Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Omstridt faktura rettsak, namsmann, inkasso ? Kan du jus ? Eller har erfaring ?


NoNameNå

Anbefalte innlegg

Så en omstridt faktura på 80.000 ble først sendt til elklagenemda, de brukte over 1 år på et vedtak. Vedtaket støttet strøm selskapet, men kan ikke se at nemda har brukt dokumentasjon/bevis som jeg ettersendte til de. Jeg mener vedtaket er feil, elklagenemda har ikke rettslig bindende vedtak om jeg har skjønt dette riktig ?

Men hva gjør jeg nå, ikke har jeg råd til advokat og ta saken for retten. Kan man føre sin egen sak der ? Kan jeg bli dømt til å betale strømselskapets advokat og saksomkostninger? 

Fakturaen ble jo utsatt igjen og igjen i alle månedene imens elklagenemda behandlet saken, nå sier strømselskapet at jeg må betale renter for hver måned som nemda brukte på saken. Men er jo ikke min feil at nemda brukte månedsvis på å behandle saken, må jeg betale renter da ? 

Hvis jeg lar fakturaen nå forfalle, kan strømselskapet sende til inkasso selvom jeg ikke er enige i faktura grunnlaget ? Siden elklagenemda mener fakturaen er rett, noe jeg fortsatt mener er feil da de nevner ikke bevisene jeg sendte inn, i sin vedtaks redegjørelse. 

Kan strømselskapet sende namsmannen etter meg eller blir de tvunget til å ta saken til rettsak selv ? 

Tjener akkurat for mye så får ikke gratis advokat. Aner ikke hva jeg skal gjøre her 😥

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a3502...4ca
NoNameNå skrev (15 minutter siden):

Kan jeg bli dømt til å betale strømselskapets advokat og saksomkostninger? 

Ja, dette en risiko for den tapende part.

nå sier strømselskapet at jeg må betale renter for hver måned som nemda brukte på saken. Men er jo ikke min feil at nemda brukte månedsvis på å behandle saken, må jeg betale renter da ? 

Om fakturaen er reell slik elklagenemda har kommet frem til, så har du beholdt strømselskapets penger. De skal ha renter.

Hvis jeg lar fakturaen nå forfalle, kan strømselskapet sende til inkasso selvom jeg ikke er enige i faktura grunnlaget ? Siden elklagenemda mener fakturaen er rett, noe jeg fortsatt mener er feil da de nevner ikke bevisene jeg sendte inn, i sin vedtaks redegjørelse. 

De kan sende den til inkasso, du kan kontakte inkassoselskapet og si at denne er bestridt. Da blir inkasso satt på vent til det er avklart. Dette fører til at strømselskapet tar rettslige skritt som vil gi deg økte utgifter om du taper.

Kan strømselskapet sende namsmannen etter meg eller blir de tvunget til å ta saken til rettsak selv ? 

Betaler du ikke er dette et logisk skritt, men det er ikke strømselskapet som bestemmer dette.

 

Anonymous poster hash: a3502...4ca

Lenke til kommentar
Gjest 5415e...ea8
Men i vedtaket står det at strøm selskapet bør periodisere for hele feil perioden, noe ikke ble gjort. De tok kun de 2 siste årene noe som gir høyere faktura en om de periodiserer over hele feil perioden. Så må ikke strøm selskapet da først utgi ny faktura ? 

Kan jeg bruke det som argumentasjon til inkasso selskapet da det står i vedtaket at de bør rette dette ? 

Kan man be om revurdering hos nemda ? Og etterlyse at de ikke har brukt innsendt bevis ? 

Føles så feil å måtte betale feil faktura, kun da en har ikke råd til rettsak og risikere at det blir enda dyrere 

Anonymous poster hash: 5415e...ea8

Lenke til kommentar

Virker på meg som at du bare er uenig i deler av fakturaen. Betal det som du ikke bestrider for å unngå mer strafferenter så bestrider du resten. Kan til og med hende at du få aksept på en løsning hvor du betaler xxx kr istedenfor å ta det videre hvor alle parter å bruke tid å penger på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inkassoselskapet kommer ikke til å bry seg et kvekk om detaljene i et vedtak utover hvem som skylder hva.

Det at de ikke nevner bevisene du mener endrer saken betyr bare at du ikke vet hvordan verden fungerer. Har du sendt inn "bevisene" og kan dokumentere dette så er det absolutt ingenting mer som kreves av en nemd (de er ikke pålagt å eksplistt nevne dine beviser i en avgjørelse/et vedtak).

Det at du tror det å betale fakturaen betyr at du har tapt saken viser enda mer hvor lite du er i kontakt med resten av verden. Det å betale fakturaen for å slippe morarenter og så klage saken videre etterpå er fullstendig mulig (og noe du burde ha gjort for lengst). Å betale fakturaen betyr ikke at du gir opp juridisk sett.

Og så det er nevnt; Når du først har lagt ut et innlegg med brukernavn synlig så er det ikke vits å huke av for anonym posting etterpå (når du tydeligvis ordlegger deg som om du er trådstarter).

Lenke til kommentar
Gjest 5415e...ea8

Takk for svar, jeg ble anbefalt å ikke betale fakturaen før elklagenemda behandlet saken så derfor gjorde jeg det ikke. Trodde jo at de ville se at fakturaen var totalt feil, de delvis ser det jo når de sier at fakturaen bør periodiseres. 

Har aldri brukt dette forumet før, så er nok klønete og bruker anonym knappen feil. Vil bare ikke ha mitt rette navn her.

Men takk for svar, du vet at det er mulig å svare uten nedlatende tone 😉

Anonymous poster hash: 5415e...ea8

Lenke til kommentar

Det Anthony skriver over her, selv om det ikke er spesielt hyggelig formulert, stemmer dessverre. 

Det kjedelige, men mest fornuftige er nok å se om du kan få til et forlik med motparten. Dvs. at de kan akseptere å ta imot en mindre sum. 

Hvis du insisterer på å få en ny vurdering av saken så må du eventuelt gå veien om rettsvesenet. Begynn med forliksrådet. Det koster ikke så mye, og det er også veldig begrenset hvor mye motparten kan kreve av deg i saksomkostninger. Der vil dere forsøke å bli enige. Hvis ikke dere blir enige vil forliksrådet høyst sannsynlig innstille saken til behandling i tingretten. 

Hvis saken går til tingretten så blir den økonomiske risikoen plutselig en del høyere. Så lenge tvistesum er under beløpsgrensen, som vel er økt nå til 250k (på mobil så får ikke sjekket) så vil det nok gå som småkravsprosess i tingretten. Her er det også begrensinger på hvor store saksomkostninger du kan bli pålagt, men det er vesentlig høyere enn for forliksrådet. Du finner en del informasjon på nettsidene til domstolen, og du får også hjelp hvis du ringer de gratis. 

Du kan selvprosedere i forliksrådet og tingretten, selv om det normalt sett ikke er anbefalt. Du bør sjekke alle forsikringene dine, kanskje har du krav på rettshjelp. (Innboforsikringer har oftest rettshjelpdekninger som er ganske brede, samme hvis du er med i en fagforening) 

Ville uansett betalt store deler eller til og med hele beløpet så fort som mulig for å unngå mer renter. Bare skriv i en epost at du fortsatt er uenig i kravet men betaler for å unngå ytterligere omkostninger og renter. Ta vare på eposten. 

Neste gang du kommer opp i noe sånt vil jeg faktisk anbefale deg å ta kontakt med en advokat med en gang. Du trenger ikke betale mye (kanskje ingenting) for en kjapp vurdering, og en advokat ville kunne gi deg tips om prosessrisko og hva du bør gjøre mens du venter på vedtak fra nemnder osv.

 Lykke til! 

 

Edit : Sjekk forsikringene først selv. Hvis du tror saken oppfyller vilkårene så er det etter min menining lurt å engasjere advokat som kan søke om rettshjelp for deg. Min erfaring er at mange av forsikringsselskapene er mye mer avvisende mot privatpersoner enn advokater. Avtal i så fall med advokaten at du bare skal betale for selve søknaden i første omgang, og at hvis du får avslag så betaler du ikke noe mer. Hvis du får innvilget så tar advokaten saken på forsikringsselskapets regning. Du må typisk bare betale for det som går over timesatsen forsikringsselskapet krever og en egenandel. 

 

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...