Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Snøstorm på pc skjermen


Anbefalte innlegg

Noen ganger når jeg starter pcen så er det bare snøstorm på pc skjermen. Som regel når jeg restarter pcen så virker skjermen igjen. Dette skjer også noen ganger når PCen er på og jeg slår av skjermen for så å starte skjermen igjen senere. 

Noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fartlitter skrev (1 time siden):

Hvilken skjerm og hvilket skjermkort har du?
Er det hdmi, displayport eller dvi?

HDMI. Kommer tilbake med skjermkort/skjerm senere

zanta skrev (1 time siden):

Skyldes trolig at skjermen mottar videosignal med høyere oppløsning og/eller refresh fra skjermkortet enn den kan vise. Oppgrader drivere, oppgrader FW og prøv med en ny kabel.

Ok, har tror jeg har innstallert siste skjermkort drivere. Kabel er helt ny men kan prøve en annen. Har lasted ned firmware for skjermen men får ikke innstallert. Er ikke noe installasjon fil, bare filtyper som er ukjente for meg.

https://eu.aoc.com/en/products/monitors/u27v4ea/downloads

Lenke til kommentar

Windows 10 har en side som viser skjermoppløsning og refresh rate. Refresh rate skal vanligvis være 60 Hz.

Jeg tror ikke jeg ville oppdatert firmware om jeg ikke måtte. Har denne skjermen og maskinen virker før, altså dette problemet har oppstått etter at det først har virket over tid.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg ser i tabell i denne wiki linken: HDMI - Wikipedia

Der er 4k 3840x2160 oppgitt til å kreve 12.54 Gbit/s (i RGB eller 4:4:4 color format), noe som gjør at en må ha minst en HDMI 2.0 kabel.

Y'CC 4:2:0 Color kan derimot virke på HDMI 1.3 og 1.4 da det krever lavere data rate.

Så jeg ville prøvd en annen HDMI 2.0 eller 2.1 kabel i tilfelle det skyldes kabelen.

En måte å sjekke dette på er å enten velge 30 Hz, en lavere oppløsning eller 4:2:0 subsampling . Virker det da så er det kanskje kabelen som ikke greier full oppløsning og frekvens.

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Fikk tak i en displayport kabel, men npr jeg koblet den til så ble skjermen ok på Tven, men på pcen ble skjermen rar. Så basre skrivebordet, men ikonene/snarveiene var borte. Samt mange linker på oppgavelinjen borte. Virket som skjermen var ekstendert istedenfor duplisert ? (som jeg ønsker)

Noe som må gjøres i skjermsettings?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, ltdata said:

Fikk tak i en displayport kabel, men npr jeg koblet den til så ble skjermen ok på Tven, men på pcen ble skjermen rar. Så basre skrivebordet, men ikonene/snarveiene var borte. Samt mange linker på oppgavelinjen borte. Virket som skjermen var ekstendert istedenfor duplisert ? (som jeg ønsker)

Noe som må gjøres i skjermsettings?

Ja. Du har valgt å utvide skrivebordet. Skal du ha samme bilde på begge må du velge å klone/kopiere skrivebordet/skjermbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...