Gå til innhold

Tesla åpner 42 nye ladestasjoner for alle


Anbefalte innlegg

8 hours ago, FrihetensRegn said:

Heldigvis! Er glad jeg slipper å fylle så ofte. Jeg har jerrykanne hjemme i garasjen men har sjelden trengt å bruke den. Jeg får 1000 km når jeg fyller tanken med diesel og slipper å måtte plugge inn bilen i en lader hver gang jeg er på et hotell, et kjøpesenter eller hjemme. Å eie en elbil er som å kjører rundt med en dieselbil med en ti liters dieseltank. Et ork. Nei takk.

Er vel mye mere en befrielse enn ett ork å slippe å måtte dra innom den svindyre skittne stasjonen hele tiden.

Jeg må fortsatt gjøre dette innimellom med firmabiler og det er virkelig noe herk kontra å plugge i en kabel hjemme og alltid ha full tank hver morgen.

Å eie en elbil er faktisk som å kjøre rundt med 10 liters dieseltank ja. Men en elbil kommer seg jo da 500+km på disse 10 literne, og det skal vel godt gjøres med en Dieselbil.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mr. papp skrev (16 timer siden):

Ikke fyll fra feil pumpe, ikke gi for mye gass når motoren er kald, pass på at motoren får gått seg ordentlig varm innimellom, husk å la bilen gå litt for å lade 12v hvis du har mye småstarter om vinteren, ikke parker over lenger tid med lite drivstoff på tanken etc etc etc 😊

Det er annerledes kunnskap, men ikke vanskeligere. Det er å skifte tankesett til noe ukjent som er vanskelig for enkelte.

- tilsett antikondens når kaldt, eller når motor fusker

- ikke kjør mange korte turer da det medfører eksosanlegget ruster i stykket (aldri tørker)

- ikke bruk håndbrems på kalde vinternetter (fryser fast)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Leiern skrev (16 timer siden):

Grunn nr 1 for å velge Tesla gikk i vasken nå ;)

Har Tesla ModelS75D (og tidligere 2015 MS85D) Ja, det er slutt på å hygge seg over ladekøen på off. ladere der en Taycan eier blir irettesatt i køen av en erfaren Leaf elbilist, mens man selv kunne kjøre bort til en rekke ledige ladestaller og bare plugge inn uten trøbbel med app, brikke, abn. etc.

Tenkte først, når det ble «oppdaget en feil» på Lier SC at en Hundai Ioniq kunne lade der for ett par år siden, at det ikke kunne være en tilfeldig feil. Det er kompleks mapping av protokoller etc. for å få det opp å lade. Så da visste jeg at over tid Tesla SC åpne for andre. 

Det jeg synes man skal reflektere litt over, er at Tesla SuperCharger nettverket finnes på tross av legacy bilprodusenter. De ble delfinansiert av merkostnad på ca 16k kr per Telsa solgt i årene 2013-2016, så «gratis SuperCharger» er egentlig forhåndsbetalt. Så da kan man diskutere om det burde vært ekslusivt fortsatt, men vil anta at de fleste pionerene som kjøpte Tesla i 2013-2016 har solgt dem og kjøpt nyere elbiler både en og to ganger. Derfor er vel det å fortsatt påberope seg eksklusivitet på SC utløpt på dato. 

Alle legacy bilprodusenter hadde muligheten for å være med på å bygge Supercharger nettverk fra starten, men ønsket ikke at Tesla skulle lykkes, og avstod og selv bygget de compliance elbiler med dårlig rekkevidde dårlig tech etc. Deretter ble VAG tvunget til å bygge ladeinfrastruktur pga av dieselgate dommen i USA, for så også ta off. støtte for hver ladestasjon de skal bygge. Nå er vel flere av disse støtteordningene på vei ut, etterhvert som markedet har modnet. Motvillighet mot elbiler er vel en enkel oppsummering av legacy bilprodusenter, men etterhvert har det blitt påfallende tydelig at hvis de skal unngå konkurs, så må de ha populære elbiler folk flest ønsker å eie. Og nå har det blitt trangt i døra. Mange nye praktiske elbiler med god rekkevidde og flott utseende. Ikke rart de har blitt populære. Selv Toyota, den vanskeligste vriompeisen, som har sverget til hybrid og hydrogen har nå elbiler etterhvert ved å dele plattform med Subaru Mazda m.fl. 

Tesla sin misjon er å «accelerate towards sustainable transport and sustainable energy» så å åpne Telsa SC for andre elbiler er i tråd med dette, men også i tråd med nettverksøkonomi Elon kjenner fra PayPal. Jo større ladeinfrasrukturen, og flere brukere den har, jo mer verdt er den. Lite/ingen kø ev. kort ventetid i kø, samt enkel å bruke er lavterskel barriere for enhver ny elbilist som vil sikre høy rekruttering av kunder. 

Så hvis Tesla skal fortsette å være best på å selge elbiler må det være uten drahjelp av unikt og ekslusivt tilgang til SC. Rettferdig det. Salgstallene på model 3 og Y viser vel at de fortsatt gjør det bra. Selv sverget jeg til at jeg aldri kommer til å kjøpe annen elbil en Tesla pga av ladenettverket. Mulige jeg kjøper noe annet enn Tesla neste gang, fordi jeg ikke trenger å bytte ladevaner. Befriende egentlig 😀

Ønsker alle dere andre elbileierne velkommen til Tesla SuperCharger og de gode lade-erfaringen man får her.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...