Gå til innhold

Kia viser ny e-Niro


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Evil-Duck said:

Logikken bak å ha ladeporten framme stammer nok i all hovedsak fra at slik disse bilene er bygd så ligger ombordladeren i front i "motor rommet". Så har du ladeporten i front eller på siden i front nær ombordladeren så slipper en å ha lange kabler mellom port og lader og eventuelt deale med de problemer som kan oppstå på grunn av det. Så det går vel mye på kompromisser på hvordan en har klart å pakket alle modulene inn i bilen mest kosteffektivt. 

Kvar ombordladeren er plassert i bilen er gjerne grunnen til plassering av ladekontakt. Det gjev meining på same måte som tanklokk på bensinbiler gjerne er plassrt nær tanken. Berre det å ha kortast mogeleg kabel i bilen er eit mål for å få ned prisen.

Personbilar har gjerne drivstofftanken plassert rett framfor, oppå eller rett bak bakakselen. Det gjev tanklokk på bakskjermen rett bak hjulet for å ikkje kome i konflikt med bakre sidedører. Større varebilar har gjerne tank under framstene eler deromkring og påfylling bak førerdør. 

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (13 minutter siden):

Kvar ombordladeren er plassert i bilen er gjerne grunnen til plassering av ladekontakt. Det gjev meining på same måte som tanklokk på bensinbiler gjerne er plassrt nær tanken. Berre det å ha kortast mogeleg kabel i bilen er eit mål for å få ned prisen.

Personbilar har gjerne drivstofftanken plassert rett framfor, oppå eller rett bak bakakselen. Det gjev tanklokk på bakskjermen rett bak hjulet for å ikkje kome i konflikt med bakre sidedører. Større varebilar har gjerne tank under framstene eler deromkring og påfylling bak førerdør. 

Selvfølgelig, men det er jo slik at mange av disse elbilene ikke er bygd opp fra grunnen av å gjerne utnytter plassen der en stor forbrenningsmotor allerede er laget plass til istedenfor å ta opp potensiell bagasjeplass eller seteplass med å plassere laderen bak i bilen. Et eksempel av en bil som har lade kontakt bak men laderen fremme er E-Golf. Det er nok og mer effektivt fra et produksjons perspektiv å produsere motor, motor kontrollere , Invertere, ombordladere osv i så stor grad som mulig som en enhet å ikke splitte det opp å ha det spredt rundt om i bilen.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Leaf Gen1 (2011-2013) har ladeporten i fronten men laderen ligger i bagasjerommet.

De flytta den heldigvis på Gen2 som kom i 2013 da den stjal veldig mye bagasjeplass.

Men tror det ligger litt i å prøve å bruke kortest mulig kabel. Det er sikkert ikke billig kabel som må benyttes og sparer man en meter eller to per bil blir det mye penger totalt.

Og det er mye plass under panseret så da putter de det der for å gjøre det enklest og billigst mulig. På en bil med fremhjulstrekk er det vel ikke så dumt å ha litt vekt over fremhjula.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...