Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

S-max 2012 bruker plutselig veldig mye diesel


Anbefalte innlegg

Kjørte i går for å hente mine håoefulle med min S-max, litt over 4 mil tur retur. På ett eller annet tidspunkt under veis registrerer jeg i bakhodet at det gjenstår 83km rekkevidde uten å tenke så mye på det. 

Når jeg kommer dit jeg skal blir jeg spurt om å kjøre litt videre for å levere et par som ikke kommer seg hjem. Bare 6 km ekstra tur-retur. Ser da at det gjenstår 41 km, og tenker det var litt rart, men at det burde gå greit.

Kjører da denne turen, og når jeg kommer tilbake 8 minutter senere har jeg 32 km igjen. Og da blir jeg litt bekymret.

Heldigvis ble jeg oppmerksom på dette forbruket på denne ekstraturen, så jeg fyller på 20 liter diesel på stasjonen før jeg kjører de siste to milene hjem. Når jeg begynner å kjører mener den at jeg har 200km rekkevidde. Når jeg stopper hjemme to mil senere har jeg 137km rekkevidde. 

Jeg skjønner at det er noen kalkulasjoner involvert, men jeg har da mistet 63km på å kjøre litt over 20km, og jeg så at nivåmåleren sank kjapt. Med 32km hadde jeg faktisk ikke kommet meg hjem. 

I dag har jeg kjørt litt, og ser det samme. Jevnet ut snøen på gårdsplassen og markerte hvor dekkene er, og lot den gå på tomgang, samt at jeg innimellom ruset den litt, og også kjørte en tur. Men, jeg ser ikke noe tegn til lekkasje. 

Så, er det noen andre årsaker til at forbruket kan ha økt så mye? Noe man kan sjekke selv? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...