Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilkode Mazda 6 - DPF regenerering for ofte.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å fastslå hva som er feil uten å vite eksakt feilkode eller ha tilgang til hva slags info sensorene på filteret avgir. 

Det kan være alt fra feil på trykksensor før eller etter DPF eller at selve partikkelfilteret er defekt.

Om bilen regenererer veldig ofte så bør du følge med med på oljenivået. Det kan da havne mye uforbrent diesel rett i motorolja. 

Lenke til kommentar

Uten å ha tilgang til live data på alle parameterene rundt partikkelfilteret så blir det stort sett kun gjetting. 

Hva er kilometerstanden på den? 

Hvis filteret regenererer for ofte, så er det interessant å vite hva slags fyllingsgrad det er på filteret etter regenerering. 

Er det fortsatt 60-70-80 prosent fullt, så er filteret defekt eller utslitt. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Opelduude said:

Uten å ha tilgang til live data på alle parameterene rundt partikkelfilteret så blir det stort sett kun gjetting. 

Hva er kilometerstanden på den? 

Hvis filteret regenererer for ofte, så er det interessant å vite hva slags fyllingsgrad det er på filteret etter regenerering. 

Er det fortsatt 60-70-80 prosent fullt, så er filteret defekt eller utslitt. 

Det vet jeg ikke, men verkstedet var mer innom tanken om at det er en sensorfeil  enn noe annet. Kanskje rens av EGR-ventil.

Lenke til kommentar

Verkstedet mente at koden var permanent fordi den ikke lot seg slette. I går tok jeg reservenøklene mine og hentet bilen på verkstedet. Jeg brukte en løsning jeg fant på Youtube, der man strekker en ledning fra sikringboksen i motorrommet til et jordpunkt i bilen, starter bilen, og trykker padalen inn fem ganger. Dette skal visstnok tilbakestille service og DPF. Nå er lampen borte, og den har heller ikke returnert etter en lang tur. Nå skal jeg foreta et oljeskift pga regenerering, og dersom lampen ikke kommer tilbake skal jeg si meg fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

Heh, bra jobba.

Link til video?

 

Verkstedet hadde slått seg til ro om de faktisk fikk slettet koden. Hadde det ikke vært for dette trikset, hadde jeg endt opp med å kjøpe en unødvendig sensor, som allikevel ikke hadde hjulpet med å fjerne koden.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...