Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifter spinner og lyser, ingen bilde. prøvd det jeg veit om


Anbefalte innlegg

Pc'n vil ikke gi noe signal til skjerm, vifter går og lyser. Har så langt feilsøkt det jeg veit om å gjøre. Ikke merket antydninger til noen problemer før da ved oppstart og ingenting skjedde, skal sies at viftene og da spesielt skjermkort viftene går om ikke på 100% hastighet i alle fall mye høyere tempo enn ved idle og vanlig oppstart. Er som om en skulle hatt en god svett gaming session i lukka rom med veldig høy temperatur type vifte hastighet.

Renska godt om alt som var av støv inni maskinen

Byttet RAM og prøvd alle mulige kombinasjoner, ingen endring.

Byttet skjermkort og ingen endring, også prøvd alle 3 skjermkort slotts hovedkortet har.

Byttet strømforsyning og igjen ingen endringer.

Prøvd å resette bios ved å fjerne cmos batteriet og tømme systemet for strøm.

Får heller ingen signaler til skjerm ved å koble direkte inn i hovedkortet.

Har ingen ekstra harddisker så har ikke fått testa om det kan være det. Veit ikke om det er ment å komme opp noe hvis en prøver uten harddisk koblet til, gjorde i alle fall ikke det.

Gjorde så klart alt dette før jeg tenkte på å se hvorvidt om noen lys på hovedkortet lyste, som det da ikke gjør. (boot,vga,dram,cpu) Ikke sikker på om hovedkortet mitt skal gi ifra seg noen pipe lyder ved feil, hører i alle fall ingenting når jeg har koblet hodetelefoner i hovedkortet.

Må jeg innse at hovedkortet har kapitulert? så vidt 1år gammelt hovedkort og cpu.

 

Win10

Rog strix z 490-f gaming hovedkort

Intel Core i9-10850K Prosessor

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB x2 (Ny)

Corsair RM750x, 750W Hvit PSU (Ny)

ASUS GeForce RTX 2080 Dual OC

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har en defekt harddisk, skulle du vel fått opp en melding om dette under oppstart. Jeg er litt usikker på om en defekt CPU vil føre til at du får feilmelding eller helt svart skjerm.

Så dette i sammenheng med at du ikke ser noen lys på hovedkortet, så ser det ut som om dette har tatt kvelden.

Det positive, er jo at du er godt innenfor reklamasjonsrett, mest sannsynlig også garanti. Ta kontakt med forhandler og hør om de vil ha inn noen flere komponenter enn hovedkort for feilsøking.

Lenke til kommentar

Fikk prøve å oppdatere bios i dag med bios flashback funksjonen som kortet har, hjalp ingenting.

Fikk huka tak i mitt gamle MSI Z97 Gaming 5 hovedkort med en I7 4790k prosessor som jeg handla i 2015 og har bruka opp til jeg kjøpte nytt januar 2021 og alt er I tipp topp stand, kan ikke kalle meg godt erfaren med alt om pc hardware men ganske overasket over at nytt kort ikke skulle holde lengere. Uflaks er det vel noe som heter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...