Gå til innhold

På tur med Telenors deknings­direktør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bjørn Amundsen har faktisk vært hjemme hos meg på kaffe på en av hans turer til nord-Norge og Andøy  i 2011. Hyggelig kar og nå ser det ut som  det blir bygget dekning her i bygda,selv om det tok noe tid. Håper bare at det de bygger kan konvertere til 5G når det kommer. Min plan er å kjøpe wifi hjemmebredbånd fra Telenor så fort som senderen kommer opp. Vi har trådløst bredbånd fra privat leverandør,men det fungerer for dårlig med mye drop-out og bare 10-15 mbit/s. Telenor kan levere meg minst 60-70 mbits på hjemmebredbånd og det skal bli bra å bruke data,telefon,TIDAL musikk og <ikke minst tv uten brudd hver 1/2 time. Hvis Telenor etterhvert bygger ut til 5G på sine mobilbase-stasjoner vil man kunne bestille mobilt hjemmebredbånd på opptil 1000 mbit/s. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (1 time siden):

Spredning i resultatene er vel så viktig. De fleste trenger ikke mer enn 50 Mbit/s, når NRK med "maks kvalitet" strømmer hele 3 MBit/s for NRK-TV da skjønner en at behovet for 5G er størst i markedsavdelingen hos mobiloperatørene.

5G blir den nye normalen om ikke lenge. Testet 5G i Kristiansand på ny iPhone 13 og jeg målte hastigheten til 880 Mbit/s. Telefon var vanvittig rask og effektiv uten ventetid på noe som helst. Etterhvert kommer 8K på tv og det krever mye av nettet. Jeg ser ikke hensikten med å drive å lappe med 50 Mbit/s,når det først bygges ut. Derfor bygger Telenor like godt ett mobilnett som møter fremtiden for alle med minst 1000Mbit/s. 

Lenke til kommentar

Det jammes både her og der, så dårlig signal på mobilnettet og DAB-nettet kan skyldes at sabotører som jobber for psykologiprofessorer har tilhold på ei hytte hvor de har utstyr som de jammer med, f.eks. i nærheten av en hovedvei med forholdsvis mye trafikk. Dette kan kanskje delvis skyldes at en professor ikke har noe godt forhold til Telenor som har kastet ham ut, tror jeg, og professoren ødelegger som hevn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ACYBN18O skrev (På 27.1.2022 den 20.28):

Bjørn Amundsen har faktisk vært hjemme hos meg på kaffe på en av hans turer til nord-Norge og Andøy  i 2011. Hyggelig kar og nå ser det ut som  det blir bygget dekning her i bygda,selv om det tok noe tid. Håper bare at det de bygger kan konvertere til 5G når det kommer. Min plan er å kjøpe wifi hjemmebredbånd fra Telenor så fort som senderen kommer opp. Vi har trådløst bredbånd fra privat leverandør,men det fungerer for dårlig med mye drop-out og bare 10-15 mbit/s. Telenor kan levere meg minst 60-70 mbits på hjemmebredbånd og det skal bli bra å bruke data,telefon,TIDAL musikk og <ikke minst tv uten brudd hver 1/2 time. Hvis Telenor etterhvert bygger ut til 5G på sine mobilbase-stasjoner vil man kunne bestille mobilt hjemmebredbånd på opptil 1000 mbit/s. 

Evt. kan du jo vurdere Starlink, gir vel 2-300Mbut/s. Usikker på om dekningen går såpass langt nord ennå, men det tar nok i så fall ikke mange månedene før det er i orden.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (3 timer siden):

Starlink…hva er det..?

Noe som er kjempedyrt med høy latens, lav båndbredde(ned mot 20 Mbit) og så mange utfall at det best er brukt på statiske web-sider. 

Man får en diger parabolantenne da og siden den bruker +100 Watt for å holde seg i live så er det mange som setter pris på den nå som det er vinter.

image.png.0efc17b6ddc060e621bdcc3737e6995f.png

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terje Henriksen skrev (På 29.1.2022 den 0.32):

Det jammes både her og der, så dårlig signal på mobilnettet og DAB-nettet kan skyldes at sabotører som jobber for psykologiprofessorer har tilhold på ei hytte hvor de har utstyr som de jammer med, f.eks. i nærheten av en hovedvei med forholdsvis mye trafikk. Dette kan kanskje delvis skyldes at en professor ikke har noe godt forhold til Telenor som har kastet ham ut, tror jeg, og professoren ødelegger som hevn.

Såpass altså.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 timer siden):

Noe som er kjempedyrt med høy latens, lav båndbredde(ned mot 20 Mbit) og så mange utfall at det best er brukt på statiske web-sider. 

Man får en diger parabolantenne da og siden den bruker +100 Watt for å holde seg i live så er det mange som setter pris på den nå som det er vinter.

Det er ikke dyrere enn mobilt bredbånd, og latens på 20-30ms kan neppe kalles høyt. Båndbredden her i Norge vil antageligvis komme opp i 2-300Mbit/s pga. få brukere. Ubegrenset datamengde. Kan man få 4G eller 5G med god hastighet så er det nok normalt bedre, hvis ikke er Starlink verdt å se på.

Strømforbruket på rundt 40W er et problem for off-grid hytter som min, ellers hadde jeg gått for det. Jeg har 4G der, og får ca. 30Mbit/s en god dag. Problemet er i høytidene, som f.eks påsken. Da er det folk på alle hyttene og jeg er heldig om jeg får 1Mbit/s på 4G :( 20Mbit/s da hadde vært en drøm, trenger ikke mer enn ca. 5 for god strømming.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Det er ikke dyrere enn mobilt bredbånd, og latens på 20-30ms kan neppe kalles høyt. Båndbredden her i Norge vil antageligvis komme opp i 2-300Mbit/s pga. få brukere. Ubegrenset datamengde. Kan man få 4G eller 5G med god hastighet så er det nok normalt bedre, hvis ikke er Starlink verdt å se på.

Strømforbruket på rundt 40W er et problem for off-grid hytter som min, ellers hadde jeg gått for det. Jeg har 4G der, og får ca. 30Mbit/s en god dag. Problemet er i høytidene, som f.eks påsken. Da er det folk på alle hyttene og jeg er heldig om jeg får 1Mbit/s på 4G :( 20Mbit/s da hadde vært en drøm, trenger ikke mer enn ca. 5 for god strømming.

Man får mobilabonnement med ubegrenset data for halvparten av det Starlink koster og da har jeg ikke tatt med at det er 5000 kroner for å etablere Starlink abonnement. Og et mobilabonnement kan man bruke overalt mens Starlink bare er i bruk mens du er på hytta hvor man må finne et sted å sette opp denne parabolen og bruke tid på å feie og fjerne fuglereder og sånt.

Så kommer jo 5G da. 

Men regner med at det av åpenbare grunner blir Starlink på deg uansett 🙂

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Man får mobilabonnement med ubegrenset data for halvparten av det Starlink koster og da har jeg ikke tatt med at det er 5000 kroner for å etablere Starlink abonnement. Og et mobilabonnement kan man bruke overalt mens Starlink bare er i bruk mens du er på hytta hvor man må finne et sted å sette opp denne parabolen og bruke tid på å feie og fjerne fuglereder og sånt.

Så kommer jo 5G da. 

Men regner med at det av åpenbare grunner blir Starlink på deg uansett 🙂

Hvem tilbyr ubegrenset data? De jeg har sett har strupet hastigheten ned til bortimot ubrukelig etter bare 100GB eller så. 100GB brukes fort opp når man strømmer. 

Feie og fjerne fuglereder? Hvem gjør det på paraboler i dag? Hvilken fugl bygger rede på en flat disk, som endog normalt står i skrå posisjon? 

5G gir mer båndbredde i sentrale strøk der man kan ha mange sendere. I grisgrendte strøk der man kanskje har 10km til nærmeste sender og må bruke 800Mhz eller 900Mhz båndet for å rekke frem gir det dessverre minimal forbedring (mener jeg har lest 20% eller så). Jeg har selv 2 stk. 1m lange utendørsantenner for å få inn 4G på 900Mhz-båndet. Det kommer neppe noen antenner nærmere, for det er ingen steder å plassere de med strøm tilgjengelig. Så ja, vurderer sterkt Starlink på sikt. 

Starlink kan du etter hvert også ta med deg (om du ikke fastmonterer antennen på et vanskelig sted) og bruke på campingbil/campingvogn og lignende. Jeg kjørte ca. 15.000km med campingvogn i fjor og sto mange netter parkert på steder uten 4G dekning dessverre. Det er langt fra dekning over alt i dette landet. 

5000,- er et musepiss i havet i forhold til abonnementskostnadene over tid. 4G-modemet mitt på hytta + de to utendørsantennene kostet omtrent det samme. Antageligvis noe mer, mener antennene lå på 1900,- pr. stk. 

Lenke til kommentar
big_glasses skrev (Akkurat nå):

er vel au mindre satelitter på vår bredde grader....

ser faktisk rimelig lite utimage.thumb.png.78eb65c36872eff51d7d365cd5392a21.png

Derfor jeg nevnte at det ikke var sikkert det var god nok dekning ennå, men det skal være klart i løpet av ikke alt for lang tid (noen måneder). Man må få opp nok satellitter i polar bane først. Satellittene som sendes opp nå har også laserlinker, så de vil bidra til lavere latency.

Norge dekket i løpet av 2022 står det i denne 1 år gamle saken: https://www.digi.no/artikler/na-kan-du-bestille-elon-musks-satellitt-internett-men-du-ma-vaere-rask/506677

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...