Gå til innhold

Når bør jeg søke om studentbolig?


Anonym.2002

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ta et årsstudium i Trondheim på NTNU Handelshøyskolen til høsten, og deretter en master på NTNU Gløshaugen. Lurer på når jeg bør søke om studentbolig, da det er veldig trykk om studentboligene i Trondheim. Når jeg søker hos sit står det at søknaden er tilgjengelig i 60 dager, og at jeg selv må fornye søknaden hvis jeg ikke har fått tilbud i løpet av perioden. Hva skjer hvis jeg søker nå allerede i februar da? Må jeg betale på en hybel i 3 ekstra måneder? Eller kan man selv velge når man starter kontrakten?? 

 

På forhånd takk.. setter pris på alle innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anonym.2002 skrev (På 16.2.2022 den 21.14):

Hva tar man som sluttdato når man søker?? Er det når man er ferdig med studiet eller bare vil finne et nytt sted å bo?

 

Jeg tror det er begge deler. Men jeg regner med du søker på Sit sine boliger? Har aldri fått inntrykket at det er flere søkere enn plasser på studenthybler. Nå har jeg bare bodd på det private markedet, og der virker det som det er flere hybler enn folk. Dette kan jo også være en mulighet for deg. Minuset er jo at det ikke er bare for studenter, så du kan ende opp å bo sammen med folk som er i jobb eller på trygd. 

Når det kommer til startdato på studenthybler så tror jeg oppstart av leieperioden er ved begynnelsen av studieåret hvis ikke noe annet er spesifisert. (Ville hørt med utleier sånn for sikkerhets skyld). 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Ja, jeg søker på sit sine boliger. Har satt opp 5 valg, og alle er i organiserte "hybel-byer". Satt opp startdato for hybelen en uke før studie starter. Vet ikke om dette er smart eller dumt.. hvor mye tid trenger man å flytte inn? 

Har uansett satt sluttdato for hybel i juni 2025, så kan jeg bo der en liten stund hvis jeg finner noe annet mer interessant..

Lenke til kommentar
On 2/18/2022 at 10:03 PM, Anonym.2002 said:

Ja, jeg søker på sit sine boliger. Har satt opp 5 valg, og alle er i organiserte "hybel-byer". Satt opp startdato for hybelen en uke før studie starter. Vet ikke om dette er smart eller dumt.. hvor mye tid trenger man å flytte inn? 

Har uansett satt sluttdato for hybel i juni 2025, så kan jeg bo der en liten stund hvis jeg finner noe annet mer interessant..

Ha sluttdato når du forventer å være ferdig. Siste året jeg bodde hos sit var det 2 måneders oppsigelsestid, altså kan du avbryte kontrakten når som helst med 2 måneders forvarsel. Du må fornye kontrakten hvert år som en formalitet, men du trenger ikke søke for å beholde rommet. 

Når du vil flytte inn er opp til deg, én uke er mer enn nok. Første dagene er vanligvis veldig rolige da du har immatrikulering etc. Tror standard er at SiT rommene er møblert med seng og klesskap, det var i hvert fall det for 10 år siden. 

Lenke til kommentar

Da jeg hadde Sit bolig var det alltid venteliste på de meste populære områdene rundt Gløshaugen. De gangene noen i kollektivet flyttet ut tok det vanligvis bare én uke eller to fra de hadde flyttet til noen nye flyttet inn. Mulig det er annerledes for boligene rundt Dragvoll, det kan jeg ikke si noe om da jeg ikke kjente noen som bodde der.

2 hours ago, Mr.Duklain said:

Ok, kan godt stemme det. Har alltid selv bodd privat, men inntrykket mitt er at det aldri har vært noe problem å få plass på SiT sine hybler, men jeg kan ha blitt feilinformert. 

Det var en stund Sit prioriterte søkere etter alder (frem til en lovendring i Likestillingsloven), på den tiden fikk omtrent alle første- og andreårsstudenter bolig. For eldre søkere var det mye vanskeligere å få Sit bolig, noe som ble et problem for de som kom tilbake etter utveksling. 

Lenke til kommentar
Plonky skrev (1 time siden):

Da jeg hadde Sit bolig var det alltid venteliste på de meste populære områdene rundt Gløshaugen. De gangene noen i kollektivet flyttet ut tok det vanligvis bare én uke eller to fra de hadde flyttet til noen nye flyttet inn. Mulig det er annerledes for boligene rundt Dragvoll, det kan jeg ikke si noe om da jeg ikke kjente noen som bodde der.

Det var en stund Sit prioriterte søkere etter alder (frem til en lovendring i Likestillingsloven), på den tiden fikk omtrent alle første- og andreårsstudenter bolig. For eldre søkere var det mye vanskeligere å få Sit bolig, noe som ble et problem for de som kom tilbake etter utveksling. 

Tror det har blitt flere plasser enn det var for 10 år siden. Mange massive studentblokker har blitt bygget, de siste årene. Har flere venner som har bodd/bor på hybler som eies av SiT, og ingen av dem har sagt noe om problemer med å få studentboliger eller at de måtte på venteliste. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Mr.Duklain said:

Tror det har blitt flere plasser enn det var for 10 år siden. Mange massive studentblokker har blitt bygget, de siste årene. Har flere venner som har bodd/bor på hybler som eies av SiT, og ingen av dem har sagt noe om problemer med å få studentboliger eller at de måtte på venteliste. 

Det som gjerne skjer er vel at "alle" ferske studenter setter seg på liste hos SiT. Etter hvert som folk får venner flytter de ut i kollektiv i det private, og det blir ledige hybler hos SiT. Artikkelen under viser for eksempler at et var 3000 i kø i Trondheim i midten av august, mens det noen måneder tidligere hadde vært 2000 ledige (2019).

 

https://trondheim24.no/student/over-3000-studenter-venter-fortsatt-pa-studentbolig-i-trondheim/

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (36 minutter siden):

Det som gjerne skjer er vel at "alle" ferske studenter setter seg på liste hos SiT. Etter hvert som folk får venner flytter de ut i kollektiv i det private, og det blir ledige hybler hos SiT. Artikkelen under viser for eksempler at et var 3000 i kø i Trondheim i midten av august, mens det noen måneder tidligere hadde vært 2000 ledige (2019).

 

https://trondheim24.no/student/over-3000-studenter-venter-fortsatt-pa-studentbolig-i-trondheim/

3000 til sammen i Gjøvik, Ålesund og Trondheim. 

Køen skyldes også i Trondheim ikke mangler men at flere folk søker flere steder i følge artikkelen. Trondheim har større kapasitet enn Oslo for eksempel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...