Gå til innhold

Norsk oppstart utvikler løsning for kortbetaling på ladere – bransjen er lunken


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke klart å finne priser på P-automater dessverre, men kan ikke tenke meg at de koster under 30-40.000,-. Sannsynligvis over 50.000,- og kanskje nærmere 100.000,-. Har du dokumentasjon på dette så kom gjerne med det. I tillegg kommer integrasjonen mot noen titalls forskjellige modeller hurtigladere. Alt fra 10 år gamle 50kWh-modeller til de nyeste 350kW laderne samt Tesla sine ladestolper.

RFID kommer ferdig integrert i alt av hurtig- og sakteladere, så det krever ingen ekstra hardware. Kostnadene for backend er alt tatt, så du har kun løpende driftskostnader. Det er neppe mange kronene. Selve betalingsløsningen ligger bak og er nok felles for RFID, SMS og app. Mao. neppe noe særlig å spare på å fjerne en av disse.

Inntil vi har eksempler på svindel med RFID så anser jeg den debatten som storm i vannglass. For øvrig kan også kontaktløse bankkort fjernavleses og brukes av svindlere, så det er ikke sikrere på noen måte. Vil du ha sikker løsning, uten mulighet for skimming eller eksponering av PIN-kode er det Apple Pay/Google Pay man må gå for. Men et slikt sikkerhetsnivå er neppe nødvendig for lading. 

Sirkulære diskusjoner har jeg ikke tenkt å lokkes inn i. Frem til du slutter å spytte ut den ene påstanden mer oppsiktsvekkende en den andre og heller ønsker fakta og dokumenterer påstandene dine selv så er jeg ferdig med dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det begynner å bli ganske mange artikler om ladeproblemer, priser og rekkeviddeangst. Og det er hundrevis av debattinnlegg for og imot en rekke forskjellige betalingssystemer.

Jeg tror at jeg beholder bensinbilen en stund enda, der har det aldri vært noen problemer med fylling eller betaling i de fjorten årene jeg har kjørt i Norge og Europa.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke de fleste elbileiere en bombrikke plassert i vinduet? Bombrikken har så langt bevist å svært så sikker, den vil heller ikke legge beslag i et relativt høyt beløp på brukerens konto før ladingen har startet, Utsteder av bombrikken vil kunne belaste sluttbruker (for lading av elbil) til avtalt tid, være seg 1 gang pr. mnd eller lignende. Brikketettheten blant Norske elbiler er antagelig relativt høy - med tanke på insentivene som følger med?

Lenke til kommentar
Charge4 skrev (1 time siden):

Har ikke de fleste elbileiere en bombrikke plassert i vinduet? Bombrikken har så langt bevist å svært så sikker, den vil heller ikke legge beslag i et relativt høyt beløp på brukerens konto før ladingen har startet, Utsteder av bombrikken vil kunne belaste sluttbruker (for lading av elbil) til avtalt tid, være seg 1 gang pr. mnd eller lignende. Brikketettheten blant Norske elbiler er antagelig relativt høy - med tanke på insentivene som følger med?

Brikkene er på vei ut til fordel for skiltgjenkjenning. De har nok også for stor rekkevidde til at de på noen fornuftig måte kan brukes til å betale for lading. Du risikerer da å f.eks lade på brikken til en fossilbil parkert rett ved siden av eller bak hurtigladeren. 

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (På 19.2.2022 den 17.10):

Elbilforeningen lager nå en løsning der en ladebrikke registreres i "ladeklubben". Ladeklubben har så avtaler med flere ladeoperatører. Dermed trenger en bare registrere seg et sted.

Høres ut som en grei løsning.

Krever at du er medlem av Elbilforeningen, så da kan man anse det som en årlig kostnad på 510,- for å få ladet. Nei takk for min del. Ser heller ikke at det opplyses priser, som er det saligste kaos. og nesten værre enn mangel på felles betalingsløsning. For Ionity betyr vel dette mer eller mindre drop-in-priser, og årlig kostnad er da 1/3-del av fastgebyret ved å bruke ChargeMyHyundai, som blir min løsning inntil jeg eventuelt sier opp/ikke fornyer Ionity-avtalen.

Begge deler er horribelt per i dag, selv om man ikke tenker så mye på det i det daglige, så lenge alt virker. Men til stadighet ser man folk som sliter med lading, fordi de ikke har forberedt seg med rett løsning, eller løsningen rett og slett er for dårlig.

Charge4 skrev (På 21.2.2022 den 13.54):

Har ikke de fleste elbileiere en bombrikke plassert i vinduet? Bombrikken har så langt bevist å svært så sikker, den vil heller ikke legge beslag i et relativt høyt beløp på brukerens konto før ladingen har startet, Utsteder av bombrikken vil kunne belaste sluttbruker (for lading av elbil) til avtalt tid, være seg 1 gang pr. mnd eller lignende. Brikketettheten blant Norske elbiler er antagelig relativt høy - med tanke på insentivene som følger med?

Aldri hørt om feilfaktureringer pga feil ved avlest skiltnummer? Hva med svindelen at folk bruker brikke for elbil i dieselbil eller endog i buss/lastebil/vogntog for å slippe unna langt billigere? Og som da skader saken med å rabattere utslippsfri drift?

Hva med problemer med eierskifte eller avskilting av bil, og brikker på avveier? Selv om man kan dokumentere at bil er avskiltet, så risikerer man å måtte betale for andres bompassering. Har selv vært utsatt for fakturering fordi verkstedet der bil ble levert inn via NAF "siste reis"-løsning førte til at medarbeider som skulle sende brikken i retur til meg, ble liggende i bagen til vedkommende i flere måneder, og siden den ikke var lagt i aluminiumspose, ble det registrert bompassering. Fikk heldigvis løst opp i dette, og firmaet og NAF måtte beklage, og dekke regningen for meg.

Nei, alt for mange problemer til at det kan stoles på.

Jens Kr. Kirkebø skrev (På 19.2.2022 den 23.12):

Jeg har ikke klart å finne priser på P-automater dessverre, men kan ikke tenke meg at de koster under 30-40.000,-. Sannsynligvis over 50.000,- og kanskje nærmere 100.000,-.

Så du har ikke peiling, og bare slenger ut noen tall som du tror er sannsynlige? Sier som @Kalle K at frem til du kan legge frem tall som er verifiserbare, gjerne via link til info, så kan du legge vekk hele spekulasjonen om kostnader.

Dette er jo akkurat slik FUD oppstår og brukes, man tar noe man tror man har hørt et sted, og sprer meldinger om dette som om det var fakta. Slik lettvint bruk av "fakta" trodde jeg egentlig du var for god til, men tok feil der. Men igjen, da forventer jeg at du kutter ut å bruke det argumentet til du har faktisk og verifiserbar info å komme med.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...