Gå til innhold

gaming/jobb PC


rakk1

Anbefalte innlegg

Hei😀

Har ikke gamet på snart 10-15 år og aner ikke hva som er bra. Skjønner at gpu er svindyrt og lite av. Men tenkte å kjøpe brukt for å se om dette er noe jeg har lyst til og tid til(unger...)

Hva bør jeg se etter, og hvor mye må man ut med for noe som funker som en test PC. Tenkte å spille wow, baldurs gate, elder scrolls, Blade and soul, etc (alle titlene er kun googlet, utenom wow)

Kan man evt kjøpe noe som er bra nok, og evt bytte til en bedre gpu om man finner ut at dette er noe?

Og vil ha mulighet til flere skjermer(mtp jobb)

Noen som kan hjelpe meg på rett vei?

Takk😀

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit brukt GTX 1060 fint kunna køyra spela du nemner. For prosessoren sin del bør ein Intel Core i5 nyare enn rundt rekna 6. generasjon (guesstimering på høgt nivå), samt alt av AMD Ryzen 5 fint klara å halda følge med det kortet - spesielt sidan CPU-tunge fps-spel ikkje ser ut til å vera førsteprioriteten din. 16 GB er sweetspot for RAM. Mange moderne spel tar opp 100 GB+ med plass, så 500 GB disk for spela er omtrent minimum.

Tenker du å kjøpa nytt har AMD sine G-prosessorar (5600G, 5700G) brukbar integrert grafikk. Kan vera eit alternativ å bruka ein slik fram til GPU-prisane blir hakket meir normale, forutsatt at du toler å spela utan alle innstillingane på max.

Lenke til kommentar
MKap skrev (21 timer siden):

Eit brukt GTX 1060 fint kunna køyra spela du nemner. For prosessoren sin del bør ein Intel Core i5 nyare enn rundt rekna 6. generasjon (guesstimering på høgt nivå), samt alt av AMD Ryzen 5 fint klara å halda følge med det kortet - spesielt sidan CPU-tunge fps-spel ikkje ser ut til å vera førsteprioriteten din. 16 GB er sweetspot for RAM. Mange moderne spel tar opp 100 GB+ med plass, så 500 GB disk for spela er omtrent minimum.

Tenker du å kjøpa nytt har AMD sine G-prosessorar (5600G, 5700G) brukbar integrert grafikk. Kan vera eit alternativ å bruka ein slik fram til GPU-prisane blir hakket meir normale, forutsatt at du toler å spela utan alle innstillingane på max.

Tusen takk for svar. Jeg ser prisene på finn.no er rimelig høye metp alder på endel av utstyret som sitter i maskinene. En PC med 1080kort(sikkert hundrevis av modeller), koster jo 10000, og det trodde jeg var et eldre kort.

Er det like greit å kjøpe nytt? Eller er prisene så høye nå, at jeg heller burde vente et år eller noe sånt?(vanskelig å spå, jeg vet😁)

Fps har jeg aldri spilt. Hadde vært morsomt å teste ca(om det er fps), men er primært rpg/mmorpg. Og er ikke så veldig nøye med grafikken. Jeg kjørte wow på den gamle pcn min med et billig kort kjøpt i 2006, så må jo gå ann med noe ok nå?

Lenke til kommentar

GTX 1080 kom ut i 2016, så du har ingen garanti eller reklamasjonsrett om den skulle ryke. Man får ferdigbygg til en ok pris f,eks denne

Eneste problemet med slike ferdig bygg, er at de kan være vanskelige å oppgradere senere. De bruker ofte hardware som ikke følger standard mål, så visst du på et senere tidspunkt ønsker å sette inn nytt hovedkort, cpu etc, så er det ikke sikkert det er mulig i dette kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...