Gå til innhold

Bruk av seertall statistikk.


LD93

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke ukjent at mediehusene bruker seertall flittig for å vise "alle" hvor mange som ser på programmene sine.

 

Men er det virkelig korrekt bruk? Å tallfeste slike hinsides tall de bruker basert på 1000 stk?  Og mest sannsynlig faller disse menneskene som er med på disse "undersøkelsene" under en viss stereotyp også.

 

Jeg har tidligere jobbet med å installere utstyr for telenor++, og har familiemedlemmer som har gjort det i over 10 år, vi er alle enige.

De som har disse boksene installert og er med på "oppdraget" er de samme folka ( mer eller mindre) som elsker de store tv kanalene og forholder seg nærmest kun til det.

streaming ++? Nei det har de sjelden hørt om eller orker ikke sette seg inn i.

 

Så da blir jeg også nysgjerrig.. er det seertall statistikken som også brukes i utregningen av reklamekostnader også? ( hva ellers? ) 

Når jeg leser tall som " 1.6Millioner så på dette programmet denne lørdagen" så tenker jeg fort at det kan jo ikke stemme

Du har de uten TV, du har de som ikke ser på lineær tv lenger ( overraskende mange blant eldre også) De som ikke er hjemme +++

Det er ikke snakk om titusener som ikke engang har mulighet til å se på TV den eksakte dagen, på det tidspunktet, på akkurat den dagen. Det er snakk om flere HUNDRE tusen.  Og jo mindre totalen tilgjengelig som faktisk kan sette på X program..Jo mindre blir sannsynligheten for at disse 1000 menneskene kan representere 5 millioner andre.  

The list goes on. 

Når jeg begynte i den jobben som 18 åring på siden, så var det en tyrker der som fortalte meg at statistikken en tyrkisk tv kanal brukte vedr norske seere var i samme posisjon.  Det var visstnok 450k seere, men telenor ( de hadde enerett på den kanalen) hadde bare 12.000 abonnementer på den kanalen. Det var selvfølgelig litt slingringsmonn mtp andre måter å få kanalen litt mindre lovlig, men det sa seg selv at tallene var tullerusk.

 

Så kan de ikke løse det på noen annen måte? Å få mye mer konkrete tall. Ikke minst for de som betaler dyre dommer til disse selskapene også.

Jeg feks har aldri svart på en undersøkelse som omhandler mine tv vaner, heller ingen jeg kjenner har gjort det.  Men bestemor..hu tok gledelig telefonen og fortalte hvor lenge og hvor ofte hun så på i gode og onde dager når noen ringte 😅

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (3 timer siden):

Boksene som som noen hadde for å vite hva man så på er snart historie. Den gang fantes ikke toveiskomminikasjon med dekoder som i dag.

https://medienorge.uib.no/statistikk/medium/tv/422

TVOV er i praksis akkurat det samme. Du får en fjernkontroll som sier hvem du er, også gjør boksen det samme som alltid, bare litt mer nøyaktig visstnok.
Streaming er heldigvis mye mer korrekte tall  ( selv om jeg skal være ærlig å si at jeg er en av de som har tven på i bakgrunn, har en serie på monitor nr 2, mens jeg kan fint jobbe/spille/surfe på monitor 1.) 

 

Det er nok ingen god løsning med mindre alle sitter med eyetracker alle sammen.  men jeg ser fortsatt hvor enkelt det vil være å kunne manipulere seertall.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (12 timer siden):

TVOV er i praksis akkurat det samme. Du får en fjernkontroll som sier hvem du er, også gjør boksen det samme som alltid, bare litt mer nøyaktig visstnok.
Streaming er heldigvis mye mer korrekte tall  ( selv om jeg skal være ærlig å si at jeg er en av de som har tven på i bakgrunn, har en serie på monitor nr 2, mens jeg kan fint jobbe/spille/surfe på monitor 1.) 

 

Det er nok ingen god løsning med mindre alle sitter med eyetracker alle sammen.  men jeg ser fortsatt hvor enkelt det vil være å kunne manipulere seertall.

Ja. Forstår det slik at man har tanker om å avvikle disse boksene? Husker ikke artikkelen om dette nå.

Mulig det er datatilsynet som hindrer innsamling av data fra alle dekodere? Alle "dekodere" (kaller de dekodere, selv om det begrepet er noe diffust på dagens bokser), over kabel/fiber har jo sanntid toveiskommunikasjon. "Dekoderen" registrerer også når selve TV er av eller på via HDMI kabel.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

TV-tilbyderne kan uansett innhente statistikk for aktiviteten i eget nett, i det minste for IP-basert TV-titting. Eks. så har Telia en kategori kalt ‘Mest sett akkurat nå’ og (uten at jeg vet 100%) den listen baseres på trafikken i Telias egen infrastruktur. Vil anta at siden den trafikken innhentes sentralt så er den også anonymisert.


Om TV-tilbyder deler denne statistikken med analyseselskapene er ikke godt å si (antakelig ikke) men det brukes sikkert for alt det er verdt (på bakrommet) når tilbyder skal reforhandle avtale med kanaleier, eksempelvis i den pågående konflikten mellom TV2 og Telenor

Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Mulig det er datatilsynet som hindrer innsamling av data fra alle dekodere? Alle "dekodere" (kaller de dekodere, selv om det begrepet er noe diffust på dagens bokser), over kabel/fiber har jo sanntid toveiskommunikasjon. "Dekoderen" registrerer også når selve TV er av eller på via HDMI kabel.

Godt mulig, men det er vel merkelig at dette skulle vært et problem så lenge ikke dataen de samler inn linkes til person?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...