Gå til innhold

Denne grafen viser hvorfor regjeringen vil fjerne moms­fritaket på elbil [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden TØI ikke har hørt om alternative forklaringer siste par år:

Korona, med smittefare og hjemmekontor.

Elsparkesykler.

Dyrere busser, med mindre tilbud.

Personlig er buss ikke et alternativ for meg. Bil, sykkel og bena dekker transportbehovet, og jeg måtte beregnet minst 30 minutter ekstra om jeg skulle brukt buss til de korte turene mine med bil.

Jeg kunne velge mellom to like dyre alternativer, der elbilen ga litt mindre plass og litt billigere bruk, og fossil litt mindre stress på tur. To av tre som kjøpte i samme prisnivå da jeg kjøpte, valgte da Volvo XC90 i stedet for elbil, sistemann endte med elbil.

Nå blir fordelen med elbil betydelig mindre. Hva skjer da?

Finansdepartementet blir sikkert fornøyd.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finansdepartementet er styrt av elbilhateren Vedum. Dette er selvsagt på bestilling fra han og mandatet er å utelate at Statkraft ligger an til å håve inn ca det dobbelte av tapet i grafen, på økte kraftpriser og nettleie. Nå som Vedum passer pengesekken så vil han bukte tauet i begge ender og ha oss til å betale BÅDE høye bilavgifter OG dyr strøm.

Samtidig går inflasjonsmålet opp 5,4% på et år og Vedum maner om forsiktighet i lønnsoppgjøret og beregner en lønnsvekst på bare 3,7%. Aka en netto redusert kjøpekraft på hele 1,7%. Det høyeste siden.. tja børskrakket i 86 eller noe sånt? Eller må vi helt tilbake til 2. verdenskrig? Normalt øker jo kjøpekraften som følge av at næringslivet blir stadig mer effektivt til å produsere. Vedum har satt landets velstand i giret revers! Dette strider alvorlig mot "nå er det vanlige folks tur" og bør mane til folkeopprør rimelig snart. Vi kan ikke ha landet i revers lenge før det må bli alvorlige opptøyer!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det eneste positive med elbiler, og da i spesielt I Norge og Frankrike til nå, er at drivstoffet er nær utslippsfritt. Da burde også insentiver/forskjeller i avgifter knyttes til drivstoffet alene. Gratis lading ville vært en enkel variant, men i trafikk og veibruk er det ingen fordeler for samfunnet.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (13 minutter siden):

Det eneste positive med elbiler, og da i spesielt I Norge og Frankrike til nå, er at drivstoffet er nær utslippsfritt.

Uenig med deg der. Elbiler er mer behagelige å kjøre, drivstoffet er evig tilgjengelig, drivstoffet reduserer mange helseplager for oss med lungesykdommer med påfølgende bedre helse og lavere belastning på helsevesenet. De er også mer stillegående.

Overgangen til elbiler skaper også dynamikk i teknologiutviklingen, noe som gjør at vi nå bla har langt bedre batteriteknologi. Noe som har gitt bedre kapasitet og pris. Dette muliggjør mange positive applikasjoner som batteribanker i elnettet for å balansere ut forstyrrelser og å  redusere fossilt forbruk på skip.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (29 minutter siden):

Uenig med deg der. Elbiler er mer behagelige å kjøre, drivstoffet er evig tilgjengelig, drivstoffet reduserer mange helseplager for oss med lungesykdommer med påfølgende bedre helse og lavere belastning på helsevesenet. De er også mer stillegående.

Overgangen til elbiler skaper også dynamikk i teknologiutviklingen, noe som gjør at vi nå bla har langt bedre batteriteknologi. Noe som har gitt bedre kapasitet og pris. Dette muliggjør mange positive applikasjoner som batteribanker i elnettet for å balansere ut forstyrrelser og å  redusere fossilt forbruk på skip.

 

Var litt upresis når jeg ikke skrev "klima-postivt". Så er det lavere motorstøy og null eksospartikler  som  miljøpluss, selvfølgelig! De batteriene som er produsert til nå har generert svært store utslipp av klimagasser fra asiatisk energimix som er langt mer utslippsintensiv en den europeiske. Så globalt vil det være et stykke frem til at effekten fra el-biler blir positiv selv om det er en reduksjon fra bruk i forhold til fossilt. Første klimanøytrale el-bil ble vel annonsert å komme først i 2030, og fra Sverige (Polestar?)

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (4 timer siden):

Så globalt vil det være et stykke frem til at effekten fra el-biler blir positiv selv om det er en reduksjon fra bruk i forhold til fossilt. Første klimanøytrale el-bil ble vel annonsert å komme først i 2030, og fra Sverige (Polestar?)

Her er du nok grovt akterutseilt med hensyn til kunnskap. Selv i land med masse kullkraft som Polen kommer elbiler på plussiden med hensyn til CO2 etter få år (inkludert batterier).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...