Gå til innhold

Hvorfor gis det bøter for å transportere is på taket?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Etter nærmere ettertanke bør kanskje isen festes godt, selv om det er værgudene som har lastet på massen?
1995191856_Teppefallforenbiltur.JPG.5960b56c640c0b38a3b665358e8ea0b5.JPG 

Før fotgjengerfeltet bremses det opp, og visse av fysikkens lover trer i aksjon. Her er det vel 10 kg masse. 

En gjeng skoleelever fikk seg en god latter, men ingen av de tilbød å hjelpe. Det skjedde med flere den dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Svein M skrev (2 minutter siden):

Bør alltid måke alle lykter, speil, panser, vinduer og taket. Når det gjelder taket så er det av og til problemer med at isflak har frosset fast og vanskelig å fjerne.

Isen på taket fjerner jeg med hageslangen. Ellers må det noen vannbøtter til for de som ikke har slange. Når det er mye snø på taket, så vanker boten uten at noen hører på hvor vanskelig det er eller hvor vondt man har i ryggen, dårlig tid osv. Retten har mane ganger uttalt at det noen ganger ikke er mulig å kjøre en bil ut på veien av mange årsaker. Da må man ta bussen eller bli hjemme. En sak med en bil med armeringsjern på taket som spiddet en fotgjenger da han bremset for 40 år siden blir brukt som eksempel. Har du f eks en bil med duk over planet, så kan det finnes hundre kilo is oppe på duken. Den massen kan drepe folk både foran og bak bilen. Da spiller det ingen rolle hvor kaldt eller varmt det er. I dag er det mere vanlig med lakkert aluminiumstak, og disse kan by på mange slags overraskelser for andre på alle kanter, i svinger, dumper eller ved bremsing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Frontrute teppefall 1.mkv

Film i Matroska format. Last ned og spill. Se nede til venstre for å se at den lastes ned. Fortell meg om den vises hos deg.

Denne føreren hadde nok en gryende mistanke at teppet snart gikk ned 🙂 Hun var rask til å viske febrilsk. Det ville klart blitt bot. Flaksen var at det var tynt med løs snø. Hun kom ut fra garasjen på Mosenteret. Der inne sto det mange biler med ulike doser vaklende truende masse på taket, og på gulvet lå snøen etter de andre. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kakeshoma skrev (24 minutter siden):

Skulle tro det krevde mer hjernekapasitet

Nope. Det krever erfaring. Av typen bitter. 🙂 Jeg har sett rullende snøhauger. Det ser ut som de klarer å kjøre bil selv om de er nær sagt bevisstløse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
xClaymanx skrev (42 minutter siden):

Har møtt på mange i vinter som har stått midt i rundkjøringen for å koste bort all snø og is.

Får meg en god latter hver gang, men folk lærer jo aldri.

Før var det vanlig å brenne viskermotoren når viskerne ikke rikket seg. Ikke alle husker å slå av tenningen før det blir varmt. I dag tror jeg det er en slags sikring i dem?

Lenke til kommentar
Dart skrev (22 minutter siden):

Frontrute teppefall 1.mkv 3 MB · 8 Nedlastninger

Film i Matroska format. Last ned og spill. Se nede til venstre for å se at den lastes ned. Fortell meg om den vises hos deg.

Denne føreren hadde nok en gryende mistanke at teppet snart gikk ned 🙂 Hun var rask til å viske febrilsk. Det ville klart blitt bot. Flaksen var at det var tynt med løs snø. Hun kom ut fra garasjen på Mosenteret. Der inne sto det mange biler med ulike doser vaklende truende masse på taket, og på gulvet lå snøen etter de andre. 

Jeg ser at McAffe WebAdvisor viser advarselen: "This site looks a little risky to us, so we flagged it just in case. Make sure you trust this site if you choose to proceed." Men ellers så virket linken (men jeg vet ikke om .mkv er noe som virker for alle).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Svein M skrev (4 minutter siden):

"This site looks a little risky to us, so we flagged it just in case. Make sure you trust this site if you choose to proceed."

 Om den vises kommer an på hva du lokalt hos deg har av de ulike filmkodek som virker og hvordan de er koblet. Tror dette nettstedet selv  bare kjører MP4  ?

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

 Om den vises kommer an på hva du lokalt hos deg har av de ulike filmkodek som virker og hvordan de er koblet. Tror dette nettstedet selv  bare kjører MP4  ?

Stemmer sikkert. Tror det er lurt å holde seg til MP4 og det nettstedet bruker for at det skal virke for alle.

Lenke til kommentar

Latskapen lenge leve. Hvem gidder vel å bruke tid og krefter ute i sludd, vær og vind på å børste bort 2*3 meter snø fra taket, kanskje med dårlige redskaper (fordi man skal spare noen tikroner på et bilhold som koster titusener i året)? Snøen havner jo til og med i oppkjørselen så man må fjerne det to ganger. Bare varm opp kupeen så isen løsner, kjør sakte ut fra oppkjørselen og gi bånn gass på første rettstrekning så legger man all snøen bak seg. Hjelper ikke det så trår man bremsa helt inn og satser på at man legger snøen foran seg. Gjenta om nødvendig.

</sarkasme>

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (30 minutter siden):

Jeg ser at McAffe WebAdvisor viser advarselen: "This site looks a little risky to us, so we flagged it just in case. Make sure you trust this site if you choose to proceed." Men ellers så virket linken (men jeg vet ikke om .mkv er noe som virker for alle).


.mkv er egentlig mer et arkiv som inneholder en annen type filmfil, samt gjerne andre filer. Ofte så er det faktisk en .mp4 -fil i en .mkv -fil.

.mkv er kanskje kjekt om man legger ved undertekster, men hva annet kan legges ved? Er vel en skepsis fra McAffe hvis det samtidig er lite grunner til å gi nettstedet et grønt flagg. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
Dart skrev (38 minutter siden):

Før var det vanlig å brenne viskermotoren når viskerne ikke rikket seg. Ikke alle husker å slå av tenningen før det blir varmt. I dag tror jeg det er en slags sikring i dem?

Ikke godt å si hva som kan skje, har i hvertfall sett et tilfelle av at selve viskeren brekker i festet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
anon_83104 skrev (28 minutter siden):


.mkv er egentlig mer et arkiv som inneholder en annen type filmfil, samt gjerne andre filer. Ofte så er det faktisk en .mp4 -fil i en .mkv -fil.

.mkv er kanskje kjekt om man legger ved undertekster, men hva annet kan legges ved? Er vel en skepsis fra McAffe hvis det samtidig er lite grunner til å gi nettstedet et grønt flagg. 

Litt om det:
Jeg kan MUXe videoen om til 10 ulike skall/konvolutter inkl MP4, men tilfeldigvis lå de klare i MKV. Det så jeg ikke før de var gått. 

For å bruke alle filterne i "Avidemux", så må jeg bruke x264 format og da er default MKV, men kan stilles om til MP4. Det formatet som BlackVue kamera legger ut er litt ugreit å få inn og det blir lett hakking hvis jeg glemmer å trikse litt med klippingen. F eks å dumpe ut en bit (opptak) i VLC gir fort både hakking og små heng. Ingen av konvoluttene MKV og MP4 er det noe farlig som kommer med, i tilfelle bare klipperens rot og feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (48 minutter siden):

</sarkasme>

Håper at onkel ikke ser deg blåse av isen 👮‍♂️  

Her utenfor er det en bakke, der bremser jeg brått. Ellers triller jeg langsomt ut i veien og feier av snøen der.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, xClaymanx said:

Alt slikt har vel en sikring. Så når motstanden blir for stor ryker vel sikringen og ikke motoren

Moderne biler overvåker viskerne på en eller annen måte. Feks. strømmen. Registrerer ECU-en at viskerne ikke beveger seg så slår de automatisk av, og kanskje ikke på igjen før du har slått av og på tenninga. Fordelen da er at du slipper å måtte bytte sikring.

Det er også ofte slik på andre kretser.

Edit: De kan også registrere om f.eks. viskerne går når de ikke skulle ha gått og slå de av og sette feilkode. Hvis f.eks. vindusviskerreleet henger seg opp.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
10 minutes ago, xClaymanx said:

Det var jeg ikke klar over, men sikkert ikke dette på eldre biler går jeg utifra?

Min gamle 2006 BMW hadde slikt. Men en 2007 Yaris hadde det ikke. Så det varierer.

Edit: Var ganske greit. Viskerne på BMW-en slutta å fungere plutselig. Koblet til en 50-kroners OBD2-leser og leste ut koder. Da kom "Wiper relay failed" opp. 170kr. for nytt rele.

Edit2: Apropos is. Kan hende det er nevnt allerede. Det som er farlig med snø på taket er at når du fyrer i iblen så smelter snøen som ligger mot taket. Og hvis snøen da ikke sklir av så vil vannet fryse igjen og bli til is når du har parkert. Neste gang har du da isflak med masse snø oppå.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...