Gå til innhold

Den første gaming-pc


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe gaming pc til guttungen, som han skal spille Fortnite, Sea of Thieves, Minecraft, Forza Horizon , etc.

Vet man får mer fremtidsrettet pc jo mer penger man legger i det, men har sett meg ut 2 maskiner i det nedre prissjiktet.  Hvilke av disse er det beste valget?

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/acer-nitro-n50-620-stasjonar-gaming-pc-i582561650/308794

 

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/hp-pavilion-tg01-1854no-gaming-desktop/343400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene er helt perverse for tiden. Spesielt skjermkort. 250GB SSD er utrolig lite og GTX 1650 er vel også i nedre sjiktet for gaming-skjermkort. Men man må nesten selge en lunge og en nyre for å få noe skikkelig for tiden. Bare et vanlig top-end skjermkort kan jo koste 20.000,-

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke undervurder at du "får mer fremtidsrettet pc jo mer penger man legger i det" som du skrev? Husk som du selv er inne på: Sparer du penger på PC-kjøp nå, kan det fort i sum koste mer når du fortere må oppgradere igjen. Mitt inntrykk er at det beste er å kjøpe noe som aller helst er (litt) i overkant av "passe bra" så man har en sikkerhetsmargin. Kjøper du en PC nå som er for billig må du oppgradere desto fortere. Kjøper du en PC som er overkill og for dyr betaler du mer ekstra enn det du egentlig får igjen for det du betaler ekstra.

Tek.no har samletester i blant hvor de ser på hva du får for pengene hvis du kjøper ferdigbygde PC-er. Den eneste testen jeg fannt i farten nå var en test fra i fjor høst med PC-er til 15.000+. Jeg vil tro at du nå må opp i minst 10-12.000,- hvis du skal kjøpe noe med kvalitet og som holder en stund, og selv da får du nok ikke et virkelig bra skjermkort med de syke prisene for selv 3060 i "midtsjiktet" som nå i stedet har premiumpris!. Ut i fra det lille jeg vet om spillene du ramser opp så er de vel ikke så resurskrevende, så mulig en PC til 8-10.000,- holder en stund?

Vil råde deg til å passe på å kjøpe en PC med standardkomponenter. Jeg var uvitende en gang og kjøpte en Dell-PC. Det skal jeg aldri gjøre igjen! I alle fall spenningsforsyningen, kabinettet og hovedkortet var spesiellt for Dell, så jeg var bundet på hender og føtter til Dell om jeg skulle oppgradert noe annet enn alle tre av de komponentene! Som om ikke det var nok så var prosessorkjøleren LIMT FAST til prosessoren! Så de måtte skjæres fra hverandre od dras fra hverandre uten at man først fikk frigjort løsemekanismen mellom prosessoren og prosessorsokkelen

Som "vidor" var inne på finnes det outlet-maskiner å få kjøpt. Jeg ville også vurdert en PC fra FINN.no. PC-er holder etter min erfaring lenge hvis de blir ordentlig behandlet. Bare sørg for at du får med kvittering fra selgeren så du kan reklamere på PC-en hvis noe skjer.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, muummi said:

Ifølge spesifukasjonene så har Acer maskinen èn generasjon nyere prosessor og mulighet for å oppgradere til mer RAM. Er det noe som da er lurt å evt tenke på?

Ja, den nyere er en del kraftigere:

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-10400-vs-Intel-i5-11400F/3737vs4226

Men til gjengjeld så er GTX 1650 Super minst like mye kraftigere enn GTX 1650:

https://www.videocardbenchmark.net/compare/GeForce-GTX-1650-vs-GeForce-GTX-1650-SUPER/4078vs4167

Spørsmålet blir hva som er viktigst av prosessorkraft eller grafikkraft hvis du absolutt skal gå for en av de to og ikke noe som er bedre med færre svakheter.

Tips: La Task Manager / Oppgavebehandler gå i bakgrunnen med kurver over belastningen på maskinen, la han spille spillene han spiller og kikk på grafene over belastningen for å se om det er prosessoren eller grafikkortet som har høyest belastning.

PS: Når det gjelder størrelsen på SSD-en så er det tolig fullt mulig å sette inn en vanlig spinndisk (HDD) med større plass for å installere spill, og ha operativsystemet og vanlige programmer som ikke tar like stor plass som spill på SSD'en. Flere tester viser at det ikke har vært SÅ mye å hente i hastighet på å ha spill på SSD tidligere i alle fall. Ilustrasjon under "Spoiler". Tilsvarende graf får du frem ved å trykke på "GPU" nederst til venstre.
 

Spoiler

windows 8.1 - Task Manager shows one processor (and not ...

 

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...