Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hei jeg har personvern spørsmål


Gjest 33a87...afd

Anbefalte innlegg

Gjest 33a87...afd

Heisann

jeg bare lurte på, siden en hvilken som helst privat person kan få utlevert informasjon fra folkeregisteret om andre privat personer. vil EU GDPR forby privat personer å publisere informasjon fra folkeregisteret, slik at når andre googler navnet til vedkommende at den informasjonen som personen er publisert vil dukke opp?

jeg har lest at eu gdpr forby selskaper å behandle personlig data selv om det er offentlig informasjon, er det sant?

jeg vet at eu gdpr ikke gjelder privat personer, men ville bare skrive det for å få inspill. jeg har lest at det er ulovlig å ta bilde av et annet menneske for så å publisere det bildet, unntaket er situasjonsbilder som f.eks 17 mai tog. men jeg bare lurte på at siden det er lov å ta bilde av andre mennesker men ikke å offentligjøre bildene, gjelder det samme for informasjon om privat personer fra folkeregisteret som andre privat personer får utlevert?

Anonymous poster hash: 33a87...afd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se. 

Du hevder: "Hvem som helst kan få utlevert informasjon fra folkeregistret om andre personer enn seg selv."
Her tror jeg du formulerer deg feil. For det er helt feil.

Du skriver videre:
"GDPR forbyr selskaper å behandle personlig data selv om det er offentlig informasjon."
Hva mener du med "offentlig informasjon"?

GDPR gjelder absolutt private personer - i høyeste grad.

Nei, det er ikke ulovlig å ta bilde av et annet menneske for så å publisere bildet. I så fall er veldig mange panoramabilder folk tar; der du ser folk i bakgrunnen - på type konserter, i det offentlige, i bakgrunnen på et spisested og ymse ansett som "ulovlig". Her handler det bare om å bruke sunn fornuft. Noe annet ville være grov sjikanering. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 33a87...afd skrev (30 minutter siden):

siden en hvilken som helst privat person kan få utlevert informasjon fra folkeregisteret om andre privat personer.

Hvor har du det i fra?
Såvidt jeg vet så er det kun private og offentlige virksomheter, med hjemmel, som kan det.

Gjest 33a87...afd skrev (31 minutter siden):

jeg har lest at eu gdpr forby selskaper å behandle personlig data selv om det er offentlig informasjon, er det sant?

Nei, GDPR bestemmer hvordan slike data skal lagres og håndteres.

Lenke til kommentar
Gjest 33a87...afd skrev (På 5.5.2022 den 19.00):

Heisann

jeg bare lurte på, siden en hvilken som helst privat person kan få utlevert informasjon fra folkeregisteret om andre privat personer.

Det er helt feil. 

Jeg får ikke engang vite hvem som er registrert bosatt på eiendommen jeg selv eier og bor på. Fikk med nød og neppe vite hva antallet var.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Her var det mange grunnleggende misforståelser om hva GDPR regulerer, og hvordan offentlige data forvaltes i Norge. Tror det er lettere å svare om du kun stiller spørsmålet enkelt og unngår for mange antakelser. Dette er ikke ment som et forsøk på å demotivere deg til å få svar på det du lurer på, men tror det er lettere å svare deg om du stiller spørsmålet rett ut.

Lenke til kommentar
Gjest 33a87...afd

Uderzo jeg håper virkelig du har rett.

men dette er informasjon jeg fant: 

https://www.skatteetaten.no/deling/tilgang/folkeregisteret/privatperson/

On 5/5/2022 at 7:32 PM, Uderzo said:

Hvor har du det i fra?
Såvidt jeg vet så er det kun private og offentlige virksomheter, med hjemmel, som kan det.

Nei, GDPR bestemmer hvordan slike data skal lagres og håndteres.

 

Anonymous poster hash: 33a87...afd

Lenke til kommentar
On 5/5/2022 at 7:00 PM, Guest 33a87...afd said:

Heisann

jeg bare lurte på, siden en hvilken som helst privat person kan få utlevert informasjon fra folkeregisteret om andre privat personer. vil EU GDPR forby privat personer å publisere informasjon fra folkeregisteret, slik at når andre googler navnet til vedkommende at den informasjonen som personen er publisert vil dukke opp?

jeg har lest at eu gdpr forby selskaper å behandle personlig data selv om det er offentlig informasjon, er det sant?

jeg vet at eu gdpr ikke gjelder privat personer, men ville bare skrive det for å få inspill. jeg har lest at det er ulovlig å ta bilde av et annet menneske for så å publisere det bildet, unntaket er situasjonsbilder som f.eks 17 mai tog. men jeg bare lurte på at siden det er lov å ta bilde av andre mennesker men ikke å offentligjøre bildene, gjelder det samme for informasjon om privat personer fra folkeregisteret som andre privat personer får utlevert?

Anonymous poster hash: 33a87...afd

Hei. Synes du stiller interessante spørsmål og de er ganske vanlige fra vanlige mennesker som ikke har veldig god kjennskap til personvern og informasjonssikkerhet. Det er mange misforståelser her og som C_Buk over er det omtrent umulig å gi presise svar når spørsmålene ikke er presise. Men det igjen skyldes at man ofte ikke vet hva man egentlig bør spørre om. Jeg jobbet som personvernombud i 10 år før jeg begynte i jobben jeg nå er i, for ca 3 år siden. Kan prøve å gi et kort grunnlag, så kan du presisere.

For å kunne behandle (behandle = innsamle, lagre, lese, redigere, kopiere, utlevere osv) personopplysninger må du ha en hjemmel for behandlingen av opplysningene. Skal du ha en hjemmel må du kunne beskrive formålet med å ha disse opplysningene. Formålet vil si deg hvor i lovverket du kan finne din hjemmel. Hjemmel er en tillatelse. Utgangspunktet er altså at du ikke kan behandle andres opplysninger, med mindre du har en lovhjemmel (også kalt rettslig grunnlag). Så grunnprinsippet er at inntil du har hjemmel, er det forbudt. I motsatt grunnprinsipp vil du ha lov til å gjøre noe så lenge det ikke er et forbud.

Det vil også være forskjeller om du ber om utlevering av personopplysninger som privatperson eller som en del av jobben din. Samt hvilke opplysninger du ber om. Typisk offentlig tilgjengelig informasjon, som adresser og telefonnumre, vil være enklere å få ut. Men normalt skal du kunne oppgi et formål. I tillegg vil det følge en del vilkår du må oppfylle for å behandle opplysningene, artikkel 6:

Artikkel 6.Behandlingens lovlighet

1. Behandlingen er bare lovlig dersom og i den grad minst ett av følgende vilkår er oppfylt:

a.den registrerte har samtykket til behandling av sine personopplysninger for ett eller flere spesifikke formål,

b.behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i, eller for å gjennomføre tiltak på den registrertes anmodning før en avtaleinngåelse,

c.behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige,

d.behandlingen er nødvendig for å verne den registrertes eller en annen fysisk persons vitale interesser,

e.behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt,

f.behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart, med mindre den registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter går foran og krever vern av personopplysninger, særlig dersom den registrerte er et barn.

Nr. 1 bokstav f) får ikke anvendelse på behandling som utføres av offentlige myndigheter som ledd i utførelsen av deres oppgaver.

Du finner mye info til hjelp på lovdata, søk på Personopplysningsloven (den har fått Personvernforordningen inkorporert fra 2018, eller GDPR om du vil). Og spør her om du ikke ble klokere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6120e...5d2

Artig spørsmål. 
Jeg tenker i utgangspunktet ja, men det mangler selvfølgelig en del informasjon her for å vurdere det ordentlig.

"Behandlingen", eller bruken om du vil, det er snakk om faller nok innenfor lovens saklige virkeområde. Unntaket i artikkel 2 punkt 2 bokstav b) faller nok bort når det publiseres på internett.

Definisjonen av behandlingsansvarlig i artikkel 4 åpner opp for at en privatperson (fysisk person) kan anses som behandlingsansvarlig. Her er jeg usikker på hva som eventuelt skal til, men man nærmer seg fort den grensen når man tilgjengeliggjør/offentliggjør det på internett.

Anonymous poster hash: 6120e...5d2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...