Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått ICE 5G dekning noen steder her i Oslo. Ikke mye å rope hurra over synes jeg. Målt Ca 230 ned. Rundt halvparten av hastigheten jeg fikk med Telia på 4G. Telia 5G måler jeg stort sett alltid over 1000 mbit/s ned. Problemet til ICE føler jeg alltid har vært dårlig kapasitet og få frekvenser i bruk. I Oslo stort sett bare 1800 og 800 på 4G. Man skal ikke langt ut av bykjernen før de stort sett kun har 800MHz og ingenting mer. Masse radiolinjer og dårlig kapasitet inn til basestasjonen, da hjelper det lite at det står 5G i displayet 

Endret av radioy1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bäcker skrev (På 29.4.2022 den 21.31):

Jeg tror ikke ICE har tatt i bruk 3500-båndet enda. Når det skjer kommer vi til å se enda høyere hastigheter.

Og det vil ta tid før de gjør det hvis du titter på hva slags utstyr de har installert rundt omkring. Telenor og Telia er milevis foran i utbygging av moderne 4G + 5G radionett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å kopiere over tall fra en annen tråd, tall fra februar 2022:

Sitat

Telenor har rundt 9000 basestasjoner, Telia i underkant av 7000, mens Ice oppgir at de ved årsskiftet hadde 3205 basestasjoner i drift.

Prisen på en basestasjon varierer voldsomt, men det har vært vanlig å anslå et gjennomsnitt på rundt én million kroner. Hvis vi da tar på alvor Ice’ eget anslag på antallet basestasjoner som skal til for å øke til 100 prosent befolkningsdekning, nemlig 1000–1500 nye basestasjoner, tilsvarer det en investering på mellom 1 og 1,5 milliarder kroner. Anslaget på 1000–1500 basestasjoner står i presentasjonen Ice kom med i november 2021.

At Telenor og Telia bygger svært mange flere basestasjoner enn dette anslaget, antyder at anslaget er litt lavt, eller at mange av deres basestasjoner er bygd for å håndtere behov for stor kapasitet i byområder. Med økende antall kunder, vil Ice også måtte bygge basestasjoner tettere.

https://www.insidetelecom.no/artikler/analyse-lyse-lover-tunge-investeringer-i-ice-nettet/517505

Frekvenser:

spacer.png

"oversikt over frekvensbeholdningen til de tre mobiloperatørene i Norge. Oversikten stammer fra Lyse-advokatene Thommesens melding til Konkurransetilsynet."

https://www.insidetelecom.no/artikler/lyse-og-ice-far-beholde-alle-sine-frekvensressurser/518363

Endret av mandela
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...