Gå til innhold

Slettet

xrays

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

i 😆

Slettet trår fordi jeg var ute etter svar på og det som skjedde var personlig unormal sak. 

Men‼️idget spanWidget span

Endret av xrays
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være basert på din aktivitet på internett? Cookies-tilgang og analyse av hvilke web-sider kan registrere mye om deg.
Så litt gjetning i tillegg?

Skrevet (endret)
Tom Hummel skrev (På 17.3.2022 den 16.06):

Kan det være basert på din aktivitet på internett? Cookies-tilgang og analyse av hvilke web-sider kan registrere mye om deg.
Så litt gjetning i tillegg?. 

Endret av xrays
Skrevet

Aldri, aldri ALDRI oppgi fødselsnummeret ditt til slike spåsider eller andre tvilsomme sider. Du kan bli utsatt for både identitetstyveri og lignende ting som du beskriver her. Slår de det sammen med litt overvåkning av din nettaktivitet, så kan de finne ut skremmende mye. Er noe registrert i et eller annet digitalt register med ditt navn og/eller fødselsnummer, kan det aldri være helt sikkert.

Søk gjennom hele datamaskinen din med et virusprogram, og en program som søker etter spam-programvare. Blokker mailene du får. Fødselsnummeret ditt får du derimot ikke "tilbake" sånn sett.

Skrevet (endret)
xrays skrev (5 timer siden):

Jeg har fått Email fra et data system, sannsynlig etterat jeg klikket på gratis spådom med fødsels nr og navn. 

Har du virkelig gitt bort personnummeret ditt?

Nukleosid skrev (24 minutter siden):

Aldri, aldri ALDRI oppgi fødselsnummeret ditt til slike spåsider eller andre tvilsomme sider. Du kan bli utsatt for både identitetstyveri

Du bør kontakte staten, og se om det er noe mulighet for et nytt personnummer. Lykke til; det trenger du.

Her er et eksempel på hva som kan skje når det blir kluss med personnumre. Det var grunnet en feil. Hvis noen målrettet går inn for å feilbruke personnummeret ditt, så, ja, kos deg.

https://www.nrk.no/trondelag/jacob-_64_-satt-pa-gressklipperen-da-banken-ringte-og-fortalte-at-han-var-dod-1.15502417

Sitat

Jeg vet ikke om det er AI robot, intelligent data program eller utenomjordisk eller illuminati 

Det er forsåvidt ingen av delene. Det er bare en vanlig automatisert prosess i form av et dataprogram. Sikkert ingen KI involvert. Utenomjordisk er det åpenbart ikke. Illuminati fins ikke. 

Endret av Memento scientiam
Skrevet (endret)
Memento scientiam skrev (På 17.3.2022 den 20.50):

Har du virkelig gitt bort personnummeret ditt

--

Endret av xrays
Skrevet (endret)
Memento scientiam skrev (4 minutter siden):

Du skrev det selv, i den delen av det jeg siterte?

Fødsels nr er 6 siffer, ja jeg skrev fødsels nr og ikke person nummer, dette er likevel en digresjon. 

Endret av xrays
Skrevet
xrays skrev (16 minutter siden):

Fødsels nr er 6 siffer, ja jeg skrev fødsels nr og ikke person nummer, dette er likevel en digresjon. 

"Et norsk fødselsnummer er et unikt identitetsnummer som følger deg hele livet. Det består av 11 tall, hvor de seks første tallene viser fødselsdato. "

Link (Skatteetaten)

Viktig å være presis med betegnelsene, så unngår man misforståelser.

• Liker 2
Skrevet (endret)
xrays skrev (22 minutter siden):

Vel. 

Det var jo rart at jeg fikk en Email om at jeg måtte være presis, som innhold fortegnelse, akkurat da jeg skulle på jobb, men opplagt ville ha kommet forsent dersom jeg ikke fikk meldingen om at jeg måtte være presis. 

Akkurat den kan være tilfeldig. Men er du sikker på at ikke noen du kjenner driver litt gjøn med deg? En person som du kan ha fortalt at rammen faller ned til stadighet, om avtalene. Det er mye man kan glemme at man har fortalt.

Denne personen kan du også ha snakket med om disse mailene der de ber om penger, så har vedkommende opprettet en e-postadresse med samme avsendernavn. Jeg vet det er et "long shot", men det er teoretisk mulig, og mye mer sannsynlig enn at en alien ønsker å ha en dypere samtale med deg om hvorfor rammene du har på veggen ramler ned til stadighet. (Nei, jeg gjør ikke narr av deg, for jeg vet at det med alien var en spøk fra din side også).

På den andre siden, så har du også mottatt 200 e-poster. Det er statistisk veldig usannsynlig at ingen av disse ville truffet blink med relativt diffuse spådommer som at du må kontakte en advokat angående en sak, gå for et forslag du fikk for 10 måneder siden, at du må være presis og slikt. Hvis fem av spådommene kan vris til å passe med ditt liv, så er det 195 som ikke kan det.

Angående eksakt sum på en forsikring; sikker på at den forsikringen ikke har en viss tilknytning til samme firma som sender disse spåmailene? Har du verifisert at forsikringstilbudet var fra en seriøs, norsk tilbyder?

Endret av Nukleosid
Skrevet
Nukleosid skrev (19 minutter siden):

"Et norsk fødselsnummer er et unikt identitetsnummer som følger deg hele livet. Det består av 11 tall, hvor de seks første tallene viser fødselsdato. "

Link (Skatteetaten)

Viktig å være presis med betegnelsene, så unngår man misforståelser.

xrays skrev (37 minutter siden):

Det er forøvrig veldig lett å finne personnummeret til noen dersom du har navn og fødselsdato. De siste fem tegnene i personnummeret er matematisk generert ut i fra fødselsdatoen, og om ikke jeg husker feil er det rundt 200 gyldige person-nummer pr. fødselsdato. Alt en identitetstyv trenger er et program som genererer alle gyldige personnummer for din fødselsdato. Så er det bare å forsøke ett og ett nummer, og innen 200 forsøk har de identiteten din.

Så jeg ville vært forsiktig med å oppgi fullt navn og fødselsdato også, ikke bare personnummer.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nukleosid skrev (På 17.3.2022 den 21.27):

Akkurat den kan være tilfeldig. Men er du sikker på at ikke noen du kjenner driver litt gjøn med deg? En person som du kan ha fortalt at rammen faller ned til stadighet, om avtalene. Det er mye man kan glemme at man har fortalt.

Denne personen kan du også ha snakket med om disse mailene der de ber om penger, så har vedkommende opprettet en e-postadresse med samme avsendernavn. Jeg vet det er et "long shot", men det er teoretisk mulig, og mye mer sannsynlig enn at en alien ønsker å ha en dypere samtale med deg om hvorfor rammene du har på veggen ramler ned til stadighet. (Nei, jeg gjør ikke narr av deg, for jeg vet at det med alien var en spøk fra din side også).

På den andre siden, så har du også mottatt 200 e-poster. Det er statistisk veldig usannsynlig at ingen av disse ville truffet blink med relativt diffuse spådommer som at du må kontakte en advokat angående en sak, gå for et forslag du fikk for 10 måneder siden, at du må være presis og slikt. Hvis fem av spådommene kan vris til å passe med ditt liv, så er det 195 som ikke kan det.

Angående eksakt sum på en forsikring; sikker på at den forsikringen ikke har en viss tilknytning til samme firma som sender disse spåmailene? Har du verifisert at forsikringstilbudet var fra en seriøs, norsk 

Endret av xrays
Skrevet (endret)

Datainnbrudd?

Hvis det "spås" eller refererer til en presis sum på forsikring som stemmer så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette har du sagt til noen eller at det befinner seg i e-posten din. E-postpassordet er da enten på avveie eller du har et datavirus som leser e-posten din eller har lagt inn en trojansk hest med tilgang til filene på datamaskinen din.

Har en venn som ble utsatt for dataangrep med trojansk hest og det endte med pengeutpressing med indirekte voldstrusler rettet mot familien hans.
Bandittene sendte ham bilder fra hans datamaskin. Pengene måtte sendes via Forex og det gjorde han.
Selv med politi-anmeldelse og rettsvesenet involvert var det ikke mulig å få reversert pengetransaksjonen eller finne mottakeren. 

Anbefaler sikkerhetskopi av alle data til ekstern disk og så kjører du virussjekk på dataene. Installer operativsystemet (Windows e.a.) på nytt etter reformatering av disken. Motta alle oppdateringer før du legger tilbake data og oppretter e-post igjen.

Endret av Tom Hummel
Skrevet (endret)

Visst de har sendt ut 200 eposter med generelle spådommer, er det mer sannsynlig at noen av de stemmer enn at ingen av de stemmer.

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...