Gå til innhold

Motormann > Maskinist, mulighet for offshore jobb?


Anbefalte innlegg

Når jeg sier offshore mener jeg altså fast installasjon. Er klar over at supply og boreskip må ha et vanlig mannskap med matroser, motormenn, maskinister osv. 

Jeg er vertfall på 2 år som motormannslærling nå, og skal begynne på fagskolen og få utskrevet maskinist papirene. Jeg kjenner derimot at jeg kan få lært og gjort mye mer på en oljeplattform enn hvor jeg er nå, som er en gassferje. Relativt stor med mange systemer, men er blitt anbefalt å bytte jobb i ny og ne, for å lære mer, og det synes jeg selv er en god ide. Derfor tenkte jeg det kunne vært bedre å startet på en oljerigg etter skolen, hvor det er langt flere systemer en kan komme borti. Derimot så ser jeg ikke mye stillinger offshore som leter etter maskinister.. for det aller meste bare brønnoperatører og industrimekanikere. Ser også at Equinor ikke tar inn motormenn lærlinger en gang, kun de som har gått industrimekaniker.

Nå har jeg ikke jobbet på en plattform før, så jeg vet rett å slett ikke. Men jeg vet jo de har maskinrom på en plattform, så er det ikke da også maskinister og maskinsjefer om bord? 

Takker på forhånd for svar!

 

EDIT: Søkte litt videre etter jeg la ut innlegget, og fant ut at en del stillinger på Personalhuset sine sider, hvor de lyste ut vikarstilling til "Maskinromsoperatør/ERO" hvor maskinoffisersertifikat kl.4 var en av kravene. Så det var godt å lese! Men lurer fortsatt på om jeg burde ta noen kurs frem til da, som kan gjøre meg mer attraktiv. Vi kan få IGF kurs gjennom jobben (gasskurs), så lurer på om dette kan være til fordel. Men hadde vært fint om det var noe jeg virkelig burde ha. Har allerede GSK, G11, G4, fallsikringskurs osv. 

Endret av Thomazen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som maskinist på flyterigg.

Kan si det at fast installasjon er vanskeligere å komme inn på via maskinist yrket. Det finnes riktignok mange maskinister på faste installasjoner (som kom seg inn for lenge siden), men jeg har inntrykk av at de foretrekker industrimekanikere til type reparatør/mekaniker stillingene de har. Ellers så kan du komme inn som prosessoperatør, som da blir mer lignende maskinist stilling. Men da vil de helst at du har fagbrev og erfaring innen prosess. Og nei, det er ikke vanlig å ha maskinist/maskinsjef på fast installasjon. Jeg har aldri vært på fast installasjon selv, men har snakket med mange som har.

 

Når det gjelder personalhuset og andre bemanningsbyrå så leier de ut veldig mange vikarer til flyterigger. Boreskip er ikke så vanlig på norsk sokkel. Eventuelt så er det noen produksjons-/lagerskip (FPSO/FSO) hvor du kanskje kan komme inn. Mitt forslag er enten ta fagbrev i prosess hvis du absolutt vil på fast installasjon. Ellers kan du satse på vikarbyråene som personalhuset, HRC etc som leier ut til flyteriggene. Da får du etter hvert mulighet til fast jobb og 2/4 med god lønn. Du vil da som regel måtte starte som motormann og håpe på ledig maskinist stilling. Det er fortsatt mange motormenn med 1./chief papirer som går og venter på opprykk. Må ha litt flaks.

 

MEN, markedet er litt flyktig nå, spesielt på flyterigger, så det er fort gjort å bli dytta ut når det er nedbemanninger og du er siste mann inn.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 3/8/2022 at 10:34 AM, losDos said:

Det er fortsatt mange motormenn med 1./chief papirer som går og venter på opprykk. Må ha litt flaks.

Den er litt skummel. Dette er på flyterigger da tenker du? 

 

On 3/8/2022 at 10:34 AM, losDos said:

så det er fort gjort å bli dytta ut når det er nedbemanninger og du er siste mann inn.

Ja tenker det også, har hørt mange snakke om disse skrekkhistoriene. Men nå er det enda en del år til jeg blir maskinist, heldigvis. 

Takk så mye for svar forresten! Flyterigg ville jeg gjerne vært på, så lenge det har en 2/4 ordning og mye varierte arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Som motormann så har du nok ikkje det beste utgangspunktet for å jobbe på plattform, det er ein grunn til at utdanninga kjem til å bytte namn til skipsmotormekanikar då utdanninga er meir rett mot å jobbe på skip. Så sjølv om du er kvalifisert til å jobbe på plattform så er nok preferansen å tilsette nokon som har meir spissa utdanning, særleg når det er snakk om relativt få jobbar som får mange søkarar med mekanisk bakgrunn.
Sysselsettinga i petroleumsnæringa har blitt mindre med åra, dette tyder på at det ikkje er behov for å bytte ut alle veteranane som sluttar eller går av med pensjon. Det igjen betyr at mange av dei som blir bytta ut blir bytta ut med tilsette som enten har meir spissa kompetanse eller som har kompetanse som kan fylle fleire roller.

Det å ta meir kurs vil nok være ein stor fordel, då dette gjer deg både meir allsidig og spissa.

Om eg skal sjå litt i krystallkula så blir det nok mindre oljeboring i framtida og dermed også mindre drift ute på plattformane.
Men samtidig så ser vi at fokuset på miljøarbeid kan opne for nye arbeidsoppgåver ute på eksisterande eller nye plattformer. Særleg innafor CO2 lagring så ser ein på å utnytte den oljekompetansen som vi har til å i staden for å pumpe opp olje kan vi få til å pumpe CO2 gass ned for lagring. Plattformer som ikkje har tilgang til gass å brenne for å produsere straum treng alternativ kraftforsyning. Det er mykje snakk om å bruke landkablar, men mest nærliggande er det nok å bruke ein kombinasjon av solceller, vindmøller og eventuelt bølgekraft til å forsyne plattformene. Så noko kursing eller etterutdanning innafor elektro eller fornybar energi vil nok posisjonere deg betre 

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at jeg hadde ikke planer om å søke meg offshore før jeg var maskinist, og det er jo rett det du sier med at det nå blir "skipsmotormekaniker", så det gir mer mening. 
 

7 hours ago, The Avatar said:

Det å ta meir kurs vil nok være ein stor fordel, då dette gjer deg både meir allsidig og spissa.

Har du noen anbefalinger på spesifikke kurs jeg burde ta? Har allerede GSK, traverskran (g4) og g11. Tenker vell da at flens og riggerkurs kanskje er neste steg?
 

7 hours ago, The Avatar said:

Så noko kursing eller etterutdanning innafor elektro eller fornybar energi vil nok posisjonere deg betre 

Denne har jeg faktisk tenkt en del på! Jobbet 2 år med å montere solcellepanel på land, og da snakket vi ofte om at vi burde komme oss offshore og montere for riggene også. Dette du også nevner med CO2 lagring tror jeg kan være en god ide. Jeg får tatt IGF kurs her på båten (vi går på gass) om litt under 1 år, så da håper jeg på at dette kan hjelpe meg videre fremover.


Takker så mye for utfyllende svar, veldig hjelpsomt!

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 31.3.2022 den 9.10):

 

Om eg skal sjå litt i krystallkula så blir det nok mindre oljeboring i framtida og dermed også mindre drift ute på plattformane.
 

tvilsomt at det blir mindre både lete boring og produksjon offshore, men det kommer nok til og være mindre folk offshore totalt sett da mere og mere av oppgavene kan utføres av mindre personer eller via fjernstyring. 

 

olje trenger vi plenty av selv om vi går over på elektriske biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...