Gå til innhold

Nå skal Jernbane­direktoratet utrede Nord-Norgebanen


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jernbane på "stylter" vil forstyrre reindriften akkurat like eller like lite mye som vindturbiner, så jeg ser ikke den helt store forskjellen der. Hvordan hindrer vindturbinene på Fosen reinens beiting? De blir fort vant til de, og spesielt de som er født i områder med vindturbiner vil aldri skjenke de en tanke. Tog som en sjelden gang farer forbi i høy hastighet og lager mye støy vil jeg tro er en vesentlig større forstyrrelse. 

https://enerwe.no/finnmark-grenselandet-vindkraft/hanndyrene-er-sjefene-de-bryr-seg-lite-om-vindturbinene/370676

Stylter det blir vel omtrent som en bro? Høres veldig kostbart ut. Men hovedproblemet er ikke at reinen hører togene. Problemet er at flokker søker til jernbanen og blir meid ned. En bane som ligger over bakkenivå bør vel redusere eller helt unngå dette problemet.

Dyrelivet venner seg nok til lyden fra jernbanen. Dyr er mer redd folk enn maskiner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helm skrev (24 minutter siden):

Stylter det blir vel omtrent som en bro? Høres veldig kostbart ut. Men hovedproblemet er ikke at reinen hører togene. Problemet er at flokker søker til jernbanen og blir meid ned. En bane som ligger over bakkenivå bør vel redusere eller helt unngå dette problemet.

Dyrelivet venner seg nok til lyden fra jernbanen. Dyr er mer redd folk enn maskiner.

 

Poenget er at om reindriftsnæringen ser på vindturbiner som et stort problem (de meier heller ikke ned rein og reinen venner seg til de) så vil de garantert se på jernbane som et minst like stort problem. Det er et minst like stort inngrep i naturen, med høyere og mer uforutsigbar støy.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Vogn/kasse? For f.eks 400 reisende? Synes jeg ser det for meg. Og hvor skal denne "kassa" komme fra? Og hvor skal de reisende gjøre av seg når de har kommet ned, om det ikke er en vei der man kan kjøre på for å frakte de ut?

I tunneler er det krav om rømningsvei hver 500 meter, du kan forvente samme krav på en slik bane. 

ERTMS har baliser i sporet, dessuten er det mye signalteknisk rundt f.eks sporveksler. Sporvekselvarme og motorer må være lett tilgjengelig for vedlikehold. 

Og som sagt må veiene uansett bygges for å bygge banen. Akkurat som for vindkraft. 

Jeg kunne sagt en heis også som er festet i brodekket

fult mulig å fire ned personer 

og hvis man må ha trapp så er det jo bare å lage trappen innebygget i en søyle eller eventuelt fjell

reinen klatrer jo ikke opp trapper eller bratte fjell

For rømmningsveier i fjell/tunell blir utgangen på dette så langt ned mot strandsonen eller koblet mot eksisterende veier

at jeg ikke helt ser problemet

 

Nei, kinesrne må ikke dette med jernbyggemaskinen sin

men mulig de må dette for selve søylene men det er jeg ikke helt sikker på

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

Poenget er at om reindriftsnæringen ser på vindturbiner som et stort problem (de meier heller ikke ned rein og reinen venner seg til de) så vil de garantert se på jernbane som et minst like stort problem. Det er et minst like stort inngrep i naturen, med høyere og mer uforutsigbar støy.

Deler av reindriftsnæringen anser vel selv det som skjer under bakken som problematisk med mindre de får en «cut»:

https://www.nationen.no/article/hoyesterett-reineiere-har-ikke-eiendomsrett-til-stjernoya/

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Helm skrev (52 minutter siden):

Når vi kunne legge ned pelsnæringen kan vi vel også legge ned reindriftsnæringen. Det er bare mas med sistnevnte.

Den minoriteten av samer som driver med rein burde få lov til det. Det er rimelig at utmark som familien din har benyttet i generasjoner skal du få lov til å benytte uten at du har skjøte, som ledd i en tradisjonell livsstil.

Staten burde ikke gi tilskudd til å drive med rein, og ikke kjøpe opp reinskrotter for frys for å holde oppe prisene, for så å dumpe dem i utlandet. Reindriftseiere burde heller ikke få tilskudd for å redusere flokken sin. Men rein som blir påkjørt av bil eller tog eller drept av rovdyr som samfunnet velger å ha bør vi erstatte.

I spørsmål om arealbruk mellom reineiere og andre aktører bør et «rimelighetsprinsipp» gjelde. Hvor stor er verdien som reindriftsnæringen reelt går glipp av, og hvor stor er verdien som den andre aktøren går glipp av?

-k

Lenke til kommentar

Syns det er veldig stille mph "kjøttfabrikker". Hvor de dyrker flak av kjøttceller som lamineres til de deiligste burgere og indrefileter...Kjøtt som aldri løpt rundt på enga og blitt seigt. En dråpe reinsdyrceller i petriskålen og det gror fram det deiligste reinskav. (trenger ikke skave det engang...). Er ikke "kjøtt fra gress" (eller lav...) ut. Er ikke kjøtt generelt ut? Kjøttfabrikkene ville ta bort mye spenning mellom NSB og de ulike kjøtt-på-gammelmåten-næringene... -"Slipp sauen fri...det er vår"

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 24.2.2022 den 15.08):

Helt bortkastet. Etter Fosen-dommen har reindriftsnæringen i praksis veto mot bygging på 40% av Norges areal, og det aller siste de ønsker seg gjennom beiteområdene er en jernbane med tog som kan kjøre på reinen. Så det vil nok aldri bli akseptert. 

Er rein en veldig viktig næring for kongeriket Norge? Må vell være en ganske enkel avregning.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (26 minutter siden):

Er rein en veldig viktig næring for kongeriket Norge? Må vell være en ganske enkel avregning.

1100 tonn reinkjøtt selges til markedet.

https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/reindrift/verdiskaping-i-reindriften/id2339775/

Rundt 900 årsverk, 333 millioner i inntekter hvor ca 2/3 er overføringer fra staten (hvis jeg forstår tabellen rett)

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/filarkiv/arsrapporter/Totalregnskap for reindriftsnæringen 2019 og budsjett 2020.pdf/_/attachment/inline/32ed825a-5582-44e2-98fd-d989406cbf0b:95050ece447f160bcb22874c723e6187d556eff4/Totalregnskap for reindriftsnæringen 2019 og budsjett 2020.pdf

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Den minoriteten av samer som driver med rein burde få lov til det. Det er rimelig at utmark som familien din har benyttet i generasjoner skal du få lov til å benytte uten at du har skjøte, som ledd i en tradisjonell livsstil.

Staten burde ikke gi tilskudd til å drive med rein, og ikke kjøpe opp reinskrotter for frys for å holde oppe prisene, for så å dumpe dem i utlandet. Reindriftseiere burde heller ikke få tilskudd for å redusere flokken sin. Men rein som blir påkjørt av bil eller tog eller drept av rovdyr som samfunnet velger å ha bør vi erstatte.

I spørsmål om arealbruk mellom reineiere og andre aktører bør et «rimelighetsprinsipp» gjelde. Hvor stor er verdien som reindriftsnæringen reelt går glipp av, og hvor stor er verdien som den andre aktøren går glipp av?

-k

dette syns jeg er en litt spesiell måte å omtale alle typer samer på

og det reagerer jeg også på når aktivister innen samebefolkningen ytrer at de er mer verdt enn andre typer samer på en måte i retorikken sin.

Jeg må bare spørre

du er vel klar over at det finnes kystsamer som ikke driver med rein men bare fiske?

Hvorfor skal reinsamer ha mer rettigheter enn kystsamer

og hvorfor skal samer ha mer rettigheter enn den orginale befolkningen som en gang bodde i Norge?

Det er funnet spor av bosetning som er gamlere enn samenes innvandring og etablering

det er jo ikke utenkelig at noen av dagens nordmenn som ikke er samer kan ha slektskap til disse

https://no.wikipedia.org/wiki/Sjøsamer

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (9 minutter siden):

dette syns jeg er en litt spesiell måte å omtale alle typer samer på

Leste du første setning i poste du quotet?

Sitat

du er vel klar over at det finnes kystsamer som ikke driver med rein men bare fiske?

Jepp

Sitat

Hvorfor skal reinsamer ha mer rettigheter enn kystsamer

Jeg finner det rimelig at begge grupper kan fortsette med den livsstilen de har hatt i generasjoner.

Sitat

og hvorfor skal samer ha mer rettigheter enn den orginale befolkningen som en gang bodde i Norge?

Hvem har sagt det? Hvis du har rodd lofotfiske i mange generasjoner så synes jeg at det er rimelig at du skal få fortsette med det.

-k

Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Leste du første setning i poste du quotet?

Jepp

Jeg finner det rimelig at begge grupper kan fortsette med den livsstilen de har hatt i generasjoner.

Hvem har sagt det? Hvis du har rodd lofotfiske i mange generasjoner så synes jeg at det er rimelig at du skal få fortsette med det.

-k

Det er vel temmmelig vanskelig å bevise

Den orginale kulturen og væremåten/livstilen til den orginale Norske befolkningen som en gang levde her før samene er mer eller mindre gått tapt og visket ut av tidens tann

Kystfiskesamenes kultur og livstil har værtfall vært under press og med fare for utryddelse vet jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...