Gå til innhold

Dette er alt som nå er igjen av «Helge Ingstad»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes tiden er inne for å frata forsvaret retten til å "voldta" folks ettermæle.

Helge Ingstad, slik tolket av meg  ville neppe ønsket sitt navn på noe militært.

Det ble ikke mindre ugreit med denne fadesen, men vi skiftet til fasen "aktiv ondskap" med hva som ble gjort mot Libya.

Å bruke/ misbruke andres navn på måten forsvaret gjør det på bør forsvaret selv forstå ikke er i tråd med god moral.

 

Dårlig karma rett og slett.

 

 

Endret av Slakter Hansen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
49 minutes ago, KjeRogJør said:

Sant nok. De (H.Ingstad og andre) er nært i tid, var ikke militære, og ble ikke spurt.

Man burde kanskje heller brukt norrøne navn, mer i stil med kystvakta.

Ja presten lyser fred over ens navn når en dør, og så kommer forsvaret av alle og voldtar det.

 

Helge Ingstad var for å forsvare landet, men ville ikke godtatt å bli brukt av dagens forsvar, hvilke raser rundt i verden å destabiliserer, trener terrorister og løper ukritisk USA sitt ærend, en nasjon fullstendig ute av kontroll.

Først Siv, så cover up, så Helge Ingstad, så cover up.

Hva blir det tredje, når cover up fungerer så glimrende?

Endret av Slakter Hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Slakter Hansen skrev (13 timer siden):

Syntes tiden er inne for å frata forsvaret retten til å "voldta" folks ettermæle.

Helge Ingstad, slik tolket av meg  ville neppe ønsket sitt navn på noe militært.

Det ble ikke mindre ugreit med denne fadesen, men vi skiftet til fasen "aktiv ondskap" med hva som ble gjort mot Libya.

Å bruke/ misbruke andres navn på måten forsvaret gjør det på bør forsvaret selv forstå ikke er i tråd med god moral.

 

Dårlig karma rett og slett.

 

 

Min utheving:
Til informasjon var Helge Ingstad norsk sysselmann på Øst-Grønland da Norge ulovlig okkuperte dette territoriet i 1931.

Da kan det nok være at han ikke nødvendigvis ville ha vært helt imot å låne navnet sitt til et norsk orlogsfartøy. Men dette vet vel ingen av oss, derfor skal man være varsom med å tillegge avdøde mennesker meninger de ikke har ytret selv.

Lenke til kommentar
3 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

Min utheving:
Til informasjon var Helge Ingstad norsk sysselmann på Øst-Grønland da Norge ulovlig okkuperte dette territoriet i 1931.

Da kan det nok være at han ikke nødvendigvis ville ha vært helt imot å låne navnet sitt til et norsk orlogsfartøy. Men dette vet vel ingen av oss, derfor skal man være varsom med å tillegge avdøde mennesker meninger de ikke har ytret selv.

Nå er ikke navnet lånt, men stjålet. Det er viktig å legge til grunne. Helge Ingstad har IKKE samtykket til bruken. Det er lyst fred over hans navn, mens forsvaret tar seg til rette på hans ettermæle til en pris som nå er tydelig.

Hans fred og gode ettermæle, er nå bokstavelig talt rent i senk og hans gode navn forbindes nå med et vrak, mislykkede sjømenn og skandale, av tyver.

Tyver med kongens segl og flagget på skulderen.

Dette med Norges eierskap av Grønland, var jo på den tiden stort, med lokal lag over hele det ganske land som kjempet for og støttet den saken. En ganske interessant og ukjendt del av vår historie.

 

Mange med Ingstad, trodde fullt å fast på norges eierskap der og kansje tok andre feil og vi hadde rett?

Sysselmann er ingen miltær grad.

Å hekte hans ettermæle på et krigsskip  selv om det omtales noe mere nobelt som "orlogsfartøy"  er simpelt hen et hån og misbruk av navnet.

Lar vi dette pågå, kan vi i fremtiden høre om bomberjageren "Erik Bye", og dettes massakre av sivile i feks nord afrika.

Fleischer er et navn som bør hedres militært. Men det passer kansje forsvaret dårlig å minnes om denne mannen?

Endret av Slakter Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg syns jeg husker en historie om en italiensk sjøkaptein som skulle imponere noen damer, og som rente et fullt passasjerskip på land, for så å forlate skuta som en av de første, bli kjeftet huden full av kystvaktsjefen, for så gå om bord igjen. Har disse historiene noen felles trekk?

Skip som synker får håra til å reise seg på meg. Horder av skrikende mennesker i iskaldt vann som vet de alle er døde om 20 min. Lik som langsomt synker til bunns 1200 m ned. 

Lenke til kommentar
Slakter Hansen skrev (38 minutter siden):

Nå er ikke navnet lånt, men stjålet. Det er viktig å legge til grunne. Helge Ingstad har IKKE samtykket til bruken. Det er lyst fred over hans navn, mens forsvaret tar seg til rette på hans ettermæle til en pris som nå er tydelig.

Hans fred og gode ettermæle, er nå bokstavelig talt rent i senk og hans gode navn forbindes nå med et vrak, mislykkede sjømenn og skandale, av tyver.

Tyver med kongens segl og flagget på skulderen.

Dette med Norges eierskap av Grønland, var jo på den tiden stort, med lokal lag over hele det ganske land som kjempet for og støttet den saken. En ganske interessant og ukjendt del av vår historie.

 

Mange med Ingstad, trodde fullt å fast på norges eierskap der og kansje tok andre feil og vi hadde rett?

Sysselmann er ingen miltær grad.

Å hekte hans ettermæle på et krigsskip  selv om det omtales noe mere nobelt som "orlogsfartøy"  er simpelt hen et hån og misbruk av navnet.

Lar vi dette pågå, kan vi i fremtiden høre om bomberjageren "Erik Bye", og dettes massakre av sivile i feks nord afrika.

Fleischer er et navn som bør hedres militært. Men det passer kansje forsvaret dårlig å minnes om denne mannen?

Det er vel ikke stjålet med mindre det er brukt uten etterkommernes samtykke? Om du kan dokumentere at det er tilfelle er det jo korrekte opplysninger du kommer med. Om ikke er det kun en udokumentert påstand som du henter fra ditt eget subjektive syn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 3L5Y3RE8 said:

Det er vel ikke stjålet med mindre det er brukt uten etterkommernes samtykke? Om du kan dokumentere at det er tilfelle er det jo korrekte opplysninger du kommer med. Om ikke er det kun en udokumentert påstand som du henter fra ditt eget subjektive syn.

Vel. Vi vet ikke om det foreligger samtykke og om så, at dette overhode burde vært eller kan gies.

 

Kan ikke dokumentere dette i hverken den ene eller andre rettning, slik at med mindre det kan dokumenters samtykke, hvilke tilsynelatende da girgrunnlag for andre med en slik rett, grunnlag til å ikke nare nekte slikt samtykke, men kreve avtslen rundt andre teoretiske samtykker, grunnlag for å ønske om eventuell navnskifte av krigsmateriell, da forsvaret har dokumentery seg uegnet til å opprettholde noens gode ettermæle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dart said:

Jeg syns jeg husker en historie om en italiensk sjøkaptein som skulle imponere noen damer, og som rente et fullt passasjerskip på land, for så å forlate skuta som en av de første, bli kjeftet huden full av kystvaktsjefen, for så gå om bord igjen. Har disse historiene noen felles trekk?

Skip som synker får håra til å reise seg på meg. Horder av skrikende mennesker i iskaldt vann som vet de alle er døde om 20 min. Lik som langsomt synker til bunns 1200 m ned. 

Vi får jo bare korse oss over at ingen liv gikk tapt her.

Det kunne fort blitt dødlig.

Det var vel det man kaller "hell i vannvidd"

Lenke til kommentar

Tipper det er enten maligsfjerner hvor malingen deretter lettere spyles eller skrapes av, eller sandblåsing med vann.

Den giftige bunnmalingen du sikter til tenker jeg er kobberstoff, kobber er blitt brukt lenge på trebåter, først som plater av kobber som holdt lenge på større treskip for å unngå både pælemark og groe. Da trengte man ikke å opp for å skrape, se etter mark etc. årlig.

Siden er jo slike brukt som ishud også på kravellbygde trebåter, da for å beskytte natene mot at drevet fryser fast i isen, å blir lett dratt ut, da vil den lekke voldsomt.

Det er ikke primært for å kunne kjøre i isen, men altså en beskyttelse når båten fryser inne i isen, og man må unngå at isen drar ut drevet i natene.

Det er drevet i natene som holder slike båter tette.

Vet ikke om organotinnforbindelser brukes på større fartøyer heller lengre, for den er giftigere enn kobber. Den ble en tid brukt på aluminiumsskrog da kobberstoff på alu. gir ekstra tering på aluen. Alu er i utgangspunktet et uedelt metall.

Endret av KjeRogJør
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Slakter Hansen skrev (På 11.2.2022 den 15.20):

Vi får jo bare korse oss over at ingen liv gikk tapt her.

Det kunne fort blitt dødlig.

Det var vel det man kaller "hell i vannvidd"

Ja, det ble skildret mannskap som fikk en åpen revne i skroget ved køya, og måtte springe med havet i hælene nesten uten klær for å berge seg. Så det var nok nære på.

 Ikke det beste minnet å leve med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...