Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Tusen takk for tips, råd, anbefalinger og tilbud om øvekjøring! Dette var kanonbra!

Jeg gønner på med kjøretimer så langt sesongen rekker, så får det bare ta den tiden det tar. 👍

I mellomtiden sjekker jeg ut rimelige sykler på Finn. Har allerede funnet et par i området som virker lovende. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (På 30.8.2023 den 7.22):

Som kjent så finnes det bare 2 typer motorsyklister. De som har veltet, og de som kommer til å velte. Velkommen etter! 😉

Tipper det har mye med hva og hvordan man velger å kjøre også. Selv kjører jeg traktor/adv sykkel for tiden som jeg pusher grensene mine på med i terreng, og jeg har minst en velt i året. Siste var rett nok noe så tåpelig som støttevelt på en parkeringsplass, men skitt au. Han som vi øvelseskjørte med fikk seg nok et godt smil og en liten selvtillit-boost.

 

  

Bjerknez skrev (På 30.8.2023 den 0.37):

Jeg veltet ikke på krypkjøringa eller andre steder og har i løpet av mine 10 år på motorsykkel på alt fra Cruiser til R-sykkel og nå en Triumph Rocket 3 GT aldri veltet. 

Veltet ikke du på en grusvei når du kjørte BMW?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 30.8.2023 den 8.27):

I forhold til flere andre nykommere på MC ryggen og gjerne i ung alder så har jeg gjort en del ting riktig ja. Men ja, det kommer nok med alderen. 

At jeg kommer til å velte en dag benekter jeg selvsagt ikke. Det er mye som kan skje i trafikken man ikke har herredømme over selv. :) 

Men "perfekt" er jeg ikke. Kjører tross alt motorsykkel, noe som er en dårlig ide hvis målet er og leve lengst mulig på denne kloden. :) 

Voldsomt til skryt på deg. Kanskje verdt å nevne at du nylig fikk lappen tilbake etter du ble tatt for grisekjøring også? Å ja, vi er begge medlem av samme mc-forum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Tipper det har mye med hva og hvordan man velger å kjøre også. Selv kjører jeg traktor/adv sykkel for tiden som jeg pusher grensene mine på med i terreng, og jeg har minst en velt i året. Siste var rett nok noe så tåpelig som støttevelt på en parkeringsplass, men skitt au. Han som vi øvelseskjørte med fikk seg nok et godt smil og en liten selvtillit-boost.

 

  

Veltet ikke du på en grusvei når du kjørte BMW?

Jo det stemmer. Jeg veltet i 10 km/t. Jeg klarte ikke å kjøre sagtere akkurat der. Midt i en sving balanserende på våt gjørme som lå oppe betong. (Aursjøvegen, på veg ned). Jeg tror ikke jeg hadde kommet meg gjenom den tunellen uten å velte uansett. 

Jeg klarte så vidt å reise opp sykkelen da beina gled unna. Den kom en bilist som hjalp meg å støtte sykkelen mens jeg trillet den ut av tunellen. (ca. 20 meter). 

Så den velten vil jeg ikke si teller i denne sammenhengen. En BMW S1000R med slicksdekk passer dårlig på slike veier. 

Så det var en helt ufarlig situasjon. veiene var fine ellers over der, men gjørma i den tunellen overrasket meg og siden det var ett etter en krapp sving så var det for sen å snu uansett. Da er det tryggere og fortsette inn i tunellen der bilene får tid til å se meg.

Litt vanskelig å forklare. Man må nesten ha vært der for å forstå det. 

Når det er sagt, så har jeg altså aldri sagt at jeg er perfekt. En dag er det min tur også. Men så langt har jeg vært veldig heldig :) 

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (3 minutter siden):

Voldsomt til skryt på deg. Kanskje verdt å nevne at du nylig fikk lappen tilbake etter du ble tatt for grisekjøring også? Å ja, vi er begge medlem av samme mc-forum. 

Som nevnt... jeg er ikke perfekt. Jeg sier bare at jeg har vært veldig heldig de 10 årene jeg har hatt lappen. Heldigere enn dem fleste jeg kjenner med lappen. 

Å ja.. jeg har også kjørt fort. flere ganger. 

men nylig var det ikke. Fikk tilbake lappen desember 2017. Så det er snart 6 år siden :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg øvekjørt med flere. En gjenganger er at de yngste rett og slett ikke følger med rundt seg. Samtidig skal dem teste ut sykkelen. Det er en dårlig kombinasjon. Legg til dårlig trafikal erfaring generelt sett så har man oppskriften på hva som kan gå galt. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

Som nevnt... jeg er ikke perfekt. Jeg sier bare at jeg har vært veldig heldig de 10 årene jeg har hatt lappen. Heldigere enn dem fleste jeg kjenner med lappen. 

Å ja.. jeg har også kjørt fort. flere ganger. 

men nylig var det ikke. Fikk tilbake lappen desember 2017. Så det er snart 6 år siden :) 

Måtte bare jekke deg ned noen hakk å bryte den perfekte illusjonen du har en tendens til å skape om og rundt deg selv.

At du har troen på deg selv er vel og bra, men du kan virke litt vel pretensiøs mange ganger. 

Endret av TwoFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (Akkurat nå):

Måtte bare jekke deg ned noen hakk å bryte den perfekte illusjonen du har en tendens til å skape om og rundt deg selv.

At du har troen på deg selv, og det er vel og bra, men du kan virke litt vel pretensiøs mange ganger. 

Hehe, du jekket meg nok ikke ned med den kommentaren der er jeg redd. Men at jeg blir missoppfattet når jeg sitter å skriver i full fart tar jeg på egen kappe. 

Men som sagt, jeg er ikke perfekt. Jeg har kjørt fort, jeg har også ved noen få annledninger grisekjørt og jeg har mistet lappen en gang på MC for ca. 6 år siden. 

Men når jeg leser om enkelte som velter ikke en med TO ganger på kjøreskolen så blir jeg litt betenkt. Jeg tror årsaken til at dette skjer er flere. Nervøsitet og frykten for å drite seg ut, dårlig kjøreskolelærer, dårlig tillpasset sykkel etc. 

Når jeg startet å øvekjøre så ville jeg kjøre mest mulig. Jeg kjøpte egen sykkel nettopp grunnet dette. Denne øvekjøringen var gull verdt. Først så kjører man mye på landevei. VELDIG mye. Man svinger litt, tester bremser o generelt sett blir kjent med sykkelen. Så kan man bevege seg mer over i tettere trafikk og tettsteder etc. 

Lenke til kommentar

Å sist men ikke minst. Skal du øvekjøre så øvekjør med en du stoler på. Altså en som vet dine begrensninger og ikke får deg til å kjøre fortere enn du ønsker. 

Kjører du i større grupper så er det veldig lett å tro at man på en måte bør klare å henge på de andre. Man blir fort fanget i et lite race. 

Så skal du øvekjøre så gjør det med EN person. Skal flere være med, så sett klare regler før turen for hva som er lov og ikke. Dette er det tl syvende og sist ledsageren som bestemmer. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

Hehe, du jekket meg nok ikke ned med den kommentaren der er jeg redd. Men at jeg blir missoppfattet når jeg sitter å skriver i full fart tar jeg på egen kappe. 

Det er jo det som er så synd i grunnen. Du sier at andre misoppfatter deg, og tar aldri noe skyld selv. Du ble til og med "tvunget" til å ta deg en god pause på nevnte mc-forum grunnen at du fikk de fleste mot deg, men det var jo selvsagt deres feil som "bare" misoppfattet deg. 

Du har mye kunnskap, og driver med en del spennende ting på fritiden, det skal du ha. Men kanskje du burde vurdere å ta til deg noe av den konstruktive kritikken andre kommer med? 

 

Mye bedre når du skriver hva andre kan gjøre, når du snakker av erfaring, enn å hele tiden nevne dine egne prestasjoner som argument som backer dine påstander, da blir det fort oppfattet som selvskryt og pretensiøst.

Endret av TwoFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (40 minutter siden):

Det er jo det som er så synd i grunnen. Du sier at andre misoppfatter deg, og tar aldri noe skyld selv. Du ble til og med "tvunget" til å ta deg en god pause på nevnte mc-forum grunnen at du fikk de fleste mot deg, men det var jo selvsagt deres feil som "bare" misoppfattet deg. 

Du har mye kunnskap, og driver med en del spennende ting på fritiden, det skal du ha. Men kanskje du burde vurdere å ta til deg noe av den konstruktive kritikken andre kommer med? 

 

Mye bedre når du skriver hva andre kan gjøre, når du snakker av erfaring, enn å hele tiden nevne dine egne prestasjoner som argument som backer dine påstander, da blir det fort oppfattet som selvskryt og pretensiøst.

Når jeg sier at jeg fort kan bli missoppfattet fordi jeg skriver ting i full fart etc. så går jo dette like mye på meg. Så nei, jeg skyver ikke ting over på andre. 

Jeg skrev nettopp i posten over hva jeg ville gjort som fersk motorsyklist i dag. 

Så ja, jeg er klar over at mye av det jeg skriver blir oppfattet som selvskryt og mange liker ikke det. Jeg liker det faktisk ikke selv heller. 

Bare ta en titt i 3D print tråden. Synes du jeg gjør inntrykk av at jeg er verdensmester? :) 

Men at jeg på sikt kan bli ganske god er jeg ganske sikker på. men det er en annen sak. 

Når det gjelder det du skriver om det andre forumet, så ble jeg IKKE tvunget til noe som helst. Jeg gikk helt frivillig og ble ikke kastet ut på noe som helst måte. Har noen sagt noe annet så har du missoppfattet situasjonen :) 

Jeg bærer heller ikke nag til noen på det nevnte forum. Det var uenigheter og diskusjoner rundt min eksistens i forumet tok for mye tid. Tid jeg vil bruke på andre ting. Derfor så forsvant jeg. Helt frivillig. 100% :) 

Uansett, så har det vel sporet greit av i denne tråden nå 😅

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Tipper det har mye med hva og hvordan man velger å kjøre også. Selv kjører jeg traktor/adv sykkel for tiden som jeg pusher grensene mine på med i terreng, og jeg har minst en velt i året. Siste var rett nok noe så tåpelig som støttevelt på en parkeringsplass, men skitt au. Han som vi øvelseskjørte med fikk seg nok et godt smil og en liten selvtillit-boost.

Det er jo et velkjent faktum at Adventure-sykler må legge seg ned og hvile litt innimellom. 😉

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jo det stemmer. Jeg veltet i 10 km/t.

Ah, så du ER allerede i den kategorien "har veltet". Ja der ser man.

Bjerknez skrev (1 time siden):

Så den velten vil jeg ikke si teller i denne sammenhengen.

Nei, hvis man kan velge å se bort fra de veltene man har hatt så har ikke jeg veltet noen ganger heller. Ikke som teller i hvertfall. 🤣

Bjerknez skrev (1 time siden):

En dag er det min tur også.

Slapp helt av. Din tur har nok allerede vært. Minst en gang altså. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Det er jo et velkjent faktum at Adventure-sykler må legge seg ned og hvile litt innimellom. 😉

Ja, kjører man mye i "terreng" og kanskje spesielt med sykkel som ikke er egnet så må man nok legge sykkelen i bakken noen ganger. Dette er da ganske ufarlig og er en del av gamet. Selv om jeg ikke skal påstå at det gjaldt i min situasjon. 

Vi gjør alle feil fra tid til annen, men ikke gjør den feilen å tro at du kan dra sykkelen opp på bakhjulet så fort førerkortet er i boks. Da har man missforstått. Gjør det vertfall på bane eller på lukket område i det minste. Også må man regne med at man til slutt vil deise i bakken, så sett gjerne av noen tusenlapper til det :) 

Selv synes jeg ikke det å dra på bakhjulet er så veldig "kult". Faktisk ikke kult i det hele tatt. Lær færst og kjøre sykkelen aktivt med begge hjulene på asfalten. 

Å nei... jeg er ikke verdensmester på det heller :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (49 minutter siden):

Når jeg sier at jeg fort kan bli missoppfattet fordi jeg skriver ting i full fart etc. så går jo dette like mye på meg. Så nei, jeg skyver ikke ting over på andre. 

Jeg skrev nettopp i posten over hva jeg ville gjort som fersk motorsyklist i dag. 

Så ja, jeg er klar over at mye av det jeg skriver blir oppfattet som selvskryt og mange liker ikke det. Jeg liker det faktisk ikke selv heller. 

Bare ta en titt i 3D print tråden. Synes du jeg gjør inntrykk av at jeg er verdensmester? :) 

Men at jeg på sikt kan bli ganske god er jeg ganske sikker på. men det er en annen sak. 

Når det gjelder det du skriver om det andre forumet, så ble jeg IKKE tvunget til noe som helst. Jeg gikk helt frivillig og ble ikke kastet ut på noe som helst måte. Har noen sagt noe annet så har du missoppfattet situasjonen :) 

Jeg bærer heller ikke nag til noen på det nevnte forum. Det var uenigheter og diskusjoner rundt min eksistens i forumet tok for mye tid. Tid jeg vil bruke på andre ting. Derfor så forsvant jeg. Helt frivillig. 100% :) 

Uansett, så har det vel sporet greit av i denne tråden nå 😅

Du har en tendens til det, jo - men nok om det.

Jeg så det i ettertid. Jeg var mitt i skrivingen, ellers skulle jeg quotet det - det er bra.

Kanskje du burde prøve å gjøre noe med det istedenfor å påstå at du blir misoppfattet hele tiden?

 

Du ble ikke tvunget per say, derfor jeg brukte hermetegn, men når ett helt forum ber deg roe deg ned, så sier det seg selv at man blir "tvunget" på en måte. Men du lærer sent:grin: Selvsagt har jeg misoppfattet!  Du bruker det ordet der veldig mye, noe som bare poengterer mitt poeng - takk! Du burde ikke bare nag til "oss" heller. Både forumet (oss) og også deg - tror jeg hadde godt av en liten pause.

Men enig. Nok avsporing.

Endret av TwoFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Ah, så du ER allerede i den kategorien "har veltet". Ja der ser man.

Nei, hvis man kan velge å se bort fra de veltene man har hatt så har ikke jeg veltet noen ganger heller. Ikke som teller i hvertfall. 🤣

Slapp helt av. Din tur har nok allerede vært. Minst en gang altså. 😉

En ting er å stivne å kjøre ut i krattet på landeveien eller treffe ne bil i fronten. En annen ting er å velte på en grusvei i gangfart langt oppe i fjellheimen hvor man nesten må kalkulere med økt fare for velt. 

Så ja... du kan sikkert trekke tilbake noen velt, uten at jeg vet så mye om det. 

Noen velter lærer man av, og andre vet man hadde skjedd uansett :)

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (3 minutter siden):

Du har en tendens til det, jo - men nok om det.

Jeg så det i ettertid. Jeg var mitt i skrivingen, ellers skulle jeg quotet det - det er bra.

Kanskje du burde prøve å gjøre noe med det istedenfor å påstå at du blir misoppfattet hele tiden?

 

Du ble ikke tunget per say, derfor jeg brukte hermetegn, men når ett helt forum ber deg roe deg ned, så sier det seg selv at man blir "tvunget" på en måte. Men du lærer sent:grin: Selvsagt har jeg misoppfattet!  Du bruker det ordet der veldig mye, noe som bare poengterer mitt poeng - takk! Du burde ikke bare nag til "oss" heller. Både forumet (oss) og også deg - tror jeg hadde godt av en liten pause.

Men enig. Nok avsporing.

Jeg lærer ikke sent. Je ger bare den jeg er og akter ikke i en alder av snart 50 år og endre på det. Så da bytter jeg heller beite. Ikke noe værre enn det. Jeg forsvant ikke derfra i sinne :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

En ting er å stivne å kjøre ut i krattet på landeveien eller treffe ne bil i fronten. En annen ting er å velte på en grusvei i gangfart langt oppe i fjellheimen hvor man nesten må kalkulere med økt fare for velt. 

Så ja... du kan sikkert trekke tilbake noen velt, uten at jeg vet så mye om det. 

Noen velter lærer man av, og andre vet man hadde skjedd uansett :)

NEI! Å gå ned med sykkelen, er å gå ned med sykkelen, og det var det det var snakk om her. Selv om du prøver godt å ivareta illusjonen din om at du ikke har lagt ned sykkelen, utenom når du faktisk blir tvunget til å innrømme at du har lagt ned sykkelen - med en god bortforklaring selvsagt - som også kan "misoppfattes" av andre, tipper jeg?

Endret av TwoFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

En ting er å stivne å kjøre ut i krattet på landeveien eller treffe ne bil i fronten. En annen ting er å velte på en grusvei i gangfart langt oppe i fjellheimen hvor man nesten må kalkulere med økt fare for velt. 

Så ja... du kan sikkert trekke tilbake noen velt, uten at jeg vet så mye om det. 

Noen velter lærer man av, og andre vet man hadde skjedd uansett :)

Velt er velt! Sorry men sånn er det bare. I hvertfall så lenge man sitter på sykkelen, og skal ha kontroll på den. Er tross alt føreren som har sørget for at sykkelen befinner seg der den ev. velter. Da har DU veltet. Så enkelt er det. 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...