutter siden):

1,75% er standard så da har du veldig fårlig bank.

AVINOR er i konflikt etter at noen klaget på utlysningen av minibanker på flyplasser i Norge. Derfor er for tiden ingen minibanker tilgjengelig der så å få tak i valuta i Norge er ganske så krongelete.

Bruk derfor det billigste alternativet som er debitkort i vanlige minibanker i utlandet.

Det er greit å ha litt lokal valuta som backup, ellers bataler jeg det meste i utlandet med kredittkort. Man har flere gratis kredittkort hvor man tjener på alle kjøp.

Sjekket nå. Du har rett med tanke på 1,75.

Tidligere var 2,6-2,75 standard meg bekjent. Men virker som det har gått ned litt nå.

Visa og Mastercard har i tillegg en spread i valutakursen de bruker på mellom 0,3 til 0,4% 
I tillegg kommer påslaget hos banken.

Jeg sjekket for ordens skyld de største bankene i Norge:

DNB, 1,95% (+ spread fra betalingsleverandør, Visa/Mastercard) - så 2,35 - 2,45% er realistisk.
SR-Bank har 2% 
S-Banken har også 2%
Storebrand (min bank) 1,75 - (så der hadde du rett @robertaas)

Oversikt  her: https://www.smartepenger.no/106-markedsoversikt/2981-kostnader-ved-bruk-av-kredittkort-i-utlandet
At det meste ligger på 1,75 til 2%.

(+ skjult spread.... så realistisk er 2,1 til 2,4%)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...