Gå til innhold

Oscar-utdeling på lavmål


Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (11 timer siden):

Så du mener altså

Dette er det vi kaller ein stråmann.

Alt eg har gjort gjennom denne tråden, er å poengtere at det er faktisk ein forskjell mellom sykdommer, og det at menn mister håret naturlig (altså = ikke sykdom)..

Om dette blei for sterk kost for nåken, får så være. Men eg står fortsatt bak det. 

D0vendyret skrev (11 timer siden):

Så du mener altså jeg bør reagere/det er ikke ok hvis noen spøker om ting relatert til sykdommen min, men ikke om hårtapet mitt, for du mener det er en forskjell. Jeg kan ikke si meg enig,

Nei eg meiner ikkje du bør reagere. Dette er ein stråmann, som du lager, for så å svare på sjøl.  Eg meiner ein stor komiker som sparker nedover, og vitser om ei dame som sliter med ein sykdom, der sykdommen resulterer i hårtap, er dårlig humor. Lite intelligent vitsing, og kan fort fremstå som svært usmaklig. Kordan du bør reagere, er heilt og holdent opp til deg.

 

D0vendyret skrev (11 timer siden):

Noen menn sliter såpass ved hårtap at de skaffer tupé og/eller tar hårtransplantasjon - andre igjen bryr seg døyten. Samme med sykdom - noen sliter, andre syns det er greit å spøke med det.

Og dei situasjonene vi diskuterer her, er ei dame som åpent har snakket om sin sykdom, og kordan ho har slitt med dette, der ein stor komiker sparker nedover og vitser om denne sykdommen/resultatet av sykdommen, 

og Will Smith som vitset om skallen til ein som åpenbart eiger sitt eget hårtap, som er mest sannsynlig eit resultat av normal mannlig hårtap... Sykdom vs normalt mannlig hårtap...

Dei er og forblir forskjellige, uavhengig av kor desperat du prøver å sidestille dei...

Samtidig kan ein ikkje stikke under ein stol, at menn uten hår, er meir vanlig og anses som naturlig, kontra kvinner uten hår, som anses som meir unormalt. Alt dette er med på å gi forståelse for kvifor det er verre å vitse om kvinners hårtap, kontra menn. Spesielt om det er sykdom i bildet også... Ein kan alltids argumentere for eller imot om ein meiner samfunnet burde være annerledes, men det er nå eingang slik det er...

Vitsing om far din/min sitt hårtap, er og forblir mindre usmakelig enn om ein skulle vitset om mor di/mi sitt hårtap som er eit resultat av ein autoimmun sykdom... 

 

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (3 timer siden):

Dei er og forblir forskjellige, uavhengig av kor desperat du prøver å sidestille dei...

Du er flink til å bruke hersketeknikker, det skal du ha. Fordummende var det vist noen som kalte det.
Merker meg også at du ikke svarer på spørsmålene.

Du sier min reaksjon får være opp til meg og det har du helt rett i. Det er nettopp det som er essensen i det hele - folk er forskjellig og reagerer på forskjellige ting. Vi kan bare mene noe om det er god/dårlig humor - i dette tilfellet er vi faktisk enig om at det var dårlig humor. (min er at det går direkte på person, du fokuserer(fokuserte?) på at det er pga sykdom)

Komikere med sykdom vitser om sykdommen, fete har vitser om det, skjevøyde har vitser på det osv ... - Tror du virkelig sykdom i seg selv er ett kriterie for at det ikke skal drives humor på det. Hvorfor skal man kunne le av en 'normal' person som roter det til og faller, men ikke det samme for en som sitter i rullestol. Skal ikke de kunne få 'delta' i samfunnet på lik linje med oss alle, eller skal de ekskluderes bare for at de ikke er 'normal'.

Ser vi er enige i at man her gikk på person og det er ikke bra, men har du ment det samme hvis det har vært en generell spøk?

Edit: Enkelt spørsmål - Syns du det hadde vært greit at jeg har spøk om min skallethet og min auto-immune sykdom i samme show?


 

Endret av D0vendyret
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 31.3.2022 den 11.27):

i dette tilfellet er vi faktisk enig om at det var dårlig humor. (min er at det går direkte på person, du fokuserer(fokuserte?) på at det er pga sykdom)

Nei, eg har kun forklart at det er forskjell mellom: sykdom, ikke sykdom.. Der det selvfølgelig er verre å vitse om kvinnelig, sykdombasert hårtap, vs heilt vanlig, mannlig hårtap. På generelt grunnlag.

Så finnes det selvfølgelig menn som ikkje tåler å miste håret, og syns det er tungt, som igjen ville ha gjort det å vitse om det, lite greit. Men dette er ikkje vanlig. Det vanlige er å godta ein naturlig del av alderprossessen. Som mannlig hårtap er og forblir.

Hårtap som ein del av ein sykdom, er ikkje på samme måte ein naturlig del av ein aldersprosess. Det er i tillegg meir sjenerende for kvinner, og dermed vanligvis er eit meir sensitivt tema.

Dette burde heilt ærlig ikkje være kontroversielt. 

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 31.3.2022 den 11.27):

Ser vi er enige i at man her gikk på person og det er ikke bra, men har du ment det samme hvis det har vært en generell spøk?

Edit: Enkelt spørsmål - Syns du det hadde vært greit at jeg har spøk om min skallethet og min auto-immune sykdom i samme show?

Generell spøk? Ja om vitsen er intelligent og fremstår som morsom, uten å fremstå som eit personangrep. Heilt klart.

Og ja, du må for all del spøke om din skallethet. Og dine sykdommer. Derimot, hadde eg ansett det som meir sensitivt å vitse om dine sykdommer, enn ditt naturlige hårtap.

Chris Rock sin vits hadde ikkje vært like ille, om Jada Smith hadde valgt å fjerne håret som ein del av sin stil. Kontra det å vitse om hårtap som følge av ein sykdom. 

På samme måte som å vitse om ein manns naturlige hårtap, ikkje er like ille som å vitse om ein kvinnes hårtap som resultat av ein sykdom.

Begge kan være usmakelig. Begge kan i svært begrenset omstendigheiter, sikkert være greit. Men det er forskjeller der.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 timer siden):

Begge kan være usmakelig. Begge kan i svært begrenset omstendigheiter, sikkert være greit. Men det er forskjeller der.

Enn hvis Chris hadde spøk om de utrolige lange hengepuppene til ei i salen - noe hun har vært åpen på at hun sliter med. Hvordan sammenligner du det med det Jada 'humoren'?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 1.4.2022 den 22.32):

Enn hvis Chris hadde spøk om de utrolige lange hengepuppene til ei i salen - noe hun har vært åpen på at hun sliter med. Hvordan sammenligner du det med det Jada 'humoren'?

Eg har allerede forklart at det at vedkommende har vært åpen om sykdommen, og at ho har slitt med den, er med på å gjere spøken usmakelig. Der etter påpeiker eg at dette selvfølgelig ar ennerledes enn når Will Smith drar ein spøk om ein manns naturlige hårtap, som han ser ut til å takle fantastisk bra. (ikke sykdomrelatert hårtap)

At du ikkje klarer å sjå forskjellen, sjøl om eg har påpeikt åpenbare forskjeller, der du gang på gang prøver deg med nye hypotetiske spørsmål, får du stå bak. Eg orker ikkje denne fordummende diskusjonen.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

At du ikkje klarer å sjå forskjellen, sjøl om eg har påpeikt åpenbare forskjeller, der du gang på gang prøver deg med nye hypotetiske spørsmål, får du stå bak. Eg orker ikkje denne fordummende diskusjonen.

Jeg ser forskjellen, men noen ting er og blir usmakelig - grunnen er som sagt ikke sykdom i seg selv, men hva det dreier seg om.
F.eks er det få som spør mann om det er naturlig hårtap og dermed kan den spøken du sier er annerledes nettopp være eksakt det samme. Men selvfølgelig er det mer normalt at menn har lite hår og dermed er jeg enig i at det mest sannsynlig er verre for en kvinne å bli spøkt med på det.

"Som han ser ut til å takle fantastisk bra" .... ja, man kan reagere visuelt i massen på en måte og ta det med seg hjem på en helt annen måte. Mest sannsynlig er det vel naturlig hårtap her, men det er ett sjansespill. Will lo jo av vitsen rettet mot dama han også btw (hadde ikke dama sittet i salen, så hadde han nok ledd til han møtte henne i døra ... kanskje?)

Spørsmålet var ikke fordummende. Enkelte ting er helt smaktløst å vitse om og spesielt når det går direkte på person som har vært åpen om sine utfordringer. (mange som ikke er så åpen og derfor bør man ikke ta det for gitt at de ikke sliter). Sykdom i seg selv er ikke ett kriterie.
Det er like naturlig med eksemplet som hårtap hos menn og egentlig betviler jeg at du mener at disse to kan likestilles. Du vil ikke svare, greit nok - Hvis du mener disse kan likestilles så forstår jeg argumentene dine.

Edit: Forøvrig kan kvinner (og menn) miste hår uten at det direkte er relatert til sykdom - jeg tror ikke grunnen betyr så mye for kvinner når de blir spøkt med slik. 

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...